Σταύρος Καλαμάκης: "Ικανοποιητικά τα μηνύματα από το τριήμερο. Ασφαλής προορισμός με πολλά πλεονεκτήματα η Αίγινα".

10.jpg
Με την ευκαιρία του πρώτου τριημέρου του καλοκαιριού και βέβαια την έναρξη της τουριστικής περιόδου, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αίγινας κ. Σταύρος Καλαμάκης μίλησε σήμερα στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.

Από το Podcasting Feed του Ενημερωτικού Δελτίου στο ραδιόφωνο του Aegina Portal. Τηλεφωνική επικοινωνία με τον κ. Σταύρο Καλαμάκη.



Η εικόνα από το πρώτο τριήμερο του καλοκαιριού.
 
"Είναι ικανοποιητικά τα μηνύματα, όπως και τα δύο - τρία προηγούμενα Σαββατοκύριακα που μεσολάβησαν, συγκριτικά βέβαια με το τι συνέβαινε πέρυσι, συγκριτικά με το τι συμβαίνει σε άλλους προορισμούς. Η Αίγινα πιστεύω, ειδικά τη φετινή χρονιά, πλεονεκτεί για πάρα πολλούς λόγους, πρώτα και κύρια είναι ένας ασφαλής προορισμός, ένας κοντινός προορισμός με χαμηλό κόστος μετάβασης, μεγάλο πλήθος δρομολογίων, καλή μπορώ να πω συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση και μπροστά μας βέβαια πρέπει να δούμε ότι έχουμε ένα υπόλοιπο 20-21 Σαββατοκύριακα μέχρι του Αγίου Νεκταρίου.
 
Πρέπει λοιπόν να αξιοποιήσουμε πολύ σοβαρά αυτή την παράμετρο, γιατί δυστυχώς οι κρατήσεις από αλλοδαπούς είναι πάρα πολύ περιορισμένες. Πρέπει όλοι οι πατριώτες που ασχολούνται με τον τουρισμό να αξιοποιήσουν αυτά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, προκειμένου να μειώσουμε τις απώλειες που πιθανών να υπάρξουνε στη διάρκεια αυτής της τουριστικής σεζόν".
 
Όσο προχωράει το καλοκαίρι θα προσαρμόζεται η επισκεψημότητα από χώρες που η Αίγινα δέχεται τουρίστες.
 
"Όσο μπαίνουμε στην καρδιά του καλοκαιριού θα υπάρξει και ανάλογη προσαρμογή, από χώρες που δεχόμαστε επισκέπτες, για παράδειγμα ας πούμε αυτή τη στιγμή το πιο σημαντικό είναι η Αγγλία. Πιστεύω ότι κάποια στιγμή όλα αυτά θα τελειώσουν. Δεν είναι μόνο σχέση με θέματα κορονοϊού, νομίζω είναι γενικότερα και οικονομικά παιχνίδια, τα οποία βέβαια έχουν ένα αποτύπωμα για εμάς, δεν υπάρχουν επισκέπτες. Και το ίδιο μπορεί να συμβεί και πρέπει να δείξουμε ένα μεγαλύτερο ενδιαφέρον και εμείς και η πολιτεία τις ανατολικές χώρες οι οποίες αυτή τη στιγμή μπορούνε να έρχονται και έρχονται οδικώς, να καλύψουμε τι όποιες αποστάσεις υπάρχουνε από το 2019.
 
Δεν θα φτάσουμε νομίζω εκεί, αλλά σίγουρα θα είμαστε σε πλεονεκτικότερη θέση από ότι ήμασταν το '20. Μπορώ να πω ότι θα είμαστε σε πολύ καλύτερη θέση από ότι ήμασταν το '20 γιατί η αγορά της Αθήνας έχει συνειδητοποιήσει ότι η Αίγινα είναι ένας ιδανικός προορισμός και για Σαββατοκύριακα και για την διάρκεια ολόκληρου του καλοκαιριού.
 
Όσοι ασχολούνται με τον τουρισμό πρέπει να τηρούν ευλαβικά το πρωτόκολλα.
 
Οι συνάδελφοί μου οι ξενοδόχοι είναι ενήμεροι από πέρυσι, τηρούν ευλαβικά τα πρωτόκολλα και νομίζω ευλαβικά τα πρωτόκολλα πρέπει να τα τηρήσουν όλοι οι ασχολούμενοι, σε όλο το φάσμα του τουρισμού στο νησί, προκειμένου να διατηρήσουμε το νησί ασφαλές και να μην δημιουργήσουμε στη διάρκεια του καλοκαιριού πρόβλημα το οποίο θα γυρίσει μπούμερανγκ εις βάρος της επισκεψιμότητας.
 
Οι δε επισκέπτες μας, νομίζω είναι ένα νησί που αυτή τη στιγμή, όπως σας είπα και πρωτύτερα έχει πολλά πλεονεκτήματα, όλα εκείνα τα πλεονεκτήματα που τα είχε, αλλά δεν είχαν αξιοποιηθεί στο βαθμό που πρέπει μέχρι τώρα.

Το στοίχημα των ανθρώπων του τουρισμού.  
 
Όλος ο κόσμος που ασχολείται με τον τουρισμό έχει βάλει ένα στοίχημα φέτος, να δώσει τον καλύτερό του εαυτό και για τον τουρισμό, αλλά και για το νησί μας περισσότερο, είπε ο κ. Καλαμάκης και προσέθεσε το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται για την Αίγινα ως τουριστικό προορισμό, από άλλα μέρη της Ελλάδας: "Είναι πάρα πολύ σημαντικά βήματα γιατί μας δείχνουν τον τρόπο που πρέπει να κινηθούμε τα επόμενα χρόνια" είπε.

Με διαφημιστικό σποτ του Γιώργου Καπουτζίδη θα γίνει η ενημέρωση για την ανακύκλωση. Τι είναι το πρόγραμμα πόρτα - πόρτα.

pteroudis4.jpg
Με αφορμή μία πρόσφατη απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, για την προμήθεια κάδων που αφορούν το πρόγραμμα πόρτα-πόρτα, αλλά και μια σειρά άλλων δράσεων, το ραδιόφωνο του Aegina Portal φιλοξένησε χθες τον αρμόδιο αντιδήμαρχο κ. Νίκο Πτερούδη.

Τι είναι το πρόγραμμα πόρτα - πόρτα.
 
Το πρόγραμμα πόρτα - πόρτα είχε ανακοινωθεί από τον αντιδήμαρχο κ. Νίκο Πτερούδη τουλάχιστον ένα χρόνο πριν. Στόχος του είναι να καλύψει έναν μεγάλο αριθμό από σπίτια στο κέντρο της Αίγινας. Για το σκοπό αυτό η Υπηρεσία Καθαριότητας θα προμηθευτεί 300 κάδους. Κάθε σπίτι που θα συμμετέχει στο πρόγραμμα, θα έχει έναν κάδο 50 λίτρων, όπου θα τοποθετεί τα απορρίμματά του. Κάθε 48 ώρες θα περνά το όχημα του δήμου και θα κάνει την αποκομιδή.

Όσον αφορά την ανακύκλωση, οι κάτοικοι αυτών των σπιτιών θα μπορούν να συλλέγουν τα προς ανακύκλωση απορρίμματα σε μία τσάντα ή μπλε σακούλα και να τα δίνουν στο όχημα της ανακύκλωσης που θα περνά από τα σπίτια.
 
Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα πιλοτικό πρόγραμμα, που στόχο έχει να απομακρυνθούν σταδιακά από τους οικισμούς οι μεγάλοι κάδοι. Ο κ. Πτερούδης ανέφερε χαρακτηριστικά περιοχές όπως η Πέρδικα και η Κυψέλη, όπου θα μπορούσε να εφαρμοστεί στη συνέχεια το πρόγραμμα πόρτα - πόρτα.
 
Τι είναι οι καφέ κάδοι και σε ποιους απευθύνονται.
 
Οι καφέ κάδοι αφορούν τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Μέχρι σήμερα έχουν τοποθετηθεί 30 - 35 τέτοιοι κάδοι σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, οπωροπωλεία και παρόμοιες επιχειρήσεις.

Ωστόσο είναι ένα ρεύμα που έχει δυσκολίες. Ο κ. Πτερούδης επισημαίνει ότι το μεγάλο καφέ όχημα που προορίζεται γι' αυτού του είδους την αποκομιδή δεν μπορεί να κάνει αποκομιδή σε όλους τους δρόμους του νησιού. Παράλληλα υπάρχουν και εκείνοι που παίρνουν και χρησιμοποιούν το περιεχόμενο των κάδων για τα ζώα τους.
 
Για το συγκεκριμένο ζήτημα ο κ. Πτερούδης τόνισε την ανάγκη να λυθεί το θέμα των βιοαποβλήτων στην Αίγινα. Υπενθυμίζεται ότι το επικαιροποιημένο Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων του Δήμου Αίγινας, προβλέπει την Κατασκευή και λειτουργία μονάδας επεξεργασίας (κομποστοποίησης) δημοτικών βιοαποβλήτων (ΜΕΒΑ).

