
Πραγματοποιήθηκε το πρωί της Κυριακής 30 Νοεμβρίου, στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Αίγινας, η εκδήλωση – συζήτηση με θέμα «Σχολείο για όλους; Οι αλλαγές στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και πώς επιδρούν στη σχολική πράξη».
Την εκδήλωση συνδιοργάνωσαν η ΕΛΜΕ Πειραιά και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. Αργοσαρωνικού, με στόχο την ενημέρωση της τοπικής εκπαιδευτικής κοινότητας για τις νέες ρυθμίσεις που εισάγει η πρόσφατη εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας.
Όπως επισημαίνουν οι διοργανωτές, οι αλλαγές που αφορούν την Παράλληλη Στήριξη και τα Τμήματα Ένταξης προκαλούν έντονη ανησυχία σε γονείς και εκπαιδευτικούς, οι οποίοι μιλούν για ουσιαστική υποβάθμιση του υποστηρικτικού πλαισίου των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Η Γραμματέας της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής, κ. Ρούλα Ζαρκάδα, μιλώντας στο Aegina Portal υπογράμμισε ότι οι νέες ρυθμίσεις ψηφίστηκαν εν μέσω καλοκαιριού και με κλειστά σχολεία, αλλάζοντας ριζικά το πλαίσιο λειτουργίας της ειδικής αγωγής. «Ανησυχούμε για τα σχολεία χωρίς σχολικό νοσηλευτή. Για όλες αυτές τις συνθήκες που μένουν πίσω από τις πραγματικές ανάγκες των παιδιών μας. Ειδικά για το θέμα της ειδικής αγωγής. », ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η ίδια έκανε λόγο για έναν νόμο που προβλέπει έναν εκπαιδευτικό για πολλές περιπτώσεις μαθητών με αξιολογημένες δυσκολίες, γεγονός που – όπως είπε– οδηγεί πολλά παιδιά στην αποθάρρυνση και την απογοήτευση από το σχολείο. "Μέσα στο καλοκαίρι και με κλειστά σχολεία ψηφίστηκε ένας νόμος που επί της ουσίας δίνει έναν άνθρωπο για πολλές περιπτώσεις αξιολογημένων παιδιών με δυσκολίες. Για πολλά παιδιά που θα χρειάζονται δίπλα τους στον εκπαιδευτικό. Όλα αυτά τα παιδιά πολύ γρήγορα απογοητεύονται, αποθαρρύνονται από το σχολείο", είπε ανάμεσα σε άλλα.

Η κ. Σοφία Λάζαρη, Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Αργοσαρωνικού, Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης σε Τμήμα Ένταξης Δημοτικού, επεσήμανε ότι η κυβέρνηση, με το πρόσχημα της “ένταξης”, νομοθετεί ότι δεν μπορούν να συνυπάρχουν πάνω από ένας εκπαιδευτικός στην τάξη, ανεξαρτήτως του αριθμού των μαθητών που έχουν ανάγκη υποστήριξης.
"Έχουμε καλέσει τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς του νησιού για να τους ενημερώσουμε για τις νέες πολύ δυσάρεστες αλλαγές που έχουμε στην ειδική αγωγή, την περικοπή των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης και τις αλλαγές στα τμήματα ένταξης.
Την παράλληλη στήριξη, ήδη το βλέπουμε τα τελευταία χρόνια, είναι πολύ μειωμένη στις προσλήψεις και πλέον έγινε νόμος αυτό το πράγμα, όπου με το πρόσχημα της ένταξης, λένε ότι δεν μπορεί να υπάρχει πάνω από ένας εκπαιδευτικός μέσα σε μία τάξη, άσχετα από το πόσοι μαθητές έχουν ανάγκη από αυτή την υποστήριξη. Κάτι το οποίο είναι ένα τελείως αντιπαιδαγωγικό μέτρο. Και από την άλλη, αποφασίζει η κυβέρνηση, πάλι με το ίδιο πρόσχημα της ένταξης και λέει ότι πρέπει να κλείσουν τα τμήματα ένταξης με τη μορφή που λειτουργούν τώρα, δηλαδή ότι οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και άλλες δυσκολίες, παρακολουθούν ένα ξεχωριστό πρόγραμμα σε ένα άλλο τμήμα πιο ελεγχόμενο και ότι όλο αυτό το πράγμα θα πρέπει να γίνει μέσα σε μία τάξη με 25 μαθητές με όλα τα διασπαστικά ερεθίσματα γύρω τους και ταυτόχρονα θα πρέπει να γίνονται δύο διδασκαλίες γιατί μιλάμε για ένα διαφορετικό πρόγραμμα που παρακολουθούν κάποιοι μαθητές", είπε μεταξύ άλλων η κ. Λάζαρη.

