Εκπαίδευση από απόσταση μέσω τηλεδιάσκεψης.


Γράφει o Νεκτάριος Λαβούτας. Φωτογραφίες: Νεκτάριος Λαβούτας.
Διανύουμε μια εποχή γεμάτη προκλήσεις, αλλαγές στο τρόπο σκέψης, μάθησης, επικοινωνίας, αλλά και προβληματισμό για το αύριο των νέων ανθρώπων. Η πληροφορική, το διαδίκτυο έχει μπει για τα καλά σε κάθε σπίτι, η ευρυζωνικότητα μας χτύπα την πόρτα κάνοντας ευκολότερη ή ακόμα και για άλλους δυσκολότερη την ζωή μας. Όμως το ποτάμι κινείται προς τα εμπρός και θα πρέπει να ακολουθήσουμε με τους ίδιους ρυθμούς, διαφορετικά θα βρεθούμε εκτός «Νυμφώνος» τεχνολογίας.

Είχα την τύχη, μετά από πρόσκληση, του διευθυντού του 1ου Δημοτικού Σχολείου της Αίγινας, κ. Νεκτάριου Κουκούλη, να παρακολουθήσω μια τηλεδιάσκεψη μεταξύ δύο Δημοτικών Σχολείων, απομακρυσμένων χωρικά: Το πρώτο ήταν το 3ο Δημ. Σχολείο Κισσάμου Χανίων της Κρήτης και το δεύτερο το 1ο Δημοτικό Σχολείο στην Αίγινα, μία απόσταση 150 Nautical  Miles μα και τόσο κοντά χάρη στις νέες τεχνολογίες. Η τηλεδιάσκεψη είναι ένας τρόπος επικοινωνίας με χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, που μέσω του διαδικτύου, "ενώνει" δύο ή περισσότερες ομάδες απομακρυσμένων ανθρώπων μεταξύ τους, όπως τα δύο Δημοτικά  Σχολεία.


Στην τηλεδιάσκεψη μπορούμε να έχουμε οπτική και ακουστική ζεύξη των ατόμων που συμμετέχουν σε πραγματικό χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι οι συμμετέχοντες ανταλλάζουν ερωτήσεις, απαντήσεις και γενικός οι δύο ομάδες γίνονται μία. Τα πλεονεκτήματα, που τα έζησα έστω και από μία παρακολούθηση, είναι πολλά σε ότι αφορά την "εκπαίδευση από απόσταση" και θα αναφερθώ στα κύρια πλεονεκτήματα.

α. Άσκοπη και ασύμφορη οικονομικά μετακίνηση εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων.

β. Διασπορά των γνώσεων σε ελάχιστο χρόνο, με ευελιξία στην ταχύτητα του ρυθμού εκπαίδευσης.

γ. Άμεση πρόσβαση και ανταλλαγή γνώσεων, σε τράπεζες  ηλεκτρονικών πληροφοριών, εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, βιβλιοθηκών, μουσείων κ.λ.π.

ε. Τα πρόσθετα πλεονεκτήματα μια αμφίδρομης επικοινωνίας μεγάλων αποστάσεων.

Ο  κ. Νεκτάριος Κουκούλης δημιούργησε με τη συμπαράσταση του "Συλλόγου γονέων και κηδεμόνων" και του "Συλλόγου διδασκόντων" μια "Ηλεκτρονική Τάξη".

Θέμα της τηλεδιάσκεψης: Τα προβλήματα  μόλυνσης στην Μεσόγειο.


Η κάθε πλευρά (Κρήτη και Αίγινα) απήντησαν στις ερωτήσεις των δασκάλων τους κάνοντας γνωστές τις αιτίες μόλυνσης ακτών και βυθού. Στη συνέχεια προβλήθηκε ταυτόχρονα  και στις δύο πλευρές μικρό dvd με πρωταγωνιστή τον "Καπετάν SOS" και τον ρόλο του στην προστασία της Μεσογείου.

Κάθε πλευρά έθετε ερωτήματα στην άλλη εντοπίζοντας τα προβλήματα και βρίσκοντας τις σωστές απαντήσεις από τα τετράδια πολλαπλών επιλογών, έτσι η συμμετοχή όλων των μαθητών ήταν γεγονός.

Διαβάστηκε e mail του "Καπετάν  SOS" που απευθύνονταν σε όλα τα παιδιά που συμμετείχαν στην τηλεδιάσκεψη και τους ζητούσε να είναι πλήρωμα στο "κινούμενο νησί" του.

Είπε χαρακτηριστικά ο Καπετάν SOS : "Για να γίνετε πλήρωμα πρέπει πρώτα να περάσετε κάποιες δοκιμασίες και να εκπαιδευτείτε, αυτό θα το κάνουμε και στις τηλεδιασκέψεις αλλά και ενδιάμεσα με τους δασκάλους σας στο σχολείο σας, σήμερα, συνέχισε, θα κάνουμε το πρώτο τεστ".

Ένα "ωχ!!!!" ακούστηκε από τα παιδιά και ακολούθησαν ερωτήσεις από τους δασκάλους, σχετικά με την Μεσόγειο, που έπρεπε να απαντήσουν τα παιδιά, για να είναι "πλήρωμα".

Ακολούθησε κοινό σταυρόλεξο σχετικά με την ρύπανση της Μεσογείου με απαντήσεις των παιδιών στα «οριζόντια, κάθετα» με εύστοχες απαντήσεις.   

Έφυγα από την τηλεδιάσκεψη πιο σοφός, πιο παιδί, πιο προβληματισμένος με την αγωνία των παιδιών ζωγραφισμένα στα πρόσωπα τους, για το αύριο της Μεσογείου. Τι κάναμε εμείς οι γονείς ή οι παππούδες για να προστατεύσουμε τον πλανήτη; τι θα παραδώσουμε σε αυτά τα παιδιά; σκέψεις που με απασχολούν και με προβληματίζουν, ίσως και εσάς, αλλά αυτό δεν φτάνει για την σωτηρία του πλανήτη. Θέλει δραστικά μέτρα ΤΩΡΑ και από όλους και όχι μόνο από αυτούς που μας κυβερνούν, η ευθύνη είναι όλων μας.  

Ένα μεγάλο μπράβο στον Διευθυντή του 1ου Δημ. Σχολείου Αίγινας κ. Νεκτάριο Κουκούλη, τον Διευθυντή του 3ου Δημ. Σχολείου Κισσάμου Χανίων κ. Αντώνιο Σπανουδάκη και σε όλα τα παιδιά και των δύο σχολείων, που συμμετείχαν στην τηλεδιάσκεψη.

Αξίζει να αναφέρω τον στον υπεύθυνο του πιλοτικού προγράμματος ΟΔΥΣΣΕΑ, Επίκουρο Καθηγητή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης Παν. Κρήτης-ΠΤΔΕ Ρέθυμνου, Παναγιώτη Σ. Αναστασιάδη, την Dr Γκέλυ Μανούσου Δασκάλα και διδάκτωρ στο Ε.Α.Π για το εκπαιδευτικό υλικό.

Καλό ταξίδι καπετάν SOS!