Σύλλογος Μηχανικών Αίγινας. Δελτίο Τύπου.
Θέμα: Παρέμβαση για το υπό εκπόνηση Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο Αίγινας Το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Αίγινας (ΤΠΣΑ) αποτελεί ίσως το σημαντικότερο αναπτυξιακό και πολεοδομικό εργαλείο των επόμενων δεκαετιών για το νησί μας.
Από τον τρόπο που θα σχεδιαστεί και εφαρμοστεί εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η ποιότητα ζωής των κατοίκων, η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού μας πλούτου, αλλά και η βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη της Αίγινας.
Ο Σύλλογος Μηχανικών Αίγινας, αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα του εγχειρήματος, κατέθεσε αναλυτικό κείμενο παρατηρήσεων και προτάσεων προς τους μελετητές και τους αρμόδιους φορείς. Το κείμενο αναδεικνύει κρίσιμα ζητήματα και εισηγείται συγκεκριμένες κατευθύνσεις που θεωρούμε απαραίτητες για ένα λειτουργικό, ρεαλιστικό και οραματικό ΤΠΣ.
Κύρια σημεία της παρέμβασης:
• Ανάδειξη της φυσιογνωμίας της Αίγινας και προστασία του ανθρωπογενούς και φυσικού περιβάλλοντος.
• Αναθεώρηση του ρυμοτομικού σχεδίου της πόλης (δημιουργήθηκε το1898) που έχει αποδειχθεί ανεφάρμοστο και αναχρονιστικό.
• Οριοθέτηση και ανάδειξη των ιστορικών, παραθαλάσσιων και ορεινών οικισμών, με σεβασμό στη μορφολογία και στην αρχιτεκτονική
τους ταυτότητα.
• Ρύθμιση της άναρχης εκτός σχεδίου δόμησης και προστασία ευαίσθητων περιοχών, όπως ο Ελαιώνας και οι κορυφογραμμές.
• Προώθηση αναγκαίων υποδομών: αποχέτευση, ύδρευση, αθλητικές εγκαταστάσεις, υποδομές ενέργειας και τηλεπικοινωνιών.
• Υλοποίηση της κατεύθυνσης του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας–Αττικής (Ν.4277/2014) για τη μεταφορά του κύριου λιμανιού στο Λεόντι.
Το ΤΠΣ δεν είναι μια τυπική διαδικασία. Είναι ένα σχέδιο για το μέλλον της Αίγινας, που θα επηρεάσει την καθημερινότητα, την οικονομία και το περιβάλλον του νησιού για τις επόμενες δεκαετίες.
Για τον λόγο αυτό, ο Σύλλογος καλεί όλους τους πολίτες, τους επαγγελματίες και τους συλλογικούς φορείς να ενημερωθούν, να συμμετάσχουν ενεργά στη διαβούλευση και να διατυπώσουν τις δικές τους απόψεις και προτάσεις.
Η φωνή και η εμπειρία της τοπικής κοινωνίας είναι απαραίτητη ώστε το ΤΠΣ να ανταποκριθεί στις πραγματικές ανάγκες της Αίγινας και να αποτελέσει θεμέλιο για ένα βιώσιμο, λειτουργικό και όμορφο νησί.
Το πλήρες κείμενο της παρέμβασης του Συλλόγου είναι διαθέσιμο:
Σύλλογος Μηχανικών Αίγινας – Το νέο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο Αίγινας:
Επισημάνσεις και προτάσεις
1. Εισαγωγή – Σκοπός
Το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Αίγινας (ΤΠΣΑ) αποτελεί εργαλείο στρατηγικού σχεδιασμού για την ορθολογική ανάπτυξη του νησιού και τη διαμόρφωση ενός λειτουργικού, βιώσιμου και αισθητικά ποιοτικού ανθρωπογενούς και φυσικού περιβάλλοντος. Με επίγνωση της
ιστορικότητας της Αίγινας, με σεβασμό στην πολιτιστική κληρονομιά, την ιδιομορφία του νησιωτικού τοπίου και τη λειτουργική πραγματικότητα, το ΤΠΣΑ δύναται να αποτελέσει το βασικότερο πολεοδομικό και αναπτυξιακό εργαλείο για τα επόμενα χρόνια.
