Ο κ. Γιώργος Μπήτρος παρουσιάζει τον μαθητικό διαγωνισμό με θέμα τον Ιωάννη Καποδίστρια.


Ο μαθητικός διαγωνισμός με τίτλο: "Ο Ιωάννης Καποδίστριας στην Αίγινα- Πολιτιστικές διαδρομές", που ανακοινώθηκε χθες από την Επιτροπή για τον Εορτασμό των 200 Χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του Δήμου Αίγινας, είναι χωρίς αμφιβολία ένα σπουδαίο εκπαιδευτικό γεγονός για την μαθητική κοινότητα του νησιού, με πολλές και ενδιαφέρουσες προεκτάσεις στον πολιτισμό και στην ιστορία της Αίγινας. 

Οι διαγωνιζόμενοι μαθητές χρησιμοποιώντας τις δεξιότητές τους στησ φωτογραφία, στη ζωγραφική, στο video, αλλά και τις ικανότητές τους σε πιο σύνθετες δραστηριότητες όπως στην ηλεκτρονική χαρτογράφηση, θα ερευνήσουν και θα αναδείξουν πτυχές ενός πλούσιου θεματικού πεδίου, όπως αυτό της προσωπικότητας και του έργου του Ιωάννη Καποδίστρια.
 
Ο κ. Γιώργος Μπήτρος, μέλος της Επιτροπής 2021 του Δήμου Αίγινας μίλησε στο Aegina Portal παρουσιάζοντας τον διαγωνισμό.
 
Ο διαγωνισμός είναι εγκεκριμένος από το Υπουργείο Παιδείας.
 
"Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης η Επιτροπή του Δήμου Αίγινας για το 21 διοργανώνει έναν μαθητικό διαγωνισμό, ο οποίος απευθύνεται σε παιδιά των δύο τελευταίων τάξεων του δημοτικού, των τάξεων του γυμνασίου και των τάξεων του λυκείου. Η επιτροπή για να διενεργήσει αυτόν τον διαγωνισμό, όπως γίνεται και σε κάθε άλλο διαγωνισμό που διενεργείται μέσα σε σχολεία, έπρεπε να πάρει την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και ιδιαίτερα της Διεύθυνσης Σπουδών του Υπουργείου.
 
Γι' αυτό λοιπόν έγινε μία πολύ μεγάλη δουλειά. Από τον Οκτώβριο οργανώθηκε ο διαγωνισμός, συμπληρώθηκαν τα έντυπα, οι φόρμες, οι οποίες είναι γι' αυτούς τους διαγωνισμούς και όλο αυτό το υλικό, ακόμη και η αφίσα για τον διαγωνισμό κατατέθηκε στο υπουργείο για να εγκριθεί. Εγκρίθηκε λοιπόν και ανακοινώθηκε στα σχολεία της Αίγινας, μέσω της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Διεύθυνσης Πειραιά η διενέργεια αυτού το διαγωνισμού".
 
Γιατί αυτός ο μαθητικός διαγωνισμός είναι διαφορετικός και σε ποιες ηλικίες απευθύνεται.
 
"Ο διαγωνισμός αυτό έχει τίτλο "Ο Ιωάννης Καποδίστριας στην Αίγινα. Πολιτιστικές Διαδρομές". Είναι ένας διαφορετικός διαγωνισμός. Όταν συνήθως ακούμε για μαθητικούς διαγωνισμούς πάει το μυαλό μας σε κάποια έκθεση, σε κάποιο ποίημα, σε κάτι πάρα πολύ συνηθισμένο και τετριμμένο. Εδώ, έχουμε να κάνουμε με έργα ζωγραφικής, έχουμε να κάνουμε με φωτογραφία, έχουμε να κάνουμε με video διάρκειας πέντε έως δέκα λεπτών. Αυτό όσο αφορά τους μαθητές του δημοτικού.

Για τα μεγαλύτερα παιδιά πέρα από την ζωγραφική, τη φωτογραφία ή το video, υπάρχουν και κάποιες άλλες δράσεις οι οποίες είναι θα λέγαμε περισσότερο ελκυστικές για τα μεγαλύτερα παιδιά".
 
Δηλαδή, τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να δημιουργήσουν έναν χάρτη, είτε αυτός είναι με την κλασσική του μορφή πάνω σε χαρτί διαστάσεων Α3 ή ακόμη να κάνουν έναν ηλεκτρονικό χάρτη, κι αυτό νομίζω ότι κάνει την διαφορά εδώ, έναν ηλεκτρονικό χάρτη κάτι σαν το Google Map με εφαρμογή σε κινητά smartphones για να μπορούν αυτοί οι χάρτες να χρησιμοποιηθούν από τους επισκέπτες της Αίγινας. Νομίζω ότι αυτό είναι πάρα πολύ χρηστικό. Εκτός όμως από τους δύο χάρτες μπορούν να δημιουργήσουν και ένα επιτραπέζιο παιχνίδι.
 