Επισήμανε, ότι πρόκειται για μία επένδυση ύψους 500.000 ευρώ που θα επιστρέψει τα χρήματά της από το πρώτο χρόνο. "Για τον καφέ κάδο δεν είμαι πολύ ευχαριστημένος" πρόσθεσε.
 
Στην παρατήρηση του Aegina Portal, ότι η πλήρης λειτουργία του καφέ κάδου ίσως να μην έχει φανεί ακόμη (λόγω των συνθηκών του κορονοϊού) κατά τη διάρκεια ημερών όπως του Ιουλίου, του Αυγούστου ή του Πάσχα, που τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος έχουν μεγάλο φόρτο εργασίας, απάντησε ότι: "Έχω πολλούς ενδοιασμούς, έχω πολλούς ενδοιασμούς γιατί θέλει πολύ μεγάλη προσπάθεια για να μπορέσουμε να πείσουμε τους ανθρώπους να κάνουν διαχωρισμό".
 
Στόχος της ανακύκλωσης το 15% γι' αυτή τη χρονιά. Καμπάνια με σποτ του Γιώργου Καπουτζίδη.
 
Η πρώτη χρονιά, δηλαδή του 2020, έκλεισε με ποσοστό ανακύκλωσης 9%. Για το 2021 ο στόχος είναι το 15% τονίζει ο κ. Νίκος Πτερούδης. Σημαντικό όπλο για την επίτευξη αυτό του στόχου είναι η ενημέρωση των κατοίκων της Αίγινας.

Ο γνωστός ηθοποιός, συγγραφέας και παρουσιαστής Γιώργος Καπουτζίδης, που δείχνει έμπρακτα την αγάπη του για την Αίγινα σε κάθε ευκαιρία, ετοίμασε μαζί με τονΔήμο της Αίγινας ένα σποτ για την ανακύκλωση.

Τις επόμενες μέρες θα αρχίσει να προβάλλεται με σκοπό να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τους κατοίκους της Αίγινας και βέβαια τους παραθεριστές. "Μας το έκανε δώρο!" είπε ο κ. Πτερούδης, που προσδοκά ότι αυτό το διαφημιστικό σποτ θα βοηθήσει σημαντικά τη βελτίωση της ανακύκλωσης της Αίγινας, ενώ στο πλάνο είναι και η συνεργασία με τους συλλόγους του νησιού.
 
Ο κ. Πτερούδης αναφέρει το οικονομικό όφελος που έχει ήδη ο Δήμος από την ανακύκλωση και επισημαίνει ότι ο στόχος που δίδεται από τον κεντρικό σχεδιασμό είναι 40% έως το 2024. Τονίζει ότι η προσπάθεια πρέπει να γίνει τώρα.
 
Παράλληλα, σε ερώτηση εάν η αύξηση του ποσοστού της ανακύκλωσης προέρχεται μόνο από την ενημέρωση ή και από τεχνικά θέματα, είπε ότι αυτή τη στιγμή για την ανακύκλωση στην Αίγινα λειτουργούν ταυτόχρονα δύο οχήματα.
 
Τα αυξημένα ποσοστά στα βιοαπόβλητα και την ανακύκλωση, θα μειώσουν δραστικά την μεταφορά των απορριμάτων.
 
Αναφέροντας τα ποσοστά που παραθέτουν τα στατιστικά στοιχεία για την συμμετοχή των βιοαποβλήτων και των ανακυκλώσιμων, γενικά, στην παραγωγή απορριμάτων ενός δήμου, ο κ. Πτερούδης περιγράφει με ποιο τρόπο, από αυτές τις δύο πηγές, μπορεί να επέλθει η δραστική πτώση του ποσοστού των απορριμάτων, που μεταφέρονται αυτή τη στιγμή στην Φυλή. "Είναι δυνατόν αρκεί να επιμείνουμε" τόνισε.
 
Το μεγάλο πρόβλημα με τα μπάζα.
 
Αν και το συγκεκριμένο θέμα θα αποτελέσει αντικείμενο μία άλλης συζήτησης, ο κ. Πτερούδης είπε ότι "τα μπάζα είναι σπαρμένα σε όλα τα μας τα δάση" και υπογράμμισε ότι: "Είμαι εναντίον του να λέμε "μη". Πρέπει να πούμε και τι κάνουμε γι' αυτά τα πράγματα".

Ανέφερε ότι ως υπηρεσία λαμβάνει επιστολές από το Δασαρχείο για να απομακρύνει τα μπάζα από τα δάση, όμως από την στιγμή που δεν υπάρχει η δυνατότητα διαχείρησής τους, απλά θα μαζευτούν από εκεί για να πάνε κάπου αλλού, σε άλλο σημείο της Αίγινας, και σημειώνει: "Είναι τεράστια τα ποσά που χρειάζονται για να τα μεταφέρεις στον Πειραιά". Ως λύση προτείνει τις αναγομώσεις λατομείων (αντίστοιχη πρόταση είχε κάνει και στο παρελθόν) με μία εκ των τεσσάρων εταιρειών που αναλαμβάνουν τέτοιες εργασίες την Αττική. Σε σχετική ερώτηση απάντησε ότι η αναγόμωση αφορά λατομείο της Αίγινας.
 
"Μπαρού" και "κτήμα Γκίκα". Ποια είναι η πρόθεση της διοίκησης για τα δύο αυτά σημεία.
 
Ο λειοτεμαχισμός στην περιοχή "Μπαρού" στον Μεσαγρό και στο κτήμα Γκίκα, που εκτελεί για μεγάλο χρονικό διάστημα η Υπηρεσία Καθαριότητας, έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Μάλιστα δημοτικοί σύμβουλοι έχουν εκφράσει επανειλημμένα τους φόβους τους πρόκληση πυρκαγιάς. Ο κ. Φίλιππος Τζίτζης ,που έχει ασκήσει έντονη κριτική στην διοίκηση για αυτές της τις επιλογές, κάνει συχνά λόγο για χωματερή.
 
"Σήμερα έχουμε ένα έλλειμμα μεταφορικού και ελπίζω ότι θα επανέλθουμε. Έχουμε ένα έλλειμμα μεταφορικού , με τα αυτοκίνητα που δεν έχουμε. Και αυτά είναι ένα κομμάτι που βιοαποβλήτου. Αυτά που βλέπετε εκεί θα κοπούν. Δεν έχουμε σκοπό να πάμε αιώνια εκεί, ούτε να ζητήσουμε να κάνουμε μία άδεια που να μείνουμε εκεί. Εκείνο που πρέπει να κάνουμε είναι να τα διαχειριστούμε όταν τα κόψουμε", είπε και αναφέρθηκε στην ανάγκη της δημιουργίας ΜΕΒΑ.

Ο κ. Σωκράτης Δούκας μιλά για θέματα που αφορούν την Πολιτική Προστασία της Αίγινας.

 
Στο πλαίσιο της πρόσφατης συνεδρίασης του Τοπικού Συντονιστικού Οργάνου της Πολιτικής Προστασίας, η συνεδρίαση του οποίου δεν έγινε δημόσια, το Aegina Portal ζήτησε από τον ιατρό κ. Σωκράτη Δούκα να αναφερθεί στο περιεχόμενο της συνεδρίασης και συνολικά στα θέματα της Πολιτικής Προστασίας του Δήμου της Αίγινας. Υπενθυμίζεται ότι οι κύριοι Δημήτρης Καραγιάννης και Σωκράτης Δούκας είναι εκλεγμένα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, που συμμετέχουν στο Συντονιστικό Τοπικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας, πρόεδρος του οποίου είναι ο δήμαρχος κ. Γιάννης Ζορμπάς.

Ο κ. Σωκράτης Δούκας είπε ότι από την αρχή της δημοτικής περιόδου ζητά να ενεργοποιηθεί το κομμάτι της Πολιτικής Προστασίας. Επίσης, σημείωσε ότι το Τοπικό Συντονιστικό Όργανο της Πολιτικής Προστασίας δεν έχει προχωρήσει στην διαδικασία της αποστολής, προς το Υφυπουργείο Πολιτικής Προστασίας του καταστατικού στο οποίο θα πρέπει να αναφέρονται οι φορείς που εμπλέκονται σε αυτό το όργανο. Για τις συνεδριάσεις του οργάνου τόνισε ότι αυτά τα δύο χρόνια έχουν γίνει δύο συνεδριάσεις, που σύμφωνα με το θεματολόγιο της πρόσκλησης αφορούν μόνο την δασοπροστασία, τον ορισμό των αντιπυρικών ζωνών κτλ.
 
