Εργασίες οχτώ ημερών απομένουν για την ολοκλήρωση της πόντισης του αγωγού. Τι δήλωσε στο Aegina Portal ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης.

 
Σύμφωνα με τα όσα είπε ο δημοτικός σύμβουλος κ. Παναγιώτης Κουκούλης, με την ιδιότητά του ως μέλους της Επιτροπής Παρακολούθησης του έργου του Υποθαλάσσιου Αγωγού της Αίγινας, για την ολοκλήρωση της διαδικασίας της πόντισης έχει απομείνει εργασία περίπου οχτώ ημερών, εάν το επιτρέψουν οι καιρικές συνθήκες. Μέχρι προχθές που είχε την τελευταία ενημέρωση από τον επιβλέποντα μηχανικό του έργου, είχαν ποντιστεί  έξι  χιλιόμετρα από τα δεκατέσσερα που είναι το συνολικό μήκος του αγωγού.

Ο κ. Κουκούλης που πριν από δύο ημέρες ενημέρωσε τους δημοτικούς συμβούλους κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου, μίλησε σήμερα μίλησε στο Aegina Portal για τις τελευταίες εξελίξεις στο μεγάλο αυτό έργο. Ωστόσο από την συζήτηση δεν έλειψε και το σημαντικό πρόβλημα της κεντρικής δεξαμενής στο Λεόντι και άλλα, επίσης, σημαντικά θέματα.
 
 
Θα χρειαστούν εργασίες οχτώ ημερών για να ολοκληρωθεί η πόντιση
 
Ο κ. Κουκούλης είπε ότι μετά από την διακοπή των εργασιών λόγω καιρού, οι εργασίες ξεκίνησαν και πάλι από χθες: "Σταμάτησε προσωρινά για την κακοκαιρία και το πρόγραμμα ήταν να ξεκινήσουν χθες, αν θυμάμαι καλά κι από ότι βλέπω στο διαδίκτυο, στο Marine Traffic που δείχνει σχετικά πλοία, δουλεύουνε και σήμερα επίσης και συνεχίζεται η πόντιση.
 
Το πρώτο κομμάτι των έξι χιλιομέτρων που είχε ποντιστεί, είχε ταπωθεί και είχε αφεθεί στον βυθό, χθες ανέσυραν την άκρη, την ανέβασαν επάνω στον πλωτό γερανό, συνέδεσαν το επόμενο τμήμα που έχει μήκος της τάξεως των 1.800 μέτρων και συνεχίζουν λοιπόν την πόντιση, ελπίζοντας ότι δεν θα χρειαστεί λόγω κακοκαιρίας να γίνει πάλι διακοπή, αλλά να συνεχιστεί μέχρι να φτάσει στο Λεόντι.
 
Η εκτίμηση του επιβλέποντα μηχανικού και φαντάζομαι και της εταιρίας, είναι ότι θα χρειαστούν συνολικά άλλες οχτώ ημέρες ξεκινώντας από χθες δηλαδή, ούτως ώστε να ποντιστούν και τα υπόλοιπα τμήματα του αγωγού, να συμπληρωθεί αυτό το 14.100 μέτρα και να φτάσουν στο Λεόντι, οπότε θα συνδεθεί στην εκεί αναμονή που είναι έτοιμη, που οδηγεί στην νέα δεξαμενή που είναι πάνω στο Λεόντι. Δηλαδή είναι αρκετά κοντά στην συμπλήρωση της πολύ κρίσιμης αυτής εργασίας που είναι η πόντιση του αγωγού. Η κύρια εργασία της κατασκευής είναι αυτή που γίνεται τώρα" υπογράμμισε ο κ. Κουκούλης.
 
Το βαθύτερο σημείο του πυθμένα είναι 90 μέτρα. Προχθές η πόντιση είχε φτάσει σε σημείο που έφτανε τα 85 μέτρα. Όταν η πόντιση ολοκληρωθεί ο αγωγός θα καταλήξει στο φρεάτιο του Λεοντίου, για την ακρίβεια στο αγωγό που βρίσκεται τοποθετημένος σε όρυγμα σε βάθος περίπου 20 μέτρων και συνδέεται με αυτό το φρεάτιο.
 
