Μία νέα διάσταση στο ζήτημα της βλάβης που υπέστη το επίμαχο τμήμα του αιγιαλού στη περιοχή "Πλακάκια", στο πλαίσιο των εργασιών για την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Αίγινας με την Σταχτορρόη, δίνει η επιστολή της κ. Ίριδας Κρητικού, αρχαιολόγου, ιστορικού της τέχνης, που αναδεικνύει τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της παραλίας, υπό το πρίσμα των δεδομένων που αφορούν τον πολιτισμό, το περιβάλλον, την ιστορία και την μνήμη, σε μία ευρύτερη περιοχή που ορίζεται από την οικία Καπράλου, σήμερα μουσείο Καπράλου, που αποτελεί παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης, με το μνημείο της Μάνας και της οικία Καζαντζάκη, όπου έζησε και δημιούργησε ο Νίκος Καζαντζάκης.
Στο Aegina Portal μίλησαν σήμερα ο κ. Γεράσιμος Κρητικός, πολιτικός μηχανικός και η κ. Μαίρη Γαλάνη Κρητικού, συγγραφέας, κάτοικοι της περιοχής, καθώς οι εργασίες στον αιγιαλό ξεκίνησαν και πάλι λίγες μέρες πριν, ενώ οι μεγάλες τσιμεντένιες κολώνες για τις οποίες γίνεται αναφορά, έχουν μεταφερθεί και τοποθετηθεί στην άκρη του δρόμου προς την πλευρά της παραλίας.
Γεράσιμος Κρητικός: Προκειμένου να ηλεκτροδοτηθεί το νησί Κρήτη από την Αττική, έχει ποντιστεί ένα καλώδιο που ξεκινάει από τα Μέγαρα και καταλήγει στην Κρήτη. Για τη λειτουργία αυτού του αγωγού, στη νήσο Σταχτορρόη, έχουν εγκατασταθεί κάποια ηλεκτρόδια και άλλα όργανα, τα οποία δεν ξέρω για ποιο σκοπό είναι, τα οποία χρειάζονται ρεύμα για να δουλέψουν.
Η αρχική μελέτη προέβλεπε το ρεύμα το απαιτούμενο, να προκύψει από φωτοβολταϊκά πάνελ και ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη. Κάποια στιγμή κάνανε μια δεύτερη μελέτη, στην οποία είπαν ότι αν έχουν εκεί τα φωτοβολταϊκά, λόγω του αλατιού της θάλασσας δεν θα αποδίδουν, θα θέλουν συχνά καθαρισμό και θα πρέπει να στέλνουν πετρέλαιο και το πετρέλαιο μπορεί να προκαλέσει περιβαλλοντικό πρόβλημα στη Σταχτορρόη — παρακαλώ, όχι στην Αίγινα, στη Σταχτορρόη. Κατόπιν αυτού είπαν ότι πρέπει να συνδεθεί η Σταχτορρόη με κάποιο σημείο από όπου θα μπορούν να πάρουν μέση τάση.
Υπήρχαν δύο σημεία που δοκίμασαν, το ένα ήταν το Αγκίστρι, το οποίο το απέρριψαν ως μακριά, το άλλο ήταν η Αίγινα. Αντί να ψάξουν στην Αίγινα να δούνε ποιο σημείο προσφέρεται που να μην δημιουργεί προβλήματα στους κατοίκους και στο περιβάλλον, διάλεξαν το σημείο το οποίο είναι πιο κοντά στη Σταχτορρόη.
Προκειμένου να δικαιολογήσουν ότι δεν απαιτούνται μελέτη περιβαλλοντικών όρων, ισχυρίστηκαν διάφορα πράγματα τα οποία δεν είναι αληθινά. Το πρώτο πράγμα που είπαν ήταν ότι η ακτή αυτή είναι βραχώδης, απόκρημνη και δεν χρησιμοποιείται, σημειωτέον εγώ με δύο πατερίτσες τη χρησιμοποιούσα. Καταλαβαίνετε πόσο απόκρημνη είναι αν μπορώ εγώ να κατέβω κάτω.
Το δεύτερο ψέμα που είπαν, είπαν ότι είναι σε απόσταση 1.580 μέτρα από την πιο κοντινή παραλία. Πώς το δικαιολόγησαν αυτό; Πήραν μια μελέτη του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, η οποία κάνει κάθε χρόνο μετρήσεις σε πέντε σημεία της Αίγινας και το κοντινότερο ήταν η Κολώνα.
