Οι τοποθετήσεις του κ. Δημήτρη Μούρτζη και του κ. Παναγιώτη Κουκούλη για το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Αίγινας. Τι πρότεινε ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης.


Κατά την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που έγινε στις 24 Αυγούστου 2021, ο Δήμαρχος κ. Γιάννης Ζορμπάς ανακοίνωσε τις τελευταίες εξελίξεις για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο των Δήμων Αίγινας και Αγκιστρίου, υπογραμμίζοντας ότι ο Δήμος της Αίγινας είναι ανάμεσα στους πρώτους δήμους που θα δημοπρατηθεί το έργο. Την εξέλιξη αυτή, από τους επικεφαλής των παρατάξεων, σχολίασαν ο κ. Δημήτρης Μούρτζης και ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης, που επίσης, έκανε μία περιγραφή του έργου και αναφέρθηκε στην συμμετοχή του Δήμου στην τριμελή επιτροπή για την παρακολούθηση του έργου.

Από το Podcasting Feed του Ενημερωτικού Δελτίου στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.




Υπενθυμίζεται ότι στις 18 Αυγούστου 2021 το Aegina Portal είχε δημοσιεύσει την περίληψη της προκήρυξης που μπορείτε να δείτε εδώ.


Ο κ. Δημήτρης Μούρτζης είπε:

"Το φλέγον θα έλεγα, το μεγάλο έργο που θα γίνει στο νησί μας και δυστυχώς δεν έγινε τόσα χρόνια, με παλινωδίες πάντα, όχι του Δήμου θα έλεγα,  να μην ρίξουμε όλες τις ευθύνες στο Δήμο. Ίσως το Υπουργείο Χωροταξίας - Περιβάλλοντος δεν ήταν έτοιμο για τόσο μεγάλα, γιατί ο δήμος μας κύριε Δήμαρχε, μιας και αναφερθήκαμε, να σας πληροφορήσω, μιας και αναφερθήκατε ότι είμαστε στους πρώτους Δήμους, και το 2007,  στους δήμους είμαστε, και μάλιστα ήμασταν στους 127 δήμους πανελλαδικά.

Κωλυσιέργησε το Υπουργείο, όχι ο Δήμος.

Δεν θα πλήρωνε πενηνταράκι ο δήμος, αλλά οι κωλυσιεργίες, σας είπα του ίδιου του Υπουργείου και ή όχι η έλλειψη γνώσης, θα έλεγα από τα δημοτικά συμβούλια και από τους τότε δημάρχους, κωλυσιέργησαν συστηματικά, κωλυσιέργησε το Υπουργείο κι αυτό το μεγάλο έργο δεν έγινε ποτέ στο νησί μας, με αυτά τα επακόλουθα που έχει, τα οποία επακόλουθα δεν συνάδουν με την ανάπτυξη του πρέπει να έχει το νησί μας".

Ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης είπε:

"Το τοπικό πολεοδομικό σχέδιο, το οποίο κατά την άποψή μου είναι ένα έργο καίριας σημασίας, πολύ ζωτικό και πολύ σημαντικό για την Αίγινα. Στην θητεία μας τότε το 2007- 2010 ήταν ένα από τα πέντε μεγάλα έργα, τα οποία επιδιώξαμε να προχωρήσουν και τα αναφέρω χωρίς περαιτέρω λεπτομέρειες. Ήταν ο υποθαλάσσιος αγωγός, βεβαίως, τα χερσαία έργα, η αποχέτευση του νησιού, η περιφερειακή οδός της Αίγινας και το τοπικό πολεοδομικό σχέδιο ή γενικό πολεοδομικό σχέδιο, όπως το λέγαμε τότε.

Αυτά τα πέντε ήταν η στόχευση της διοίκηση στην οποία είχαμε τότε. Το πώς εξελίχθηκαν αυτά τα έργα είναι μία άλλη ιστορία. Ίσως να την πούμε κάποια άλλη φορά".