"Επανειλημμένα είχα ζητήσει να διευρυνθεί και να ενεργοποιηθεί το κομμάτι της Πολιτικής Προστασίας, το Τοπικό Συντονιστικό Όργανο, κάτι το οποίο ουδέποτε έγινε και ιδίως αυτούς τους καιρούς που διανύουμε τον τελευταίο χρόνο, που έχουμε την πανδημία και ασχολούμαστε με την πανδημία. Δεν ασχολούμαστε μόνο εμείς ασχολείται η Ελλάδα, ασχολείται όλος ο κόσμος, δεν υπάρχει καμία μα καμία αναφορά, πρόβλεψη, σχεδιασμός, σχέδιο σε αυτό το κομμάτι" είπε και συμπλήρωσε ότι εξαιτίας του εκλογικού νόμου και των αρμοδιοτήτων που συγκεντρώνονται σε λίγα πρόσωπα, δεν υπάρχει καμία ενημέρωση και καμία πληροφόρηση.
 
Ακολούθησε τοποθέτηση σχετικά με την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που έγινε τον Μάρτιο του 2021 και είχε τίτλο: "Υγεία-Πανδημία-Πολιτική Προστασία". Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Σωκράτης Δούκας στο κείμενο της παραίτησής του από την Επιτροπή Υγείας τον Νοέμβριο του 2020, ζητούσε να γίνει η σύγκληση του Δημοτικού Συμβουλίου γι' αυτό ακριβώς το θέμα: "Υγεία-Πανδημία-Πολιτική Προστασία". Η συνεδρίαση έγινε τελικά έξη μήνες μετά, όμως δεν συζητήθηκε ως θέμα η Πολιτική Προστασία.
 
Ο κύριος Δούκας είπε ότι η συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου έγινε με την ευκαιρία της συνεδρίασης της Επιτροπής Τουρισμού, αλλά δεν συζητήθηκε τίποτα που να έχει σχέση με την Πολιτική Προστασία: "Σ' αυτό το δημοτικό συμβούλιο κι εγώ καταλαβαίνω τους συναδέλφους δημοτικούς συμβούλους που συμμετέχουν, γίνεται ουσιαστικά, θα μου επιτραπεί η λέξη να πω, μία ψυχοθεραπεία" και συμπλήρωσε ότι: "Είναι μία μεθόδευση της δημοτικής αρχής γιατί ο δημοτικός σύμβουλος δεν έχει δυνατότητα λόγω των καταστάσεων και λόγω του υπερσυγκεντρωτισμού που υπάρχει πλέον στην δημοτική αρχή, δεν έχει δυνατότητα να εκφράσει τις απόψεις, οπότε σε ένα τέτοιο φλέγον ζήτημα όπως είναι η πανδημία στη χώρας μας, δημιουργείται η ευκαιρία, και δίνει ο δήμος, ο δήμαρχος την δυνατότητα στους δημοτικούς συμβούλους να πουν όλα αυτά που σκέφτονται χωρίς όμως να υπάρχει αρχή, μέση και τέλος". 
 
Σε άλλο σημείο και σχολιάζοντας την ίδια συνεδρίαση, είπε ότι δεν άκουσε να υπάρχει ένα σχέδιο από την δημοτική αρχή και συμπλήρωσε ότι για να υπάρχει αυτό το σχέδιο πρέπει εκ των προτέρων, πολύ πιο πριν, να έχει συγκληθεί πολλές φορές το όργανο της Πολιτικής Προστασίας. Επίσης, χαρακτήρισε την Επιτροπή Υγείας υποβαθμισμένη: "Είχαμε κάνει πάνω από είκοσι συνεδριάσεις. Σ' αυτές τις είκοσι συνεδριάσεις δεν είχε βγει ποτέ κανένα Δελτίο Τύπου, να βγούμε να ενημερώσουμε τον κόσμο, να ενημερώσουμε το Δημοτικό Συμβούλιο, να ενημερώσουμε τις παρατάξεις για το τι συζητάμε και το τι κάνουμε. Και γι' αυτό το λόγο ακριβώς παραιτήθηκα τον Νοέμβριο του 2020 και είχα πει πολύ συγκεκριμένα ότι δεν μπορώ να νομιμοποιώ αυθαίρετα οποιαδήποτε κίνηση ή άποψη ή επιλογή του εκάστοτε δημάρχου σαν επιτροπή υγείας. 
 
Σε ερώτηση εάν ο δήμαρχος κ. Γιάννης Ζορμπάς ζήτησε την συνδρομή του για την πολιτική προστασία, όπως είχε πει σε παλαιότερη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, ο κ. Δούκας απάντησε αρνητικά.
 
Στην συνέχεια επανήλθε στην Επιτροπή Υγείας σχολιάζοντας ότι είναι ανακόλουθο θεσμικά μέσα σε μία επιτροπή να δημιουργείται μία άλλη επιτροπή και ότι ενώ η επιτροπή συνεδρίαζε και προσπαθούσε να βγάλει ένα οργανόγραμμα αυτό δεν βγήκε ποτέ προς τα έξω, λέγοντας ότι αυτό ίσως κάποιους εξυπηρετεί.
 
Παράλληλα, τόνισε ότι ως συμβουλευτικό όργανο πρέπει να δώσει όλες αυτές τις ιδέες και τον οργανωτικό σχεδιασμό προς το δημοτικό συμβούλιο. Αναφέρθηκε στον ρόλο της Επιτροπής Υγείας και υπογράμμισε ότι όπως είδε στην συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου δεν ενημερώνονται οι επικεφαλής και οι δημοτικοί σύμβουλοι.
 
Στην παρατήρηση ότι η Πολιτική Προστασία είναι ένα θεσμοθετημένο όργανο και ότι υπάρχει συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο και σχέδια, τα οποία ωστόσο δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί στον δήμο της Αίγινας, ο κ. Δούκας απάντησε ότι για να δούμε αυτά τα σχέδια και να τα προσαρμόσουμε στις συνθήκες του νησιού μας χρειάζεται δουλειά, συμπληρώνοντας ότι και οι δύο συνεδριάσεις του Τοπικού Οργάνου της Πολιτικής Προστασίας αφορούσαν την δασοπροστασία και με τον ορισμό των αντιπυρικών ζωνών.
 
"Δεν είναι αυτό η Πολιτική Προστασία. Η Πολιτική Προστασία αυτή τη στιγμή έχει πάρει κάτω από την ομπρέλα της και το θέμα της υγείας και το θέμα της πανδημίας και το θέμα της προστασίας του πολίτη και το θέμα της προστασίας της περιουσίας. Εδώ στο νησί έχουμε ένα σωρό, που τα φωνάζουμε πάρα πολλά χρόνια. Μιλάμε για την διαγράμμιση των δρόμων, μιλάμε για τον φωτισμό των δρόμων, μιλάμε για τα επικίνδυνα σημεία , μιλάμε για τα επικίνδυνα σημεία για πλημμύρες, μιλάμε για τα σχολεία. Όλα αυτά έχουν καταγραφεί όλα αυτά τα χρόνια και απλά τα λέμε και απλά περνάνε. Κι εγώ λοιδορήθηκα από τον κ. Δήμαρχο όταν στην αρχή της θητείας αυτής της δημοτικής αρχής, είχα πει ότι το βασικό μέλημα, η βασική μας αρχή είναι να ενεργοποιήσουμε το "γραφείο", είχα πει τότε της Πολιτικής Προστασίας και λοιδορήθηκα από τον κ. Δήμαρχο ο οποίος μου έδειξε το γραφείο το έπιπλο και μου λέει "κ. Δούκα αυτό;"."
 
Σε ερώτηση σχετικά με τα όσα πρέπει να γίνουν για την Πολιτική Προστασία στην Αίγινα είπε ότι: "Δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε την Αμερική, την έχουν ανακαλύψει άλλοι για εμάς", εξηγώντας ότι απλά, τα σχέδια πρέπει να προσαρμοστούν στις ιδιαιτερότητες του δήμου και αναφέρθηκε επιγραμματικά στους εμπλεκόμενους φορείς.
 
Ολοκληρώνοντας κ. Δούκας ως ενεργό μέλος του ΕΚΑΒ αναφέρθηκε στις αεροδιακομηδές, τονίζοντας ότι αυτές, όπως φαίνεται και από τα στατιστικά του Κέντρου Υγείας, έχουν αυξηθεί, αλλά λόγω του ότι  χρησιμοποιούνται μεγάλα ελικόπτερο όπως super puma, αυτές γίνονται από το Τρούλο και όχι από το λιμάνι της Αίγινας. Με την ευκαιρία αναφέρθηκε στην ανάγκη να δημιουργηθεί ένα ελικοδρόμιο στο νησί.
 
Τέλος, ζήτησε να σχολιάσει την τοποθέτηση του δημοτικού συμβούλου, ιατρού κ. Χρυσόστομου Μαυροθαλασσίτη στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, σχετικά με τα εμβόλια, την υποχρεωτικότητά τους και την λειτουργία των 5G δικτύων, λέγοντας ότι το δημοτικό συμβούλιο δεν είναι επιστημονικό όργανο, χαρακτηρίζοντας την τοποθέτησή του, ως άτοπη και άκαιρη.