Το παρόν κείμενο αποτελεί την παρέμβαση του Συλλόγου Μηχανικών Αίγινας, με στόχο να επισημάνει κρίσιμα ζητήματα που αφορούν την πόλη, τους οικισμούς, τις εκτός σχεδίου περιοχές, τις υποδομές, καθώς και τη χωροταξική και πολεοδομική οργάνωση του νησιού, και
να διατυπώσει προτάσεις για ορισμένα από αυτά. Η παρέμβαση δεν φιλοδοξεί να καλύψει το σύνολο των θεμάτων του ΤΠΣΑ αλλά να αναδείξει εκείνα που θεωρούμε καθοριστικής σημασίας για την διαβίωση των κατοίκων, την ποιότητα ζωής και την προοπτική του νησιού.
2. Βασικές κατευθύνσεις
Πρωταρχικός στόχος του ΤΠΣΑ είναι η διατήρηση και ανάδειξη της φυσιογνωμίας της Αίγινας, δηλαδή όλων εκείνων των χαρακτηριστικών που συνθέτουν την ιδιαιτερότητά της και συνιστούν τον βασικό συντελεστή τόσο της ανάπτυξης, όσο και της ποιότητας της ζωής
των κατοίκων.
Θεωρούμε ότι οι κατωτέρω αρχές – κατευθύνσεις πρέπει να χαρακτηρίζουν το ΤΠΣΑ:
• η διατήρηση και ανάδειξη ενός περιβάλλοντος υψηλής ποιότητας με τη διατήρηση του χαρακτήρα του ανθρωπογενούς και φυσικού περιβάλλοντος
• η βιώσιμη ανάπτυξή του που εξασφαλίζεται με τη διατήρηση των ελάχιστων οικοσυστημάτων της, την ενίσχυση της καλλιέργειας της φιστικιάς (προϊόν ΠΟΠ), την προστασία της αλιείας και των λοιπών πρωτογενών δραστηριοτήτων που συμβάλλουν
στην οικονομία της
• ο έλεγχος του δομημένου περιβάλλοντος με την ανάδειξη των παράλιων και ορεινών οικισμών της
• η ανάδειξη της φυσιογνωμίας του νησιού μας με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του
• η διασφάλιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της με τους βέλτιστους όρους διαβίωσής τους
3. Η πόλη της Αίγινας
Επισημαίνονται οι ακόλουθες ιδιαιτερότητες και προτάσεις:
• Έχει εκπονηθεί μελέτη του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ Δήμου Αίγινας 1994), σύμφωνα με την οποία προβλέπονται κοινόχρηστοι χώροι πρασίνου στα Πευκάκια, την Παναγίτσα, την Μητρόπολη και την πλατεία Εθνεγερσίας και κοινωφελείς χώροι - πόλοι
πολιτισμού στο Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο, το Κυβερνείο, την παλιά Ηλεκτρική και την πλατεία του Πύργου του Μάρκελλου.
• Έχει κατατεθεί πρόταση μελέτης για το παραλιακό μέτωπο και τις Καποδιστριακές διαδρομές στο Πράσινο Ταμείο το οποίο την χρηματοδοτεί. Με αυτές ενοποιούνται και αναδεικνύονται τα Καποδιστριακά κτίρια και κτίρια με αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον ή
διαδρομές πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
• Έχει προταθεί να οριοθετήσουμε το ιστορικό κέντρο με όλα τα ιστορικά Καποδιστριακά κτίρια και τα σωζόμενα νεοκλασσικά και παραδοσιακής αρχιτεκτονικής κτίρια και να το αντιμετωπίσουμε ως τέτοιο όσον αφορά τις χρήσεις του, τις πεζοδρομήσεις, την κίνηση
των οχημάτων, την προστασία του. Δεν είναι δυνατόν σε μια τόσο ιστορική πόλη σαν την Αίγινα, να μην περιγράφεται και αναδεικνύεται το ιστορικό κέντρο της.