"Υπάρχει ένα φρεάτιο με την φλάτζα έτοιμη να υποδεχθεί τον αγωγό. Ο αγωγός όταν έρθει εδώ στα ρηχά του Λεοντίου, σε βάθος μικρότερο από 20 μέτρα μπαίνει σε ένα όρυγμα για να προστατεύεται. Αυτό το όρυγμα έχει ήδη σκαφτεί, έχει δημιουργηθεί και είναι έτοιμο κι αυτό να δεχθεί τον αγωγό, να συνδεθεί στην φλάτσα μέσα στο φρεάτιο" εξηγεί ο κ. Κουκούλης και συμπληρώνει ότι τελευταία στον υφιστάμενο αγωγό έχει γίνει μία επέμβαση.
 
Πως θα γίνεται η τροφοδοσία του μεγάλου χερσαίου αγωγού στο λιμάνι του Λεοντίου.
 
Πρόκειται για τον καινούργιο αγωγό, που είχε τοποθετηθεί με τα "χερσαία έργα". Ο αγωγός αυτή τη στιγμή μεταφέρει το νερό από την παλιά δεξαμενή, που γεμίζει από τα υδροφόρα πλοία, στην καινούργια μεγάλη δεξαμενή που βρίσκεται στην χερσαία πλευρά του Λεοντείου.
 
Λίγο καιρό πριν, στον αγωγό που βρίσκεται στο λιμάνι του Λεοντίου διακόπηκε η παροχή το νερού και τοποθετήθηκε ένα "ταφ". Με αυτόν τον τρόπο ο αγωγός που μεταφέρει νερό στην μεγάλη δεξαμενή του Λεοντείου, μπορεί να τροφοδοτηθεί τόσο από το νερό που φέρνουν τα υδροφόρα πλοία, όσο και από το νερό που θα ξεκινήσει να μεταφέρει ο υποθαλάσσιος αγωγός. Αλλά από τι θα εξαρτηθεί αυτό; O κ. Παναγιώτης Κουλούλης απάντησε:
 
"Αφού συμπληρωθεί λοιπόν η πόντιση και συνδεθεί και στην Αίγινα, από την μεριά της Σαλαμίνας να υπενθυμίσουμε ότι έχει συνδεθεί ήδη με τον αγωγό που έρχεται από την δεξαμενή της Πέρανης, την δεξαμενή της ΕΥΔΑΠ δηλαδή. Από εκεί λοιπόν είναι εξασφαλισμένη η παροχή του νερού. Από εκεί που θα συνδεθεί με την φλάντζα που περιμένει στο Λεόντι, θεωρητικά αν ανοίξουμε όλες τις βάνες το νερό θα κυλήσει από την δεξαμενή της Πέρανης μέχρι την δεξαμενή του Λεοντείου.
 
Εδώ βέβαια για να πούμε όλη την ιστορία, επειδή υπάρχει μία ας την πούμε υδραυλικής φύσεως τεχνική δυσκολία σε κάποιο σημείο του αγωγού κοντά στη δεξαμενή επάνω στο Λεόντι, για να βελτιώσουν την υδραυλική λειτουργία της ροής κατασκευάζουν μία δεξαμενή αναρρύθμισης, έτσι όπως την λένε, κοντά στην νέα δεξαμενή. Αυτή η νέα δεξαμενή αναρρύθμισης διευκολύνει, το ξαναλέω, υδραυλικά το νερό να πηγαίνει χωρίς προβλήματα στην καινούργια δεξαμενή. Είναι υπό κατασκευή".      
 
Ο κύριος Κουκούλης διευκρίνισε ότι αυτή η νέα δεξαμενή που βρίσκεται υπό κατασκευή δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη και ότι το πιο δύσκολο σημείο της κατασκευής της είναι η σύνδεσή της με τον υφιστάμενο μεγάλο αγωγό. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να σκαφτεί ένα υπόγειο τούνελ, αυτή η εργασία θα γίνει μετά το Πάσχα και δεν πρόκειται να χρειαστεί περισσότερο από έναν μήνα σύμφωνα με τις διαβεβαίωσεις των ειδικών.

Η κεντρική δεξαμενή του Λεοντείου και το πρόβλημα της στεγανότητας.

Ακολούθησε ερώτηση για το πρόβλημα της στεγανότητας που έχει κεντρική δεξαμενή . Ανάμεσα σε άλλα είπε ότι για να έχουμε την πλήρη λειτουργία του αγωγού πρέπει να επισκευαστούν αυτές οι ρηγματώσεις: "Είχαμε αυτό το ατυχές περιστατικό, δηλαδή μία καινούργια δεξαμενή, πριν ουσιαστικά τεθεί σε πλήρη λειτουργία να παρουσιάσει διαρροές και ρηγματώσεις σε κάποιο σημείο, κάπως ψηλά, αλλά αυτό όμως την καθιστά μη πλήρως λειτουργική. Οπότε αυτές οι ρηγματώσεις και οι διαρροές θα πρέπει να επισκευαστούν. Αυτό το διαπιστώσαμε εδώ και έναν χρόνο περίπου" υπογράμμισε ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης.
 