Εργασίες οχτώ ημερών απομένουν για την ολοκλήρωση της πόντισης του αγωγού. Τι δήλωσε στο Aegina Portal ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης.

 
Σύμφωνα με τα όσα είπε ο δημοτικός σύμβουλος κ. Παναγιώτης Κουκούλης, με την ιδιότητά του ως μέλους της Επιτροπής Παρακολούθησης του έργου του Υποθαλάσσιου Αγωγού της Αίγινας, για την ολοκλήρωση της διαδικασίας της πόντισης έχει απομείνει εργασία περίπου οχτώ ημερών, εάν το επιτρέψουν οι καιρικές συνθήκες. Μέχρι προχθές που είχε την τελευταία ενημέρωση από τον επιβλέποντα μηχανικό του έργου, είχαν ποντιστεί  έξι  χιλιόμετρα από τα δεκατέσσερα που είναι το συνολικό μήκος του αγωγού.

Ο κ. Κουκούλης που πριν από δύο ημέρες ενημέρωσε τους δημοτικούς συμβούλους κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου, μίλησε σήμερα μίλησε στο Aegina Portal για τις τελευταίες εξελίξεις στο μεγάλο αυτό έργο. Ωστόσο από την συζήτηση δεν έλειψε και το σημαντικό πρόβλημα της κεντρικής δεξαμενής στο Λεόντι και άλλα, επίσης, σημαντικά θέματα.
 
 
Θα χρειαστούν εργασίες οχτώ ημερών για να ολοκληρωθεί η πόντιση
 
Ο κ. Κουκούλης είπε ότι μετά από την διακοπή των εργασιών λόγω καιρού, οι εργασίες ξεκίνησαν και πάλι από χθες: "Σταμάτησε προσωρινά για την κακοκαιρία και το πρόγραμμα ήταν να ξεκινήσουν χθες, αν θυμάμαι καλά κι από ότι βλέπω στο διαδίκτυο, στο Marine Traffic που δείχνει σχετικά πλοία, δουλεύουνε και σήμερα επίσης και συνεχίζεται η πόντιση.
 
Το πρώτο κομμάτι των έξι χιλιομέτρων που είχε ποντιστεί, είχε ταπωθεί και είχε αφεθεί στον βυθό, χθες ανέσυραν την άκρη, την ανέβασαν επάνω στον πλωτό γερανό, συνέδεσαν το επόμενο τμήμα που έχει μήκος της τάξεως των 1.800 μέτρων και συνεχίζουν λοιπόν την πόντιση, ελπίζοντας ότι δεν θα χρειαστεί λόγω κακοκαιρίας να γίνει πάλι διακοπή, αλλά να συνεχιστεί μέχρι να φτάσει στο Λεόντι.
 
Η εκτίμηση του επιβλέποντα μηχανικού και φαντάζομαι και της εταιρίας, είναι ότι θα χρειαστούν συνολικά άλλες οχτώ ημέρες ξεκινώντας από χθες δηλαδή, ούτως ώστε να ποντιστούν και τα υπόλοιπα τμήματα του αγωγού, να συμπληρωθεί αυτό το 14.100 μέτρα και να φτάσουν στο Λεόντι, οπότε θα συνδεθεί στην εκεί αναμονή που είναι έτοιμη, που οδηγεί στην νέα δεξαμενή που είναι πάνω στο Λεόντι. Δηλαδή είναι αρκετά κοντά στην συμπλήρωση της πολύ κρίσιμης αυτής εργασίας που είναι η πόντιση του αγωγού. Η κύρια εργασία της κατασκευής είναι αυτή που γίνεται τώρα" υπογράμμισε ο κ. Κουκούλης.
 
Το βαθύτερο σημείο του πυθμένα είναι 90 μέτρα. Προχθές η πόντιση είχε φτάσει σε σημείο που έφτανε τα 85 μέτρα. Όταν η πόντιση ολοκληρωθεί ο αγωγός θα καταλήξει στο φρεάτιο του Λεοντίου, για την ακρίβεια στο αγωγό που βρίσκεται τοποθετημένος σε όρυγμα σε βάθος περίπου 20 μέτρων και συνδέεται με αυτό το φρεάτιο.
 
"Υπάρχει ένα φρεάτιο με την φλάτζα έτοιμη να υποδεχθεί τον αγωγό. Ο αγωγός όταν έρθει εδώ στα ρηχά του Λεοντίου, σε βάθος μικρότερο από 20 μέτρα μπαίνει σε ένα όρυγμα για να προστατεύεται. Αυτό το όρυγμα έχει ήδη σκαφτεί, έχει δημιουργηθεί και είναι έτοιμο κι αυτό να δεχθεί τον αγωγό, να συνδεθεί στην φλάτσα μέσα στο φρεάτιο" εξηγεί ο κ. Κουκούλης και συμπληρώνει ότι τελευταία στον υφιστάμενο αγωγό έχει γίνει μία επέμβαση.
 
Πως θα γίνεται η τροφοδοσία του μεγάλου χερσαίου αγωγού στο λιμάνι του Λεοντίου.
 
Πρόκειται για τον καινούργιο αγωγό, που είχε τοποθετηθεί με τα "χερσαία έργα". Ο αγωγός αυτή τη στιγμή μεταφέρει το νερό από την παλιά δεξαμενή, που γεμίζει από τα υδροφόρα πλοία, στην καινούργια μεγάλη δεξαμενή που βρίσκεται στην χερσαία πλευρά του Λεοντείου.
 
Λίγο καιρό πριν, στον αγωγό που βρίσκεται στο λιμάνι του Λεοντίου διακόπηκε η παροχή το νερού και τοποθετήθηκε ένα "ταφ". Με αυτόν τον τρόπο ο αγωγός που μεταφέρει νερό στην μεγάλη δεξαμενή του Λεοντείου, μπορεί να τροφοδοτηθεί τόσο από το νερό που φέρνουν τα υδροφόρα πλοία, όσο και από το νερό που θα ξεκινήσει να μεταφέρει ο υποθαλάσσιος αγωγός. Αλλά από τι θα εξαρτηθεί αυτό; O κ. Παναγιώτης Κουλούλης απάντησε:
 
"Αφού συμπληρωθεί λοιπόν η πόντιση και συνδεθεί και στην Αίγινα, από την μεριά της Σαλαμίνας να υπενθυμίσουμε ότι έχει συνδεθεί ήδη με τον αγωγό που έρχεται από την δεξαμενή της Πέρανης, την δεξαμενή της ΕΥΔΑΠ δηλαδή. Από εκεί λοιπόν είναι εξασφαλισμένη η παροχή του νερού. Από εκεί που θα συνδεθεί με την φλάντζα που περιμένει στο Λεόντι, θεωρητικά αν ανοίξουμε όλες τις βάνες το νερό θα κυλήσει από την δεξαμενή της Πέρανης μέχρι την δεξαμενή του Λεοντείου.
 
Εδώ βέβαια για να πούμε όλη την ιστορία, επειδή υπάρχει μία ας την πούμε υδραυλικής φύσεως τεχνική δυσκολία σε κάποιο σημείο του αγωγού κοντά στη δεξαμενή επάνω στο Λεόντι, για να βελτιώσουν την υδραυλική λειτουργία της ροής κατασκευάζουν μία δεξαμενή αναρρύθμισης, έτσι όπως την λένε, κοντά στην νέα δεξαμενή. Αυτή η νέα δεξαμενή αναρρύθμισης διευκολύνει, το ξαναλέω, υδραυλικά το νερό να πηγαίνει χωρίς προβλήματα στην καινούργια δεξαμενή. Είναι υπό κατασκευή".      
 
Ο κύριος Κουκούλης διευκρίνισε ότι αυτή η νέα δεξαμενή που βρίσκεται υπό κατασκευή δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη και ότι το πιο δύσκολο σημείο της κατασκευής της είναι η σύνδεσή της με τον υφιστάμενο μεγάλο αγωγό. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να σκαφτεί ένα υπόγειο τούνελ, αυτή η εργασία θα γίνει μετά το Πάσχα και δεν πρόκειται να χρειαστεί περισσότερο από έναν μήνα σύμφωνα με τις διαβεβαίωσεις των ειδικών.

Η κεντρική δεξαμενή του Λεοντείου και το πρόβλημα της στεγανότητας.