• Έχει ζητηθεί από την φερόμενη ως ιδιοκτήτρια Τράπεζα των χέρσων βράχων του Κουτρούμπεη στην περιοχή υπεράνω της Αύρας, η παραχώρησή τους στο Δήμο.
• Έχει εκπονηθεί η μελέτη του Περιφερειακού δρόμου της πόλης της Αίγινας και είναι ώριμη για υλοποίηση.
• Έχει καταστεί σαφές προ πολλών ετών ότι αυτό το αναχρονιστικό εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο πόλης της Αίγινας που ισχύει από το έτος 1898, δεν προχωράει βήμα ως έχει με τα σφάλματα που έχουν εντοπιστεί στο σχεδιασμό του. Ακόμη και η πιθανή εφαρμογή του ως έχει, θα κατέληγε στην πλήρη αλλοίωση του παραδοσιακού και ιστορικού χαρακτήρα της πόλης. Σήμερα με τη διαμορφωμένη κατάσταση, πάμπολλες
ιδιοκτησίες παραμένουν αναξιοποίητες, μεγάλη έκτασή του ρυμοτομικού καταλαμβάνεται από τον ανεφάρμοστο περιφερειακό δρόμο που το περικλείει και καταλήγει επιτακτική η ανάγκη αναθεώρησής του. Για αυτό το λόγο εξ άλλου, το έτος 1986 εκπονήθηκε η φάση της τοπογραφικής αποτύπωσής του ρυμοτομικού σχεδίου, πλην όμως χωρίς καμιά συνέχεια με τα σχέδια να παραμένουν στα συρτάρια.
• Η μελέτη αυτή αναθεώρησης μετά την απόδοση του αναξιοποίητου τμήματός του
ρυμοτομικού σχεδίου σε χρήση, θα καταδείξει την πιθανή ανάγκη επέκτασής του.
4. Οικισμοί
4.1. Καταργημένοι οικισμοί
• Ιδιαιτερότητες
Αποτελεί την περιοχή με την μεγαλύτερη δυναμική οικιστικής ανάπτυξης στην Αίγινα καλύπτοντας τις αντίστοιχες ανάγκες της ζήτησης για μόνιμη και για παραθεριστική κατοικία, τείνει να αποκτήσει σχεδόν αστικό χαρακτήρα αλλά αναπτύσσεται άναρχα και χωρίς στοιχειώδη πολεοδομικό σχεδιασμό.
• Προτάσεις
Προτείνεται η δημιουργία πυρήνων, δηλαδή οριοθετημένων περιοχών ανάπτυξης λειτουργιών στοιχειωδών κοινωνικών εξυπηρετήσεων παράλληλα με την ανάπτυξη κοινωφελών κτιρίων, σχολείων, μικρών αθλητικών εγκαταστάσεων, μικρών καταστημάτων εξυπηρέτησης. Έτσι, θα δημιουργηθεί στην περίμετρο της πόλης ένα πολυκεντρικό δίκτυο με εξυπηρετήσεις και δεν θα επιβαρύνει την πόλη της Αίγινας.
Να εξεταστεί το καθεστώς για τις επιτρεπόμενες χρήσεις στις ιδιοκτησίες με πρόσωπο σε κύριους οδικούς άξονες που διέρχονται από τους καταργημένους οικισμούς και να ληφθεί υπόψη η παρατηρούμενη υπερσυσσώρευση εμπορικών δραστηριοτήτων στον άξονα Αίγινας- Κυψέλης με πολύ επιβαρυντικές συνέπειες
για την Κυψέλη.