Αντίστοιχης σημασίας έργο με τον υποθαλάσσιο και άλλα έργα υποδομής.

"Το αναφέρω αυτό, για να πω ότι είναι αντιστοίχιση σημασίας το τοπικό πολεοδομικό σχέδιο, με τα άλλα έργα τα οποία ανέφερα, τον υποθαλάσσιο, τα χερσαία, την αποχέτευση, τον περιφερειακό.

Καθορίζει πάρα πολλά για το μέλλον του νησιού μας και γι’ αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως τέτοιο".

Ο "Οργανισμός Αθήνας" και η πρώτη φάση του έργου.

"Απλώς για το παρελθόν θα πω μόνο, που ανέφερε ο κύριος Μούρτζης ότι “δεν έγινε τίποτε” ο “Οργανισμός Αθήνας” που είχε αναλάβει αυτό το έργο, χωρίς δαπάνη του δήμου, είχε προχωρήσει και υπάρχει σήμερα η πρώτη φάση, η πρώτη φάση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Αίγινας - Αγκιστρίου, που είναι μάλιστα ένα, από τα από τις βάσεις εκείνες που θα πατήσει ο μελετητής του νέου τοπικού σχεδίου, για να προχωρήσει στην ολοκλήρωσή του.

Μετά βέβαια ήρθε η κρίση ο “Οργανισμός Αθήνας” σχεδόν παρέλυσε, έγινε μία άλλη διεύθυνση και δυστυχώς δεν ολοκληρώθηκε. Έγινε λοιπόν ένα βήμα τότε, αλλά τώρα είναι πάρα πολύ καλό ότι επιτέλους γίνεται αυτή αυτός ο διαγωνισμός, θα γίνει η ανάθεση και το έργο αυτό το πάρα πολύ σημαντικό, θα προχωρήσει. Και είναι πάρα πολύ σημαντικό, θα το δούμε και στην πορεία, καθορίζει πολεοδομικές διατάξεις, πολεοδομικές ρυθμίσεις για το νησί μας, χρήσεις γης, όρια οικισμών, όρια ρεμάτων, έχει γεωλογική μελέτη".

Η σχέση του ΣΒΑΚ και άλλων μελετών.

"Θα ξέρουμε δηλαδή που βαδίζει το νησί, πάνω σε ποια βάση θα μιλήσει για κινητικότητα, δηλαδή για δρόμους, λιμάνια, οτιδήποτε έχει σχέση με αυτή την βιώσιμη κινητικότητα και να πω επ’ ευκαιρία, ότι ήταν έστω και καθυστερημένα που προχωράμε στο ΣΒΑΚ στο σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας, γιατί θα είναι ένα ένα εργαλείο, το οποίο θα χρησιμοποιήσει ο μελετητής για να ολοκληρώσει, να παρουσιάσει το Τοπικό Πολεοδομικό. Και είναι κρίμα που δεν έχουν προχωρήσει και άλλες τέτοιες μελέτες, όπως έχουμε προτείνει δύο τουλάχιστον, η μελέτη σκοπιμότητας για εναλλακτικό λιμάνι ή η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για μαρίνα.

Αυτές οι μελέτες αν υπήρχαν ή αν υπάρξουν σύντομα, θα είναι πολύ χρήσιμα εργαλεία για τον μελετητή να συντάξει το πολεοδομικό σχέδιο και να πω ότι ο διαγωνισμός αυτός λήγει στο τέλος του άλλου μήνα, προβλέπει μία αμοιβή 580 χιλιάδες, αν θυμάμαι καλά, πριν το ΦΠΑ είναι μία καλή αμοιβή δηλαδή και προβλέπει ότι θα πρέπει να ολοκληρωθεί αυτό το Τοπικό Σχέδιο μέσα σε τρία χρόνια, σε 36 μήνες.

Να πω ότι αυτό το τοπικό σχέδιο γίνεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, το οποίο με τη σειρά του έχει αναθέσει την όλη διαδικασία στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος που επιμελείται".