Ακολούθησε ερώτηση για το πρόβλημα της στεγανότητας που έχει κεντρική δεξαμενή . Ανάμεσα σε άλλα είπε ότι για να έχουμε την πλήρη λειτουργία του αγωγού πρέπει να επισκευαστούν αυτές οι ρηγματώσεις: "Είχαμε αυτό το ατυχές περιστατικό, δηλαδή μία καινούργια δεξαμενή, πριν ουσιαστικά τεθεί σε πλήρη λειτουργία να παρουσιάσει διαρροές και ρηγματώσεις σε κάποιο σημείο, κάπως ψηλά, αλλά αυτό όμως την καθιστά μη πλήρως λειτουργική. Οπότε αυτές οι ρηγματώσεις και οι διαρροές θα πρέπει να επισκευαστούν. Αυτό το διαπιστώσαμε εδώ και έναν χρόνο περίπου" υπογράμμισε ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης.
 
Το πρόβλημα της δεξαμενής μπορεί να επισκευαστεί. Η εκτίμηση για τον χρόνο επισκευής, με βάση τη σχετική μελέτη ήταν ότι θα χρειαστούν δεκαπέντε ημέρες, εκ των οποίων η μία εβδομάδα θα αφορούσε το στέγνωμα της δεξαμενής πριν γίνουν οι εργασίες στεγάνωσης: "Κι εγώ απορώ γιατί δεν έχει γίνει αυτή η εργασία. Πληροφορούμε ότι υπάρχουν ορισμένες ενστάσεις, κατά πόσο η προτεινόμενη μέθοδος είναι η πλέον κατάλληλη για την στεγανοποίηση της δεξαμενής, αλλά σε κάθε περίπτωση, τόσο μήνες, τόσος πολύς χρόνος δεν δικαιολογείται να μην έχουμε ολοκληρώσει αυτή την επισκευή" τόνισε ο κ. Κουκούλης.
 
Συμπληρωματικά να αναφέρουμε ότι το Aegina Portal είχε δημοσιεύσει ήδη από τον Νοέμβριο του 2019 θέμα για προβλήματα της κεντρικής δεξαμενής, ενώ τον Φεβρουάριο του 2020 δημοσίευμα του Aegina Portal αναφέρει ότι λόγω των προβλημάτων της στεγανότητας της δεξαμενής, η διαθεσιμότητα φτάνει μόλις το 40% με 45%, σύμφωνα με τις τότε δηλώσεις του δημάρχου κ. Γιάννη Ζορμπά. Τέλος, η ύπαρξη των δύο μελετών για την επισκευή της δεξαμενής είναι γνωστή τουλάχιστον από τον Μάρτιο του 2020.
 
Αυτή την περίοδο, σύμφωνα και με την δήλωση του δημάρχου κ. Γιάννη Ζορμπά στο Δημοτικό Συμβούλιο έχουν τοποθετηθεί αισθητήρες, ώστε να αντιμετωπιστεί η πιθανότητα της μετακίνησης του εδάφους. "Δεν νομίζω ότι μετακινείται το έδαφος, αλλά κανείς ποτέ δεν ξέρει" είπε ο κ. Κουκούλης.
 
Επιστρέφοντας στην πόντιση του αγωγού ο κ. Κουκούλης είπε: "Το συμπέρασμα το γενικό είναι ότι επιτέλους προχωράει ικανοποιητικά το έργο. Πια, είναι θέμα λίγων ημερών να ολοκληρωθεί το πιο δύσκολο κομμάτι που είναι η πόντιση. Υπενθυμίζω ότι η παράδοση του έργου δεν θα γίνει αμέσως, γιατί θα πρέπει να ακολουθήσει μία δοκιμή του αγωγού με πραγματικές συνθήκες παροχής νερού" και συμπλήρωσε "Από την στιγμή που ενωθεί ο αγωγός στις δύο άκρες, θα πρέπει να ανοίξουμε τις βάνες όπως λέμε, να δούμε ότι το νερό έχει αυτή την παροχετευτικότητα που έχουν προβλέψει οι μελέτες. Πρέπει να δίνει 21.500 κυβικά την ημέρα. Το σύστημα λοιπόν το καινούργιο, που ξεκινάει από την Πέρανη και καταλήγει στο Λεόντι εξασφαλίζει αυτή την παροχή; Γιατί αυτή είναι η υποχρέωση που έχει αναλάβει ο εργολήπτης".
 
Μετά θα ακολουθήσει η χρονοβόρα διαδικασία με τα τσιμεντροστρώματα που θα σκεπάσουν τον αγωγό και θα τον προφυλάξουν από συρόμενα αλιευτικά εργαλεία. Η συζήτηση ολοκληρώθηκε με τις αποφάσεις που αφορούν τις απαγορεύσεις της αλιείας στην περιοχή και συνολικά της προστασίας του αγωγού και επισημάνθηκε η ανάγκη να δημοσιευθεί και σχετικός χάρτης της περιοχής και να υπάρχει ενημέρωση. 

Διαδικτυακή δράση "Επιστήμη & Κοινωνία" από την ΚΕΔΑ και την Ένωση Ελλήνων Φυσικών, με θέμα την κλιματική αλλαγή. Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα.


Την πρόεδρο της ΚΕΔΑ κ. Μαίρη Κουκούλη και τον αντιπρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών κ. Παναγιώτη Φιλντίση φιλοξένησε σήμερα το Aegina Portal, στο πλαίσιο της διαδικτυακής δράσης"Επιστήμη & Κοινωνία". Πρόκειται για κύκλο τεσσάρων ομιλιών με κεντρικό θέμα "Η επιστήμη στη θωράκιση της κοινωνίας από την κλιματική αλλαγή".

Το πρόγραμμα ξεκινά σήμερα Δευτέρα στις 19:00. Η συμμετοχή για το κοινό είναι δωρεάν. Το link στο οποίο μπορεί να συνδεθεί κάποιος μέσω της πλατφόρμας του zoom είναι: https://us02web.zoom.us/j/84074723545

Το πρόγραμμα των διαδικτυακών ομιλιών είναι το ακόλουθο:

Δευτέρα 5 Απριλίου
19:00 "Ανθρωπόκαινος γεωλογική εποχή: μύθος ή πραγματικότητα;"
Εισηγητής: Δρ. Παναγιώτης Νάστος, καθηγητής Κλιματολογίας, Διευθυντής Εργαστηρίου Κλιματολογίας & Ατμοσφαιρικού Περιβάλλοντος, Διευθυντής Τομέα Γεωγραφίας & Κλιματολογίας, Τμήμα Γεωλογίας & Γεωπεριβάλλοντος, Σχολή Θετικών Επιστημών, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πρόεδρος Ελληνικής Μετεωρολογικής Εταιρείας

Δευτέρα 12 Απριλίου
19:00 "Κλιματική μεταβολή: αλήθειες και αμφισβητήσεις"
Εισηγητής: Δρ. Χάρης Καμπεζίδης, ομότιμος ερευνητής, Ινστιτούτο Ερευνών Περιβάλλοντος & Βιώσιμης Ανάπτυξης, Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών

Δευτέρα 19 Απριλίου
19:00 «Κλιματικές μεταβολές: από την αρχαιότητα στη σύγχρονη εποχή και από το τοπικό στο παγκόσμιο. Μνήμες και προκλήσεις του καιρού μας»
Εισηγητής: Δρ. Γεώργιος Βλαχάκης, αναπληρωτής καθηγητής Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου με γνωστικό αντικείμενο «Φιλοσοφία & Επιστήμες στον ελληνικό χώρο από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα», Διευθυντής Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών "Επικοινωνία της Επιστήμης".

20:00 «Παραγωγή ενέργειας στα ελληνικά νησιά – Μείωση ρυπογόνων μεθόδων και προτάσεις Α.Π.Ε.»
Εισηγητής: Δρ. Ανδρέας Κόρας, Υπολογιστική Ρευστομηχανική (με εφαρμογή στην αιολική ενέργεια), Λέκτωρ Τομέα Αεροδυναμικής & Μηχανικής Πτήσης Σχολής Ικάρων, Μέντωρ 1ου Πανελληνίου Μαθητικού Διαγωνισμού της Ε.Ε.Φ. με θέμα «Η καθαρή ενέργεια στη μάχη για την κλιματική αλλαγή»

Ενημέρωση από τον κ. Παναγιώτη Κουκούλη για τις συνεδριάσεις των επιτροπών του υποθαλάσσιου και της αποχέτευσης.


Την Τρίτη 2 Μαρτίου συνεδρίασαν οι επιτροπές παρακολούθησης δύο σημαντικών έργων για τις υποδομές της Αίγινας. Η πρώτη αφορούσε τη συνεδρίαση της επιτροπής για τον υποθαλάσσιο αγωγό και η δεύτερη το έργο της αποχέτευσης. Ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης που είναι μέλος σε αυτές τις δύο επιτροπές, μίλησε σήμερα στο Aegina Portal για όσα συζητήθηκαν στις συνεδριάσεις των δύο αυτών επιτροπών και ειδικά για το έργο του υποθαλάσσιο αγωγού, η ολοκλήρωση του οποίου αποτελεί επίκαιρο θέμα συζήτησης στην Αίγινα, καθώς ο Μάρτιος (ανάμεσα στις πολλές ημερομηνίες που είχαν προηγηθεί) έχει προσδιοριστεί ως μήνας για την έναρξη της διαδικασίας πόντισης του βασικού τμήματος του αγωγού. 