4.2. Οικισμοί προ του 1923
• Ιδιαιτερότητες
Για τους οικισμούς που υφίστανται προ του έτους 1923 η διατήρηση των ορίων τους θεωρείται βασική προϋπόθεση προστασίας της μορφολογίας και δομής τους ενώ αλόγιστη επέκταση προκαλεί αρνητικές συνέπειες. Τέτοιο κακό παράδειγμα
αλλοίωσης της φυσιογνωμίας του οικισμού υπέστη πρόσφατα η Πέρδικα με την επέκταση των ορίων της.
• Προτάσεις
Τυχόν επεκτάσεις που κρίνονται απαραίτητες από τα στοιχεία της μελέτης, θα πρέπει να γίνουν με μειωμένους συντελεστές δόμησης και να προτείνουν και περιμετρική ζώνη προστασίας πρασίνου για τη διασφάλιση της ασυνέχειάς τους. Προτείνεται διατήρηση ορίων, οργάνωση κοινόχρηστων χώρων (πλατείες, πεζόδρομοι, παιδικές χαρές), πρόβλεψη για καταστήματα άμεσης εξυπηρέτησης,
ανάδειξη αξιοθέατων.
4.3. Ορεινοί οικισμοί
• Ιδιαιτερότητες
Πρόκειται για τους ορεινούς λιθόκτιστους οικισμούς που άλλοτε αποτελούσαν ζωντανά κύτταρα του νησιού (βλ. απογραφές προ 100 ετών), Τέτοιοι οικισμοί είναι ο Κύλινδρας, οι Λαζάρηδες, το Ανιτσαίο, οι Κανάκηδες, οι Καππότηδες, η Ψαχνή, οι Γιαννάκηδες κλπ. Είναι οικισμοί που η ανάδειξή τους βοηθά στην ιστορικότητα του νησιού μας, καθορίζει την ταυτότητά του και σαν οικιστικά σύνολα αποτελούν αρχιτεκτονική και πολιτιστική κληρονομιά ανεκτίμητη, μας συνδέουν δε άρρηκτα με το παρελθόν μας. Τέλος για τους μελετητές αποτελούν τη βάση της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής.
• Προτάσεις
Προτείνεται η οριοθέτηση του περιγράμματός τους με σαφήνεια, η πολεοδόμησή τους και η ανάδειξη του παραδοσιακού χαρακτήρα τους και της φυσιογνωμίας τους. Παράλληλα με την αναβίωση των οικισμών αυτών να αναδειχθούν οι ορεινές αυτές διαδρομές (μονοπάτια) που τους συνδέουν μεταξύ τους, με τη μονή Χρυσολεόντισσας και Αγίου Νεκταρίου καθώς και με τις σπουδαίες αρχαιότητες του νησιού (ναός Αφαίας, Παλαιά Χώρα, Ελλάνιος Δίας κλπ).
5. Περιοχές εκτός σχεδίου
5.1. Ιδιαιτερότητες
Εκτάσεις με συγκεντρώσεις ανάπτυξης εκτός σχεδίου παραθεριστικής κατοικίας εντοπίζονται και στις εξής περιοχές:
- ΝΔ του οικισμού Σφεντουρίου στο ακρωτήρι Κλειδί
- Κατά μήκος της οδού σύνδεσης του οικισμού Πέρδικας με τον οικισμό
Σφεντουρίου
- Β της Πέρδικας οι οικισμοί «Προφ. Ηλίας» και «Αιγινίτισσα», εκτάσεις που ανήκουν στους αντίστοιχους εξωραϊστικούς συλλόγους, έχουν ανοικοδομηθεί αυθαίρετα αλλά τα κτίσματα – σύμφωνα με πληροφορίες της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου - έχουν νομιμοποιηθεί με τις διατάξεις του Ν.1337/83.
- ΒΑ του οικισμού Αγ.Μαρίνας.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται η ανοικοδόμηση στην εκτός σχεδίου με το σύστημα της σύστασης οριζοντίου συνιδιοκτησίας και την συνένωση των διασπασμένων κτιριακών όγκων με ημιυπαίθριους χώρους, ώστε να τηρείται η διάταξη του ενιαίου κτιρίου. Το σύστημα αυτό και ευνοεί την αύξηση της εκτός σχεδίου ανοικοδόμησης και οδηγεί στις περισσότερες περιπτώσεις σε ακαλαίσθητα κτίσματα.