Μία αρμοδιότητα που έφυγε από τον Δήμο.

"Το Τεχνικό Επιμελητήριο δηλαδή κάνει στο διαγωνισμό, αυτό θα παραλάβει το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Αυτό θα το προωθήσει στο Υπουργείο, ούτως ώστε να γίνει νόμος του Κράτους.

Παλαιότερα, όσα είπαμε μέχρι τώρα, ήταν αρμοδιότητα του δήμου, το να συντάξει να εκπονήσει ένα τέτοιο πολεοδομικό σχέδιο. Τώρα έχει φύγει με την απόφαση την κυβερνητική έχει φύγει αυτή η αρμοδιότητα από το δήμο και έχει πάει στο επίπεδο του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Κατά την άποψή μου είναι καλύτερο αυτό, είναι διότι είναι πολλά λεπτά θέματα τα οποία επιβάλλεται να αντιμετωπίσει το πολεοδομικό σχέδιο, που καλό θα είναι να μείνει όσο γίνεται πιο μακριά από τοπικές προτιμήσεις, ας το πούμε έτσι τοπικές προτιμήσεις ή αν θέλετε και συμφέροντα.

Καλύτερα λοιπόν που είναι σε ένα ανώτερο επίπεδο, πιο τεχνοκρατικό, αλλά θα πει κάποιος καλά και ο δήμος; Εκεί λοιπόν ήθελα να πω διαβάζοντας την σχετική νομοθεσία που βγήκε πρόσφατα γι’ τη δουλειά, ότι προβλέπεται να συσταθεί μία τριμελής επιτροπή από μηχανικούς που θα εποπτεύει την εκτέλεση αυτού του έργου, αυτής της μελέτης, αυτής της μελέτης του τοπικού πολεοδομικού σχεδίου".

Ο ρόλος της τριμελούς επιτροπής και η συμμετοχή του Δήμου.

"Αυτή η τριμελής επιτροπή που θα εποπτεύει λοιπόν τη διαδικασία, όλα αυτά τα τρία χρόνια, αποτελείται από δύο εκπροσώπους, από μηχανικούς όλους, μέλη του Τεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, οι δύο από τους οποίους θα οριστούν Τεχνικό Επιμελητήριο και ο τρίτος από τον Δήμο.

Εδώ λοιπόν είναι μία ευκαιρία να είμαστε πολύ προσεκτικοί και να ορίσουμε αυτόν τον άνθρωπο τον εκπρόσωπο του δήμου, με πολλή περίσκεψη, ούτως ώστε να είναι ένας αξιόπιστος και διαρκής αγωγός επικοινωνίας, αμφίδρομης, για την σύνταξη αυτού του τοπικού πολεοδομικού σχεδίου. Δηλαδή και να μας μεταφέρει τις απόψεις των μελετητών, αλλά και να μεταφέρει εκεί τις απόψεις της Αίγινας, του δημοτικού συμβουλίου, της διοίκησης αν θέλετε και το ξαναλέω πρέπει αυτή η επιλογή να γίνει με όσο γίνεται μεγαλύτερη περίσκεψη και καλό θα είναι προτείνω λοιπόν αυτή τη στιγμή στον Δήμαρχο, να υπάρχει μία ευρύτερη συναίνεση, να επιδιωχθεί μία ευρύτερη συναίνεση, για το πρόσωπο που θα εκπροσωπεί το δήμο σε αυτή τη διαδικασία.

Καταρχάς συμφωνία, συνεννόηση, με τους επικεφαλής των παρατάξεων. Η μελέτη αυτή από ότι σας είπα και πριν, θα γίνει μέσα σε τρία χρόνια υπερβαίνει δηλαδή τη θητεία μιας διοίκησης και καλό είναι να αντιπροσωπεύει η παρουσία μας εκεί, κατά το δυνατόν την ευρύτερη συναίνεση και συμφωνία", είπε ο κ. Παναγιώτης Κουκούλης.