Άρα ισχυρίζονται ότι από την Κολώνα ως το σημείο αυτό και σε άλλη απόσταση προς τα κάτω δεν υπάρχουν πλάζ. Το δεύτερο ψέμα που λένε, ενώ έλεγαν ότι θα βγει και θα σκάψει ένα χαντάκι εξήντα πόντους πλάτος με ένα εξήντα βάθος, εγκατέστησαν εργοτάξιο τουλάχιστον 50-60 τετραγωνικών, ξήλωσαν όλα τα αλμυρίκια που είχε φυτέψει ο Δήμος και έσκαψαν και κατέστρεψαν το βυθό, διότι όλα τα μπάζα τα έριξαν στη θάλασσα. Από αμόδης ο βυθός είναι γεμάτος πέτρες, κατέστρεψαν τον αιγιαλό και τη ζώνη παραλίας. Δηλαδή δεν θα μπορούσε να γίνει μεγαλύτερο οικολογικό έγκλημα.
Το άλλο ψέμα που έχουν μέσα στη μελέτη είναι ότι ο δίαυλος αυτός δεν χρησιμοποιείται από πλοία. πολλά. Δεν πιστεύω να υπάρχει δίαυλος με μεγαλύτερη κίνηση από αυτόν εδώ. Το χειμώνα περνούν τουλάχιστον 30 πλοία επιβατικά – να μην μπούμε για τα τουριστικά, το καλοκαίρι αυξάνονται πάνω από 50.
Το επόμενο ψέμα που έχουν: δείχνουν κολώνες σε μια φωτογραφία έξω από το σπίτι του Καπράλου, λέγοντας κολώνες μέσης τάσης, ενώ είναι κολώνες χαμηλής τάσης. Λένε ότι η κολώνα μέσης τάσης είναι σε 13 μέτρα απόσταση από το σημείο. Είναι όμως η κοντινότερη κολώνα μέσης τάσης στη διασταύρωση της λεωφόρου Καζαντζάκη με την οδό Πετρίτου, που είναι σε απόσταση 300 με 350 μέτρα μακριά.
Άρα θα πρέπει να εγκατασταθεί κάτι από τη ΔΕΔΔΗΕ. Δεν αναφέρουν τίποτα στη μελέτη τους για τη ΔΕΔΔΗΕ. Κάνουν δηλαδή μια μελέτη, λένε "θα καταλήξουμε εκεί", και δεν λένε τίποτε για το τι θα γίνει από εκεί και πέρα για να μπορέσει να δουλέψει όλο το σύστημα.
Λένε μέσα στη μελέτη ότι δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα στην ηλεκτροδότηση της Αίγινας, διότι η απαιτούμενη ισχύς είναι μιας κατοικίας. Αν δούμε το καλώδιο που ποντίζουν, που είναι 100, αυτό είναι για 15 κατοικίες τουλάχιστον. Δηλαδή έχουν προσπαθήσει με πάρα πολλά μη σωστά στοιχεία να υποβαθμίσουν την περιοχή για να πούνε ότι δεν χρειαζόταν περιβαλλοντική μελέτη.
Θα μπορούσαν πάρα πολύ καλά να πάνε στο Λεόντι, όπου όντως εκεί είναι βιομηχανική περιοχή. Δεν θα ενοχλούσαν κανέναν. Εκεί, όντως δε, οι μέσες τάσεις είναι στο σημείο ακριβώς που βγαίνει ο αγωγός του νερού. Εάν είχαν πάει εκεί θα είχαν κάποιο μεγαλύτερο κόστος διότι η απόσταση αυτή είναι μεγαλύτερη και δεν είναι το πλησιέστερο σημείο στη Σταχτορρόη, αλλά δεν θα δημιουργούσαν κανένα άλλο πρόβλημα.
Το άλλο πρόβλημα που προκύπτει είναι ότι η ΔΕΔΔΗΕ αυτή τη στιγμή θέλει να φέρει το ρεύμα εναερίως, δηλαδή να τραυματίσει τελείως το περιβάλλον, και προσπαθεί ο Δήμαρχος να τους υποχρεώσει — και έχει ακούσει πολλά γι' αυτό το πράγμα — ότι δήθεν καθυστερήσει το έργο να το κάνουν υπογείως.
Η προσπάθειά μας αυτή τη στιγμή είναι: διότι ο αιγιαλός καταστράφηκε, ο βυθός καταστράφηκε – ό,τι και να κάνουν δεν μπορούν να αποκατασταθούν – τουλάχιστον η ΔΕΔΔΗΕ να φέρει το ρεύμα υπογείως για να μην δημιουργήσει και άλλο πρόβλημα σε εμάς και στο νησί.
Όλα αυτά που σας έχω πει είναι στοιχεία από τη μελέτη - την έχω στα χέρια μου τη μελέτη - τους έχω υποβάλει μήνυση. Δυστυχώς, ενώ την υπεβάλλα τη μήνυση πέρυσι τον Ιούλιο, έμαθα προχθές την πήρε ο Εισαγγελέας στα χέρια του. Δεν ξέρω έκβαση, θα έχει η μήνυση που έχω υποβάλλει. Προφανώς τίποτα.