Επισημαίνουμε ότι ενώ είναι έντονη η εκτός σχεδίου δόμηση, παράλληλα υπάρχουν πολλοί οικισμοί (κυρίως της ενδοχώρας) οι οποίοι παρουσιάζουν μηδαμινή οικιστική ανάπτυξη εντός των καθορισμένων ορίων τους ή και μικρότεροι οικισμοί που είναι σχεδόν εγκαταλελειμμένοι.
5.2. Προτάσεις
• Να προστατευθούν και οριοθετηθούν οι εκτός σχεδίου περιοχές οι οποίες αποτελούν καταφύγια πανίδας στους ορεινούς όγκους της Αίγινας και να χαρακτηρισθούν τα βοσκοτόπια τους.
• Να παραμείνουν αδόμητες οι κορυφογραμμές.
• Να κηρυχθεί προστατευόμενη και αδόμητη περιοχή ο Ελαιώνας (περιοχή στους πρόποδες του Όρους σε συνέχεια των Μυκηναϊκών αρχαιοτήτων των Λαζάρηδων και του ναού του Ελλάνιου Δία).
• Να απαγορευθεί η ιδιωτική πολεοδόμηση.
• Να κηρυχθούν αδόμητες οι μεγάλες ιδιοκτησίες του Ταμείου Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.), Βόρειο και Νότιο ναυτικό οχυρό, στο δε νότιο οχυρό να αναδειχθούν σε πυλώνες μνήμης της πρόσφατης ιστορίας της χώρας μας τα σωζόμενα οχυρά – πυροβολεία (bunkers).
• Για τις εκτός σχεδίου περιοχές προτείνεται, αφού οριοθετηθούν οι δασικές αναδασωτέες εκτάσεις, οι αρχαιολογικοί χώροι με την ευρύτερη περιοχή τους, οι περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, οι αδόμητες κορυφογραμμές, οι προστατευόμενες περιοχές κλπ, για τις υπόλοιπες περιοχές να εκπονηθούν μελέτες Ζ.Ο.Ε. με συγκεκριμένες χρήσεις, δόμηση κλπ καθώς και οργάνωσή τους.
6. Αναγκαίες χωροθετήσεις
6.1. Αποχέτευση
Εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων (ΕΕΛ) για το δίκτυο αποχέτευσης της βόρειας
Αίγινας (Μεσαγρός, Αγία Μαρίνα, Βαγία, Σουβάλα, Βαθύ, Άγιοι)
Σε περίπτωση που προκριθεί νέος σχεδιασμός για την αποχέτευση της νότιας Αίγινας
(αντί της μιας ΕΕΛ στην περιοχή Λυγέα), θα απαιτηθεί η χωροθέτηση 2 ή περισσότερων
μονάδων που θα καλύπτουν την συγκεκριμένη περιοχή (πόλη Αίγινας, Κυψέλη,
Πέρδικα, Κοντός, Σφεντούρι)
6.2. Κοιμητήρια
6.3. Μονάδα επεξεργασίας αποβλήτων εκσκαφών κατασκευών και κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ)
6.4. Μονάδα επεξεργασίας (κομποστοποίησης) δημοτικών βιοαποβλήτων (ΜΕΒΑ)
6.5. Αθλητικές εγκαταστάσεις
Χωροθέτηση αναγκαίων αθλητικών εγκαταστάσεων ανά την Αίγινα σε συνεννόηση με τον Δήμο και συλλογικούς φορείς.
Προέχει η χωροθέτηση και κατασκευή κλειστού γηπέδου μπάσκετ.
Απομάκρυνση του γηπέδου ποδοσφαίρου από την παραλιακή οδό σε άλλο σημείο του νησιού. Προτείνεται η μεταφορά του στη θέση Λεόντι.