Πρόεδρος της επιτροπής είναι η αντιπεριφερειάρχης κ. Βάσω Θεοδωρακοπούλου Μπόγρη. Μέλη είναι ο πρώην αντιπεριφερειάρχης και μέλος του ΠΕΣΥ κ. Παναγιώτης Χατζηπέρος, ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης ως μέλος του δημοτικού συμβουλίου της Αίγινας και δύο υπηρεσιακά στελέχη της Περιφέρειας. Αναλυτικά την σύνθεση της επιτροπής μπορείτε να δείτε εδώ.
 
Στην συνεδρίαση των επιτροπών "έγινε μία ανασκόπηση και ενημέρωση, εκ μέρους των επιβλεπόντων μηχανικών που συμμετείχαν στις συνεδριάσεις, για την πορεία και την προοπτική του έργου του υποθαλάσσιου και της μελέτης για την αποχέτευση" δήλωσε ο κ. Κουκούλης.
 
Στο Δημοτικό Συμβούλιο που έγινε στις 22 Φεβρουαρίου 2021, ενημερώνοντας το Σώμα για την επικείμενη συνεδρίαση των δύο επιτροπών, είπε ότι οι επιτροπές έχουν περιπέσει σε αδράνεια αφού δεν είχαν συνεδριάσει για περισσότερο από έναν χρόνο. Στα μέσα Φεβρουαρίου ο κ. Κουκούλης έστειλε σχετική επιστολή στην κυρία Βάσω Θεοδωρακοπούλου Μπόγρη.
 
Ο ρόλος της Κοινής Επιτροπής Παρακολούθησης στο έργο του υποθαλάσσιου αγωγού.
 
"Είχε αδρανοποιηθεί κατά κάποιο τρόπο, ακολουθώντας μία πρακτική και του παρελθόντος, που ο ρόλος της δεν ήταν ουσιαστικός, όπως θα όφειλε να είναι, διότι είναι η μοναδική επιτροπή που παρακολουθεί την συμφωνία που έχει κάνει ο δήμος ως κύριος του έργου με την Περιφέρεια που είναι εκείνη η αρχή, που υλοποιεί το έργο. Κι αυτό γιατί ο δήμος δεν έχει τα μέσα, τους μηχανικούς και τα μέσα να παρακολουθεί την εκτέλεση του έργου. Γι' αυτό καταφεύγει στις υπηρεσίες της Περιφέρειας και αυτή η συμφωνία, έχει υπογράψει δηλαδή ο δήμος μία συμφωνία με την Περιφέρεια και η επιτροπή αυτή είναι η επιτροπή εκείνη που παρακολουθεί την πορεία του έργου και είναι ο μοναδικός δίαυλος, ας το πούμε έτσι, επίσημος δίαυλος επικοινωνίας της Περιφέρειας που εκτελεί το έργο με τον κύριο του έργου που είναι ο δήμος της Αίγινας".  
 
Οι εργασίες προετοιμασίας που γίνονται αυτή την περίοδο.
 
"Αυτή την περίοδο εκτελούνται κάποια συμπληρωματικά έργα, τόσο στην Σαλαμίνα, όσο και στην Αίγινα, που συνδυαστικά είναι εργασίες προετοιμασίας υποδοχής του αγωγού στην Αίγινα και από την άλλη μεριά γίνεται στην Σαλαμίνα η επικάλυψη των δύο τμημάτων που έχουν ήδη ποντιστεί. Έχουν ποντιστεί ήδη δύο τμήματα στην πλευρά της Σαλαμίνας μέσα σε όρυγμα και τώρα γίνεται η επιχωμάτωση ας το πούμε έτσι, η κάλυψή τους δηλαδή με προϊόντα λατομείου, όπως λέμε, για την προστασία από άγκυρες ή από άλλα τέτοια εμπόδια και είναι αυτά τα τμήματα μέχρι βάθους δέκα μέτρων, κάπου εκεί.
 
Απλώς να υπενθυμίσω ότι στην αρχή και στο τέλος ο αγωγός αυτός είναι διπλός. Δηλαδή εκτός από το ένα σκέλος που προβλέπεται να συνδεθεί ο υποθαλάσσιος αγωγός, που θα συνδέσει τα δύο σημεία, υπάρχει και ένα μικρός σκέλος τόσο στην Σαλαμίνα, όσο και στην Αίγινα μήκους 200-300 μέτρων, το οποίο θα είναι σε κατάσταση ετοιμότητας, ας το πούμε, σε περίπτωση που θα χρειαστεί στο μέλλον να ποντιστεί και ένας δεύτερος αγωγός διότι ο υφιστάμενος δεν θα είναι αρκετός. Είναι μία πρόβλεψη για μελλοντικές ανάγκες, που καλό είναι να κατασκευαστεί αυτό το κομμάτι τουλάχιστον και θα είναι έτοιμο να υποδεχθεί αυτόν τον δεύτερο αγωγό.
 
Οπότε γίνονται αυτές οι εργασίες, της επικάλυψης των δύο τμημάτων που έχουν πέσει στην Σαλαμίνα και από την άλλη μεριά, εδώ στην Αίγινα, στο Λεόντι, γίνεται σε αυτό το φρεάτιο το οποίο θα δεχθεί τον αγωγό, εργασίες. Ολοκληρώνονται οι εργασίες όπως είναι η πλάκα που θα σκεπάσει αυτό το πολύ μεγάλο φρεάτιο και μετά θα συνεχιστεί η προετοιμασία με την διάνοιξη ενός ορύγματος που θα δεχθεί τον αγωγό όταν έρθει, διότι μέχρι το βάθος της θάλασσα, δέκα μέτρων αν θυμάμαι καλά, ο αγωγός είναι μέσα σε όρυγμα και προστατευμένος με προϊόντα επιχωμάτωσης όπως λέμε.       
 
Παράλληλα έχουν ξεκινήσει οι εργασίες σε αυτή την βοηθητική δεξαμενή αναρρύθμισης στο Λεόντι, δίπλα στην καινούργια κεντρική δεξαμενή, που θα βοηθήσει κι αυτή κατά την άποψή των μελετητών στην σωστή λειτουργία, την υδραυλική λειτουργία του αγωγού. Αυτές είναι οι εργασίες που γίνονται αυτή την περίοδο".
 
Είναι σχεδόν έτοιμοι να προχωρήσουν στην βασική εργασία της πόντισης.
 
"Κατά τα άλλα, όπως μας ενημέρωσε ο επιβλέπων μηχανικός, είναι σχεδόν έτοιμοι να προχωρήσουν στην βασική εργασία της πόντισης του μεγάλου μήκους των 14.000 μέτρων του αγωγού. Τα τμήματα του αγωγού είναι έτοιμα, έχει γίνει η προετοιμασία με το σκάφος το κατάλληλα εξοπλισμένο, στο οποίο θα γίνονται οι εργασίες για την σύνδεση των διαφόρων τμημάτων. Έχει γίνει η συνεννόηση με τους ειδικούς μηχανικούς που πρέπει να έρθουν από το εξωτερικό για να παρακολουθήσουν ορισμένα τμήματα της διαδικασίας και κυρίως είναι εκείνοι που θα χειρίζονται ένα όχημα, ένα τηλεχειριζόμενο όχημα το οποίο θα τρέχει στον βυθό και θα κατευθύνει τις εργασίες της πόντισης. Αυτοί οι ειδικοί είχαν δυσκολίες μέχρι τώρα, λόγω των μέτρων που είχαν ληφθεί για την πρόληψη της πανδημίας. Θα έπρεπε δηλαδή όταν έρθουν από το εξωτερικό να μείνουν μία περίοδο τουλάχιστον επτά ημερών σε καραντίνα, που αυτό εμπόδιζε τον σωστό προγραμματισμό, αλλά αυτό το εμπόδιο από ότι μας εξήγησε και η κυρία Αντιπεριφερειάρχης έχει ξεπεραστεί με ορισμένες ενέργειες, ούτως ώστε να μην υπάρχει η ανάγκη του να μείνουν οι άνθρωποι σε καραντίνα, αλλά θα είναι αμέσως διαθέσιμοι, λαμβάνοντας όλα τα προληπτικά μέτρα, ούτως ώστε να αποφύγουν τυχόν μόλυνση, αν τυχόν υπάρξει κίνδυνος".
 
Μετά τις μετά τις 15 Μαρτίου η νέα ημερομηνία πόντισης του αγωγού.
 
Οπότε ουσιαστικά είναι έτοιμα τα πράγματα για την πόντιση, όπως μας ενημέρωσε πάλι ο επιβλέπων μηχανικός, μετά τις 15 Μαρτίου, δηλαδή σε μία εβδομάδα ουσιαστικά από σήμερα, θα φροντίσουν να βρουν το κατάλληλο χρονικό παράθυρο που ο καιρός θα είναι κατάλληλος και ευνοϊκός, για να προχωρήσουν στη πόντιση του αγωγού. Ας ελπίσουμε ότι έτσι θα γίνει.
 