Μαίρη Γαλάνη Κρητικού: Είμαι βέρα Αιγινήτισσα, έχω γράψει βιβλίο για την Αίγινα, έχω κάνει εκθέσεις πολλές για την Αίγινα και έχω γνωρίσει όλους αυτούς της περιοχής. Ο Καζαντζάκης που έμενε εδώ, σε αυτά τα χώματα εδώ γυρνούσε. Όλοι οι καλλιτέχνες, Μώραλης, Νικολάου, ο Καπράλος, ζούσαν σε αυτή τη γωνιά η οποία υποτίθεται ότι θεωρείται ακατοίκητη κατά την έκθεσή τους ΔΕΔΔΗΕ, ΔΕΗ δεν ξέρω ποιος το έχει κάνει.
Και έχω να πω το εξής: ότι σε αυτή την πλαζ κατέβαιναν πάρα πολλά παιδάκια που είχαν πρόβλημα στα πόδια και παίζανε στην άμμο. Τώρα είναι γεμάτο οι κοτρώνες, έχουν ξεριζώσει όλα τα ωραία αλμυρίκια που είχαμε βάλει για να είναι ωραία η περιοχή. Έχουν καταγκρεμίσει όλο αυτό το μέρος και είναι πραγματικά μια καταστροφή που δεν μπορεί να ξαναγίνει ό,τι ήταν – δηλαδή με τίποτα. Αυτό έχω να πω, δεν έχω να πω περισσότερα. Τα άλλα όλα τα έχει πει ο άντρας μου.
Σχετική ειδησεογραφία από το Aegina Portal
Καθημερινά νέα 20 Μάι 2025
Ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής - Κρήτης: Τι απάντησε για τις «απαγορευμένες» κολώνες, ο δήμαρχος Αίγινας κ. Γιάννης Ζορμπάς σε ερώτηση του Aegina Portal.
Ανακοινώσεις 01 Ιουνίου 2024
Συνάντηση του Δημάρχου Αίγινας κ. Γιάννη Ζορμπά με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη.
Καθημερινά νέα 24 Μάι 2024
Ο ΑΔΜΗΕ δεσμεύθηκε ότι θα αποκαταστήσει το φυσικό περιβάλλον στα Πλακάκια. Το θηριώδες Giulio Verne εργάζεται στον υποθαλάσσιο αγωγό της ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Επιτροπές 20 Μάι 2024
Μηνυτήρια αναφορά κατάθεσε ο δήμαρχος κ. Γιάννης Ζορμπάς, για τις εργασίες που έγιναν σε παραλία στα Πλακάκια, για την υποθαλάσσια σύνδεση με την Σταχτορρόη.
Καθημερινά νέα 11 Αυγούστου 2023
Παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και θαλασσίου χώρου-πυθμένα, στο Σταθμό Ηλεκτροδίων της Σταχτορρόης, του υποέργου της υποθαλάσσιας διασύνδεσης και την ηλεκτρική διασύνδεση του με την Αίγινα.
Καθημερινά νέα 28 Απριλίου 2023
Τι δήλωσε ο δήμαρχος κ. Γιάννης Ζορμπάς, για την ηλεκτρική διασύνδεση της Σταχτορρόης με την Αίγινα.
Καθημερινά νέα 27 Απριλίου 2023
Ηλεκτρική διασύνδεση της Σταχτορρόης με την Αίγινα, στο πλαίσιο του έργου της Ηλεκτρικής Διασύνδεσης της Αττικής με την Κρήτη. Οι πρώτες πληροφορίες.
Καθημερινά νέα 13 Φεβρουαρίου 2022
Στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης οφείλεται η παρουσία εξοπλισμού στο λιμάνι του Φάρου. Η επιστολή του Δημάρχου κ. Γιάννη Ζορμπά για την πρόταση παράλληλης διασύνδεσης της Αίγινας.
Επιστολές και Δελτία Τύπου:
Ανακοινώσεις 21 Μάι 2025
Επιστολή του Δήμου Αίγινας προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για το τμήμα που αφορά την Αίγινα, στη διασύνδεση Αττικής - Κρήτης.
Επιστολές αναγνωστών. 30 Μάι 2025
Επιστολή της Ίριδας Κρητικού. "Εκεί που κολυμπούσαν ο Καζαντζάκης, ο Καλμούχος και ο Καπράλος: η ιστορική ακτή Καζαντζάκη στα Πλακάκια της Αίγινας σε μη αναστρέψιμο κίνδυνο".