Τα θέματα του διαγωνισμού.
 
"Τα θέματα του διαγωνισμού είναι γύρω από τα ιστορικά σπίτια της πόλης της Αίγινας, τα αρχοντικά, τις κατοικίες, εκεί όπου έζησαν οι πολιτικοί, οι διανοούμενοι, οι οπλαρχηγοί, οι φιλέλληνες, οι αξιωματικοί, οι διπλωμάτες, ο ίδιος ο Κυβερνήτης.

Επίσης τα καποδιστριακά, τα γνωστά μας καποδιστριακά κτίρια. Δηλαδή κάποιο παιδί μπορεί να φτιάξει έναν χάρτη, μία διαδρομή που να συνδέει αυτά τα Καποδιστριακά ή ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που να συνδέει τα καποδιστριακά κτίρια όπως είναι η Μεγάλη Εκκλησία, το Ευνάρδεϊο, το Ορφανοτροφείο, ο Πύργος του Μάρκελλου και βέβαια αυτό μπορεί να το κάνει επιτραπέζιο παιχνίδι ή χάρτη όπως είπαμε.
 
Και ερχόμαστε σε έναν άλλο θέμα που είναι τα σπίτια των μεγάλων καλλιτεχνών, ζωγράφων, εικαστικών, πεζογράφων, ποιητών, καλλιτεχνών που έζησαν και δημιούργησαν στην Αίγινα".
 
Ο στόχος του διαγωνισμού και η περιήγηση στους ιστορικούς χώρους της Αίγινας.
 
"Ο στόχος του διαγωνισμού είναι να εξοικειωθούν οι μαθητές με το πρόσωπο, τη ζωή, τη δράση, το έργο, τα σημεία που έζησε ο Κυβερνήτης όσο χρόνο ήταν εδώ στην Αίγινα. Και βέβαια με τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό οι μαθητές θα κάνουν μία σχετική έρευνα. Θα μελετήσουν κάποια βιβλία, θα επισκεφθούν κάποιους χώρους και νομίζουμε ότι αυτό είναι και το ζητούμενο, να έχουμε μία βιωματική προσέγγιση με τα σημεία που έζησε, που έδρασε, που δημιούργησε, που αποφάσισε ο Κυβερνήτης".
 
Η επιτροπή αξιολόγησης, τα χρηματικά έπαθλα και τα βραβεία.
 
"Στο τέλος η επιτροπή αξιολόγησης, επιτροπή η οποία ορίζεται από την Επιτροπή 2021, θα βραβεύσει τις 6 καλύτερες μαθητικές δημιουργίες με χρηματικό έπαθλο και βεβαίως θα υπάρχει και αναμνηστικό για όσους συμμετέχουν.  
 
Ίσως κάποιος αυτή τη στιγμή αναρωτηθεί πως θα γίνει ο διαγωνισμός ενώ τα σχολεία είναι κλειστά. Ξέρετε ότι αυτή τη στιγμή διενεργούνται πάρα πολλοί διαγωνισμοί. Καθημερινά τα σχολεία "βομβαρδίζονται" από διαγωνισμούς για διάφορα θέματα ακόμη και για την επέτειο των 200 χρόνων. Η ενημέρωση μπορεί να γίνει διαδικτυακά και βεβαίως όταν θα ανοίξουμε με το καλό τα σχολεία θα έχουμε τη ζωντανή επαφή, τη διά ζώσης επικοινωνία με τα παιδιά για περαιτέρω λεπτομέρειες".  
 
Ο διαγωνισμός θα διαρκέσει μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς.
 
"Ο διαγωνισμός θα ήταν κανονικά μέχρι τον Απρίλιο, αλλά λόγω της κατάστασης θα διαρκέσει μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς, ώστε το καλοκαίρι που θα μεσολαβήσει να κοιτάξουμε τα έργα, να αξιολογηθούν και βεβαίως γύρω στον Σεπτέμβρη - Οκτώβρη όπως έχει ορίσει η Επιτροπή θα βραβευθούν σε ειδική εκδήλωση.  Μέσα στους όρους του διαγωνισμού και τις προϋποθέσεις ορίζεται ο τρόπος της βράβευσης λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών. Θα πρέπει να ξέρουμε ότι τέτοιους διαγωνισμούς δεν μπορεί να τους κάνει ένας φορέας. Διαγωνισμοί που διενεργούνται με μαθητές μέσα στα σχολεία, πρέπει οποιοσδήποτε να υπάρχει η έγκριση και από την διεύθυνση σπουδών του Υπουργείου Παιδείας.

Είναι κάτι το οποίο το καταφέραμε και θα πρέπει σε αυτό το σημείο να πω και ο κύριος Μάνώλης Κοττάκης ο πρόεδρος της επιτροπής, ήταν αυτός ο οποίος πήγε ο ίδιος τον φάκελο στο υπουργείο ώστε να συντομεύσουμε τις διαδικασίες".