6.6. Χωροθέτηση δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την οικοδομή και την αποθήκευση/συντήρηση σκαφών αναψυχής.
6.7. Χωροθέτηση κεραιών
7. Οχυρά Πέρδικας
Σύμφωνα με απόφαση του Δ.Σ. του Δήμου, επιδιώκεται η μη οικοδόμηση της έκτασης των οχυρών και η απόδοσή της στους κατοίκους του νησιού και στο Δήμο Αίγινας για να αναδειχθεί και να ανακηρυχθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού ως χώρος ιστορικής μνήμης.
Παράλληλα υπάρχει η ειλημμένη πολιτική επιλογή για αξιοποίηση των αποχαρακτηρισμένων στρατιωτικών εγκαταστάσεων , σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, μετά από υποβολή βιώσιμου σχεδίου αξιοποίησης της έκτασης από τον Δήμο προς το ΥΠΕΘΑ.
Σε προσπάθεια συγκερασμού των θέσεων αυτών, η ΕΛΛΕΤ συνέταξε μελέτη με την οποία προτείνεται η δημιουργία θεματικού πάρκου ναυτικής οχύρωσης με λελογισμένη ήπια ανάπτυξη, βάσει επί μέρους συνεργασιών δημόσιου, ιδιωτικού τομέα και κοινωνικής οικονομίας.
Προς αυτόν τον σκοπό έχει αποφασιστεί από τον Δήμο Αίγινας η εκπόνηση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου.
8. Υποδομές – Δίκτυα
8.1. Λιμάνια
• Προώθηση της δημιουργίας εναλλακτικού κύριου λιμανιού στο Λεόντι σύμφωνα με την κατεύθυνση που θέτει το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής (Ν. 4277/2014): «η βελτίωση της θαλάσσιας σύνδεσης της Αίγινας με τη μεταφορά των πορθμειακών και θαλάσσιων εμπορευματικών συνδέσεων στο Λεόντι, καθώς και των εσωτερικών οδικών συνδέσεων του νησιού.»
• Προώθηση της κατασκευής τουριστικού καταφυγίου στην Σουβάλα για το οποίο υπάρχει εγκεκριμένη χωροθέτηση.
• Βελτίωση των εγκαταστάσεων στα υφιστάμενα λιμάνια και ιδίως της περιφέρειας (Πέρδικα, Αγία Μαρίνα, Φάρος, Βαγία, Πόρτες) για να δέχονται σκάφη αναψυχής.
Πρέπει να αποφευχθεί η δημιουργία νέου τουριστικού λιμένα καθώς μια τέτοια εξέλιξη θα αποβεί σε βάρος του τοπίου των φυσικά υπήνεμων όρμων και εντέλει του περιβάλλοντος.
8.2. Οδικό δίκτυο – Μετακινήσεις
• Ιεράρχηση οδικού δικτύου – μείωση ορίων ταχύτητας – προστασία οικισμών.
• Εξέταση εναλλακτικού δικτύου για την παράκαμψη της Σουβάλας
• Βελτίωση οδικών υποδομών / Οδική ασφάλεια (επεμβάσεις σε διασταυρώσεις και τμήματα του δικτύου)
• Υλοποίηση της περιφερειακής οδού της πόλης της Αίγινας
• Προώθηση της δημιουργίας δικτύου ποδηλατοδρόμων
• Μέτρα για την αποτελεσματική διαχείριση της στάθμευσης
• Παρεμβάσεις για αποτελεσματική δημόσια συγκοινωνία
8.3. Αποχέτευση
Είναι η πλέον επείγουσα ανάγκη για την Αίγινα. Η υπάρχουσα μελέτη μιας κεντρικής μονάδας στον όρμο Λυγέας που θα εξυπηρετεί το νότιο τμήμα του νησιού (πόλη Αίγινας, Κυψέλη, Κοντός, Πέρδικα, Σφεντούρι) έχει ως μειονεκτήματα τον μεγάλο αριθμό ενδιάμεσων αντλιοστασίων, το ότι δεν προβλέπει πλήρη καθαρισμό των λυμάτων και επαναχρησιμοποίηση/ ανακύκλωση, το μεγάλο κόστος κατασκευής και λειτουργίας.