Το πρόβλημα της δεξαμενής μπορεί να επισκευαστεί. Η εκτίμηση για τον χρόνο επισκευής, με βάση τη σχετική μελέτη ήταν ότι θα χρειαστούν δεκαπέντε ημέρες, εκ των οποίων η μία εβδομάδα θα αφορούσε το στέγνωμα της δεξαμενής πριν γίνουν οι εργασίες στεγάνωσης: "Κι εγώ απορώ γιατί δεν έχει γίνει αυτή η εργασία. Πληροφορούμε ότι υπάρχουν ορισμένες ενστάσεις, κατά πόσο η προτεινόμενη μέθοδος είναι η πλέον κατάλληλη για την στεγανοποίηση της δεξαμενής, αλλά σε κάθε περίπτωση, τόσο μήνες, τόσος πολύς χρόνος δεν δικαιολογείται να μην έχουμε ολοκληρώσει αυτή την επισκευή" τόνισε ο κ. Κουκούλης.
 
Συμπληρωματικά να αναφέρουμε ότι το Aegina Portal είχε δημοσιεύσει ήδη από τον Νοέμβριο του 2019 θέμα για προβλήματα της κεντρικής δεξαμενής, ενώ τον Φεβρουάριο του 2020 δημοσίευμα του Aegina Portal αναφέρει ότι λόγω των προβλημάτων της στεγανότητας της δεξαμενής, η διαθεσιμότητα φτάνει μόλις το 40% με 45%, σύμφωνα με τις τότε δηλώσεις του δημάρχου κ. Γιάννη Ζορμπά. Τέλος, η ύπαρξη των δύο μελετών για την επισκευή της δεξαμενής είναι γνωστή τουλάχιστον από τον Μάρτιο του 2020.
 
Αυτή την περίοδο, σύμφωνα και με την δήλωση του δημάρχου κ. Γιάννη Ζορμπά στο Δημοτικό Συμβούλιο έχουν τοποθετηθεί αισθητήρες, ώστε να αντιμετωπιστεί η πιθανότητα της μετακίνησης του εδάφους. "Δεν νομίζω ότι μετακινείται το έδαφος, αλλά κανείς ποτέ δεν ξέρει" είπε ο κ. Κουκούλης.
 
Επιστρέφοντας στην πόντιση του αγωγού ο κ. Κουκούλης είπε: "Το συμπέρασμα το γενικό είναι ότι επιτέλους προχωράει ικανοποιητικά το έργο. Πια, είναι θέμα λίγων ημερών να ολοκληρωθεί το πιο δύσκολο κομμάτι που είναι η πόντιση. Υπενθυμίζω ότι η παράδοση του έργου δεν θα γίνει αμέσως, γιατί θα πρέπει να ακολουθήσει μία δοκιμή του αγωγού με πραγματικές συνθήκες παροχής νερού" και συμπλήρωσε "Από την στιγμή που ενωθεί ο αγωγός στις δύο άκρες, θα πρέπει να ανοίξουμε τις βάνες όπως λέμε, να δούμε ότι το νερό έχει αυτή την παροχετευτικότητα που έχουν προβλέψει οι μελέτες. Πρέπει να δίνει 21.500 κυβικά την ημέρα. Το σύστημα λοιπόν το καινούργιο, που ξεκινάει από την Πέρανη και καταλήγει στο Λεόντι εξασφαλίζει αυτή την παροχή; Γιατί αυτή είναι η υποχρέωση που έχει αναλάβει ο εργολήπτης".
 
Μετά θα ακολουθήσει η χρονοβόρα διαδικασία με τα τσιμεντροστρώματα που θα σκεπάσουν τον αγωγό και θα τον προφυλάξουν από συρόμενα αλιευτικά εργαλεία. Η συζήτηση ολοκληρώθηκε με τις αποφάσεις που αφορούν τις απαγορεύσεις της αλιείας στην περιοχή και συνολικά της προστασίας του αγωγού και επισημάνθηκε η ανάγκη να δημοσιευθεί και σχετικός χάρτης της περιοχής και να υπάρχει ενημέρωση.