Μία παρενθετική ερώτηση για την επισκευή της μεγάλης δεξαμενής στο Λεόντι.
 
Σε εκείνο το σημείο το Aegina Portal ζήτησε από τον κ. Παναγιώτη Κουκούλη ένα σχόλιο σχετικά με την επισκευή της μεγάλης - νέας δεξαμενής στο Λεόντι. Σημειώνεται ότι ο κ. Κουκούλης είχε υποβάλει σχετική ερώτηση στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, ενώ και ο δήμαρχος κ. Γιάννης Ζορμπάς είχε δηλώσει την ανησυχία του. Η μεγάλη δεξαμενή στο Λεόντι είναι αναγκαία για την πλήρη λειτουργία του υποθαλάσσιου αγωγού.
 
"Μπαίνουν ορισμένα ερωτηματικά, γιατί μετά από τόσους μήνες που έχει διαπιστωθεί η ανάγκη στεγανοποίησης του ενός θαλάμου της δεξαμενής, εκεί που βρέθηκαν δηλαδή αυτές οι ρωγμές στο ύψος πάνω από τα τρία μέτρα, έχει διαπιστωθεί, ξέρουμε την μέθοδο η οποία θα ακολουθεί, υπάρχουν οι σχετικές πιστώσεις και παρόλα αυτά, μετά από τόσους μήνες δεν έχει πραγματοποιηθεί αυτή η επισκευή της στεγανοποίησης. Είναι αλήθεια ότι κι εγώ αναρωτιέμαι, όπως βλέπετε και στο δημοτικό συμβούλιο ρωτώ, οι απαντήσεις δεν είναι πάρα πολύ συγκεκριμένες, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί καθυστερεί".
 
Από την λειτουργία του εξαρτάται η λειτουργία του υποθαλάσσιου αγωγού, ήταν η παρατήρηση του Aegina Portal
 
"100%. Δεν θα μπορέσει να γίνει η δοκιμή του έργου, αν δεν έχει ολοκληρωθεί κι αυτή η εργασία στεγανοποίησης, ούτως ώστε να χρησιμοποιηθεί η δεξαμενή του Λεοντίου στο 100% και όχι στο 60% που μπορούμε τώρα, δεν μπορούμε να ανέβουμε πάνω από ένα ύψος τριών μέτρων, επειδή έχει αυτές τις διαρροές. Ελπίζω και ο δήμαρχος έτσι διαβεβαιώνει, δεν θα υπάρχει καθυστέρηση εξ' αιτίας αυτής της επισκευής. Ότι μέσα στις λίγες επόμενες μέρες θα γίνει αυτή η επισκευή. Ελπίσω να γίνει έτσι όπως το λέει και δεν βλέπω το λόγο να μην γίνεται τόσο καιρό είναι η αλήθεια".
 
Κοιτώντας πίσω στη συνεδρίαση της επιτροπής τον Δεκέμβριο του 2019.
 
"Κοιτώντας τις σημειώσεις που είχα κάνει πριν από έναν χρόνο και, στην προηγούμενη επιτροπή παρακολούθησης, εκεί λέγαμε στην επιτροπή ότι α! θα γίνει η πόντιση στις 20 Απριλίου, αν θυμάμαι καλά του 2020 και δεν υπήρχε καμία αμφιβολία ότι ήταν εφικτό να γίνει αυτό.  Παρά την τότε βεβαιότητα του Δεκεμβρίου του 2019, δυστυχώς πήγαμε πολύ πιο πίσω, οπότε αυτές τις σκέψεις κάνω και τώρα, παρόλο που όλα τα δεδομένα δείχνουν ότι πράγματι δεν υπάρχει λόγος να αναβληθεί περαιτέρω. Δεν ξέρει κανείς ποτέ τι μπορεί να γίνει" είπε ο κ. Κουκούλης και συμπλήρωσε: "Τώρα βέβαια τα πράγματα έχουν πολύ περισσότερο ωριμάσει, δεν νομίζω ότι θα υπάρξει μεγάλη καθυστέρηση κι αν τυχών υπάρξει μπορεί να μην είναι 15 Μαρτίου, ίσως να αφήσουμε και τον Μάρτιο να περάσει που είναι και η περίοδος που ψαρεύουν οι ανεμότρατες και τελειώνει αυτή η περίοδος".
 
Απαγορεύεται πια εκεί, δεν απαγορεύεται; Ήταν η παρατήρηση του Aegina Portal σχετικά με την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων που έχουν εκδώσει το Λιμεναρχείο της Αίγινας και το Λιμεναρχείο του Πειραιά.  
 
"Ακριβώς, όπως το λέτε. Βάσει των αποφάσεων του λιμεναρχείου απαγορεύεται, αλλά μέχρι τώρα, από ότι βλέπω εγώ τουλάχιστον οι ανεμότρατες περνάνε από εκείνη την περιοχή. Και το βλέπω από αυτή την εφαρμογή όπως είναι το Marine Traffic που δείχνει τις διαδρομές των διαφόρων σκαφών, συμπεριλαμβανομένων και των ανεμοτρατών".
 
Επιγραμματικές παρατηρήσεις για την ολοκλήρωση του έργου.
 
Τα φρεάτια ολοκληρώνονται λίγο - πολύ τις επόμενες ημέρες, οπότε όταν πέσει ο αγωγός θα συνδεθεί οπωσδήποτε και στις δύο άκρες και θα έχει τη δυνατότητα το νερό να τρέξει από την δεξαμενή της Πέρανης στην δεξαμενή του Λεοντείου. Δεν θα υπάρχει κανένας περιορισμός. Απλώς μετά θα πρέπει να ακολουθήσει η πόντιση των προστατευτικών τσιμεντοστρωμάτων, ούτως ώστε να καλυφθεί ο αγωγός κι αυτό θα πάρει 5-6 μήνες, από ότι λένε, οπότε μπορεί ο αγωγός να έχει ποντιστεί και να έχει ενωθεί τόσο με την τροφοδοσία στην Σαλαμίνα, όσο και με την δεξαμενή του Λεοντείου, να είναι έτοιμος δηλαδή για την παροχή νερού και για τις δοκιμές, που θα γίνουν για αρκετές ημέρες και μπορεί να έχει γίνει αυτό πριν το Πάσχα, αλλά θα ακολουθήσει αυτό το πεντάμηνο - εξάμηνο να τοποθετηθούν τα τσιμεντοστρώματα και για αυτό η ημερομηνία παράδοσης του έργου, περάτωσης του έργου κατασκευής  έχει τοποθετηθεί στο τέλος Σεπτεμβρίου 2021. Κατά τη δική μου άποψη ίσως να χρειαστεί και μία ολιγόμηνη παράταση για να ολοκληρωθεί η τοποθέτηση των τσιμεντοστρωμάτων.
 
Τέλος, ο κ. Κουκούλης είπε ότι στην συνέχεια θα πρέπει να γίνουν δύο ενώσεις στην Αίγινα του καινούργιου αγωγού με τον υφιστάμενο. "Θα γίνει μέσα σ' αυτό το χρονικό διάστημα μέχρι την πόντιση του αγωγού".
 
Για το έργο της αποχέτευσης.
 
"Είναι σε εξέλιξη η οριστική μελέτη για την κατασκευή του έργου. Αυτή η μελέτη είναι το αντικείμενο της προγραμματικής συμφωνίας μεταξύ του δήμου της Αίγινας και της Περιφέρειας. Απλώς για την ιστορία και το αξιοπερίεργο του θέματος, να αναφέρω ότι αυτή η μελέτη έχει ανατεθεί στο μελετητή εδώ και δώδεκα χρόνια; Πριν από πάρα πολλά χρόνια δηλαδή έχει ανατεθεί. Ίσως και περισσότερο. Και όλη η διαδικασία με την προετοιμασία την μελέτης κτλ πηγαίνει στο μακρινό 2006 να φανταστείτε.
 
Η κυριότερη βέβαια αιτία αυτής της πολύχρονης καθυστέρησης είναι τα περιβαλλοντικά θέματα με τις προσφυγές, δικαστήρια κτλ για την χωροθέτηση της κεντρικής μονάδας επεξεργασίας λυμάτων, που τελικά έχει εγκριθεί και έχει χωροθετηθεί στην περιοχή Λιγέα, κοντά στο ανατολικό κομμάτι της Αίγινας, στον όρμο Λιγέας. Αυτή είναι η βασική αιτία της πολύ μεγάλης καθυστέρησης.
 