Προτείνεται η επανεξέταση του σχεδιασμού με πρόβλεψη περισσοτέρων, μικρότερων και ενεργειακά αποδοτικών μονάδων επεξεργασίας και η αντίστοιχη χωροθέτησή τους.
8.4. Ύδρευση
Η λειτουργία του υποθαλάσσιου αγωγού που τροφοδοτεί την Αίγινα με νερό της ΕΥΔΑΠ έχει λύσει το ζήτημα της επάρκειας και της ποιότητας νερού για το σύνολο της Αίγινας.
Τα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν στο εξής περιλαμβάνουν:
• Την διασφάλιση εναλλακτικής τροφοδοσίας σε περίπτωση βλάβης του υποθαλάσσιου αγωγού
• Την επέκταση του δικτύου σε απομακρυσμένες περιοχές
• Την αναβάθμιση του δικτύου σε ορισμένες περιοχές που η απρόσκοπτη υδροδότηση είναι επισφαλής (π.χ. περιοχή Τζίκηδες, Παχειά Ράχη, Ανιτσαίου)
8.5. Άρδευση
Η υλοποίηση της μελέτης για την κατασκευή λιμνοδεξαμενής στη θέση Σκοτεινή και η κατασκευή ανάλογου δικτύου άρδευσης θα αποτελέσει καθοριστική θετική συμβολή στην ανάπτυξη του αγροτικού τομέα.
8.6. Ηλεκτρική ενέργεια
Οι συχνές διακοπές παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και οι αυξομειώσεις της τάσης συνιστούν μείζον πρόβλημα που επηρεάζει καθοριστικά την επαγγελματική και κοινωνική ζωή των κατοίκων. Επιβάλλεται η ριζική επίλυση του προβλήματος από τους αρμοδίους.
8.7. Τηλεπικοινωνίες – Υποδομές διαδικτύου
9. Συμπεράσματα
Το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο Αίγινας αποτελεί εργαλείο καθοριστικής σημασίας για τη διαχείριση του χώρου, την προστασία της ταυτότητας του νησιού και την οργάνωση της μελλοντικής του ανάπτυξης. Επηρεάζει άμεσα την καθημερινότητα των κατοίκων, την ποιότητα ζωής, την οικονομική δραστηριότητα, το περιβάλλον και την πολιτιστική κληρονομιά.
Η Αίγινα, λόγω της εγγύτητάς της με το μητροπολιτικό κέντρο της Αθήνας, της φυσικής και πολιτιστικής της αξίας, αλλά και της πίεσης που δέχεται από τον μαζικό τουρισμό και την άναρχη παραθεριστική ανάπτυξη, απαιτεί ένα σχέδιο προσαρμοσμένο στις ιδιαίτερες συνθήκες και ανάγκες της.
Το ΤΠΣΑ οφείλει: - να ενσωματώνει τις παραδοχές της βιώσιμης ανάπτυξης, - να συνδυάζει τον ρεαλισμό με τον αναπτυξιακό προσανατολισμό, - να δίνει προτεραιότητα στην αναβάθμιση της πόλης και των οικισμών, - να προστατεύει το φυσικό και αγροτικό τοπίο. Η συμμετοχή των κατοίκων, των επαγγελματιών, των συλλόγων και των επιστημονικών φορέων της Αίγινας στον σχεδιασμό και τη διαβούλευση δεν είναι μόνο απαραίτητη, αλλά θεμέλιο της κοινωνικής νομιμοποίησης και της επιτυχούς εφαρμογής του σχεδίου. Το παρόν κείμενο του Συλλόγου Μηχανικών Αίγινας κατατίθεται ως συμβολή σε μια τέτοια δημιουργική διαδικασία.
Αίγινα Οκτώβριος 2025,
Σύλλογος Μηχανικών Αίγινας