Η μελέτη αυτή η οποία είχε ανατεθεί και είναι το βασικό αντικείμενο της προγραμματικής συμφωνίας με την Περιφέρεια ολοκληρώθηκε στο τέλος Δεκεμβρίου, έχει παραδοθεί ήδη στους αρμόδιους επιβλέποντες μηχανικούς της Περιφέρειας και επίκειται η οριστική αποδοχή από την Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας ή και τα άλλα αρμόδια. Εκείνο το οποίο είναι σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή είναι σε ορισμένες συμπληρωματικές μελέτες τις οποίες έχει αναλάβει να αναθέσει και το έχει κάνει ήδη ο δήμος Αίγινας. Κι αυτές οι συμπληρωματικές μελέτες αφορούν βασικά δύο πράγματα. Από την μια μεριά την επέκταση της μελέτης αποχέτευσης, ούτως ώστε να συμπεριλάβει όχι μόνο τον οικισμό της πόλης της Αίγινας, αλλά και άλλους οικισμούς όπως είναι η Πέρδικα, το Σφεντούρι, η Κυψέλη, ο Κοντός.
 
Ένα είναι αυτό το θέμα, η επέκταση δηλαδή της οριστικής μελέτης και ένα άλλο θέμα πάρα πολύ σημαντικό είναι να συμπεριλάβει, αυτό που λέμε, τις οικιακές συνδέσεις. Δηλαδή η αρχική μελέτη συμπεριλαμβάνει μόνο το βασικό δίκτυο, ας το πούμε έτσι, δηλαδή τους κύριους συλλεκτήρες αγωγούς, αλλά όχι εκείνες τις σωληνώσεις που συνδέουν το σπίτι του καθενός με αυτούς τους αγωγούς. Και αυτή η μελέτη που είναι πολύ σημαντική, διότι μέχρι πρόσφατα, η σύνδεση του σπιτιού του καθενός με τον κεντρικό αγωγό ήταν δαπάνη που επωμίζονταν ο καταναλωτής, τώρα όμως είναι μία επιλέξιμη δαπάνη όπως λέγεται και θα καλυφθεί από την χρηματοδότηση τη βασική, που θα είναι από το Υπουργείο Περιβάλλοντος από το πρόγραμμα ΕΠΠΕΡΑΑ.
 
Αυτές οι μελέτες λοιπόν, οι συμπληρωματικές μελέτες έχουν ανατεθεί από τον δήμο της Αίγινας, θα είναι έτοιμες σύμφωνα με τις συμβάσεις σε ένα τρίμηνο, οπότε υπολογίζομε ότι όλο το πακέτο των μελετών, τόσο η κεντρική - κύρια μελέτη όσο και οι συμπληρωματικές θα είναι έτοιμες Μάιο - Ιούνιο και θα είναι έτοιμος ο δήμος να διεκδικήσει την χρηματοδότηση που αυτό το πρόγραμμα του Υπουργείου Περιβάλλοντος προβλέπει την χρηματοδότηση και της αποχέτευσης της Αίγινας.
 
Είναι ένα μεγάλο έργο. Η χρηματοδότηση για την υλοποίησή του είναι της τάξεως των 20.000.000 περίπου. Τώρα με αυτές τις επεκτάσεις και τους πρόσθετους οικισμούς μπορεί να είναι μεγαλύτερο, αλλά νομίζω ότι σε αυτό το στάδιο στο οποίο έχουν φτάσει οι μελέτες από την μια μεριά και αφετέρου το γεγονός ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος είναι αποφασισμένο να προχωρήσει στην υλοποίηση των έργων αποχέτευσης, ιδιαίτερα σε μέρη όπως το νησί μας, που ομολογουμένως έχει μείνει πάρα πολύ πίσω στις κατασκευές αυτής της πολύ σπουδαίας υποδομής, όπως είναι η αποχέτευση.
 
Νομίζω ότι υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις ούτε ώστε να το δούμε να αρχίσει να υλοποιείται".   
 
Τέλος ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης ρωτήθηκε σχετικά με δύο επίκαιρα θέματα. Το πρώτο αφορά την βλάβη σε καινούργιο αγωγό των "χερσαίων έργων" και το δεύτερο την "επόμενη μέρα" του αγωγού, όσον αφορά την διαχείριση του δικτύου ύδρευσης, την συντήρηση και το εσωτερικό δίκτυο.

Για τη βλάβη στον καινούργιο αγωγό.
 
"Γι' αυτή τη ζημιά την οποία υπέστη ένας καινούργιος αγωγός, εκ πρώτης όψεως φαίνεται αρκετά ανησυχητικό. Δεν ξέρουμε βέβαια το τι συνέβη, μπορεί να ήταν κάτι εντελώς συμπτωματικό που συμβαίνει ακόμη και στα νέα έργα. Δεν μπορώ να πω, δεν ξέρω λεπτομέρειες, αλλά ας είμαστε αισιόδοξοι ότι ήταν κάτι το εντελώς συμπτωματικό και μεμονωμένο. Παρόλο που γενικότερα η παρακολούθηση και η παραλαβή αυτού του πολύ σπουδαίου έργου, όπως είναι τα "χερσαία έργα" έγινε με τρόπο ιδιαίτερα πλημμελή. Δηλαδή αυτή η 15μηνη περίοδος που έπρεπε να είναι στα χέρια του δήμου και να παρακολουθείται στις μεγαλύτερες λεπτομέρειες, ούτως ώστε να αποδειχθεί ότι δουλεύει σωστά, παρήλθε ανεκμετάλλευτη. Ήταν ένα μεγάλο λάθος του δήμου το γεγονός ότι δεν παρακολούθησε, δεν παρέλαβε εγκαίρως το έργο σύμφωνα με τις συμφωνίες και την κοινή πρακτική, να παραλαμβάνεις το έργο και μετά να έχεις ένα 15μηνο που κατά κάποιο τρόπο θα είναι η περίοδος της εγγύησης. Ότι έγινε έγινε, ας προσπαθήσουμε να το διορθώσουμε όσο γίνεται περισσότερο και από τη άλλη πλευρά να μην επαναλάβουμε παρόμοιες λάθος πρακτικές σε άλλα έργα".
 
Για την επόμενη μέρα.
 
"Είναι εξαιρετικά σπουδαίο το τι γίνεται την επόμενη μέρα. Γιατί πολλές φορές επιδιώκουμε μόνο να αποκτήσουμε ένα έργο, αλλά δεν σκεπτόμαστε το τι θα γίνει μετά. Αυτό το μετά λοιπόν, τόσο για τον υποθαλάσσιο, όσο και για την αποχέτευση είναι εξαιρετικά σπουδαίο. Η διαχείριση των δύο αυτών έργων και ιδιαίτερα της αποχέτευσης είναι πολύ απαιτητική. Και ο δήμος ιδιαίτερα με τα μέσα τα οποία έχει σήμερα, με αυτή την Υπηρεσία Ύδρευσης η οποία και υποστελεχωμένη είναι και έχει περιορισμένες δυνατότητες, δεν μπορεί να ανταπεξέλθει. Δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις που έχει η λειτουργία ενός τόσο μεγάλου έργου όπως είναι ο υποθαλάσσιος, αλλά κυρίως η αποχέτευση.
 
Χρειάζεται δηλαδή μία προετοιμασία ήδη από τώρα, πως θα λειτουργήσουμε αποτελεσματικά αυτά τα δύο πολύ μεγάλα έργα. Περιμένουμε, νομίζω ότι έχει αντιληφθεί η διοίκηση του δήμου να προετοιμαστεί για τη λειτουργία αυτών των έργων και να πάρει τα κατάλληλα μέτρα. Είναι πολύ απαιτητικά έργα".
 
"Τώρα μπαίνουμε σε λεπτομέρειες. Η λειτουργία και η συντήρηση του υποθαλάσσιου για τρία χρόνια θα γίνεται από την κατασκευάστρια εταιρία. Αλλά οι ευθύνες του δήμου όμως θα είναι πάρα πολύ σπουδαίες από την πρώτη μέρα που θα παραδοθεί το έργο. Για παράδειγμα η ασφάλισή του. Η ασφάλιση του έργου, του υποθαλάσσιου θα βαραίνει πια, θα είναι ευθύνη του δήμου, όπως και η ανεύρεση ενός εναλλακτικού τρόπου τροφοδοσίας της Αίγινας με νερό σε περίπτωση που πάθει κάτι. Δηλαδή, μπορεί ο ανάδοχος, ο κατασκευαστής να έχει την ευθύνη για τη λειτουργία, να επισκευάσει τυχών ζημιές, αλλά η ευθύνη για την ασφάλεια του έργου και για την τροφοδοσία της Αίγινας την αδιάλειπτη με νερό παραμένει στον δήμο και χρειάζεται να είναι προετοιμασμένος".
 
"Γενικότερα νομίζω ότι η ύδρευση θα είναι σε πολύ καλή κατάσταση από την στιγμή που θα ολοκληρωθεί και το έργο του υποθαλάσσιου" είπε ο κ. Κουκούλης.