Ο κ. Σπύρος Βέρας, Μέλος ΔΣ ΕΛΜΕ Πειραιά, Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Παράλληλης Στήριξης δευτεροβάθμιας υπογράμμισε ότι: "Κάνουμε μια εκδήλωση σήμερα, μαζί με το Σύλλογο των Δασκάλων και των Νηπιαγωγών της Αίγινας, σε σχέση με τις εξελίξεις στην ειδική αγωγή, γιατί πραγματικά η κατάσταση είναι ζοφερή, όσον αφορά την ειδική αγωγή συνολικά και λέμε δυστυχώς, τα πράγματα αν δεν αλλάξει κάτι, θα γίνει ακόμα χειρότερη το επόμενο διάστημα.
Γιατί δεν υπάρχουν χρήματα κονδύλια για τις λαϊκές ανάγκες συνολικά και για την παιδεία. Πολύ περισσότερο στα πλαίσια της λογικής του κόστους ωφέλους για την ειδική αγωγή, πιο συγκεκριμένα για ειδικά σχολεία, για παράλληλη στήριξη για τμήματα ένταξης. Δυστυχώς, από ό,τι βλέπουμε, πολλά χρήματα πηγαίνουν σε αυτό που λέμε πολεμική οικονομία, πολεμική προετοιμασία και το επόμενο διάστημα, λέμε, θα χειροτερέψουν τα πράγματα, γιατί μεταξύ των άλλων, ο προϋπολογισμός ο καινούργιος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το 2028-2034 δηλαδή, δεν προβλέπει κονδύλια για τις παράλληλες στηρίξεις, γιατί από εκεί από το ΕΣΠΑ ήταν μεγάλα κονδύλια για τις προσλήψεις των παράλληλων στηρίξεων και δυστυχώς δεν υπάρχουν προβλέψεις τα ίσια στον ελληνικό προϋπολογισμό".
Από την πλευρά της, η νηπιαγωγός ειδικής αγωγής Μαριάνθη Δημητρούλη, Νηπιαγωγός Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης σε Τμήμα Ένταξης Νηπιαγωγείου, εξήγησε τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνεται η κατάσταση: "Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι κάποιος καταργεί και την παράλληλη στήριξη, καταργεί και το τμήμα ένταξης και φτιάχνει ένα καινούριο θεσμό, ένα θεσμό ομπρέλα στο όνομα της συμπερίληψης ή της ένταξης που λέει η Σοφία, ο οποίος όμως θεσμός στην πράξη καταργεί τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Εφαρμόζοντας τους συγκεκριμένους νόμους, ήδη στα νηπιαγωγεία που είναι και η δικιά μου αρμοδιότητα, έχουμε ξεκάθαρη εντολή, όχι μόνο ένας εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής σε κάθε τμήμα, αλλά ένας εκπαιδευτικός σε κάθε νηπιαγωγείο. Δηλαδή στην Αίγινα, στα σχολεία, στα νηπιαγωγεία που έχουν τμήμα ένταξης, στην Κυψέλη και στο δεύτερο νηπιαγωγείο, δεν έχει σταλεί καμία παράλληλη στήριξη.
Πρακτικά αυτό σημαίνει όχι μόνο ένας εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής σε κάθε τάξη, αλλά ένας εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής σε κάθε σχολείο. Μιλάμε για την πλήρη κατάργηση των μορφωτικών δικαιωμάτων αυτών των παιδιών, που όμως δεν επηρεάζει μόνο τα συγκεκριμένα παιδιά και τις οικογένειές τους, αλλά επηρεάζει ολόκληρη τη σχολική κοινότητα.
Το να αποστερώ τη σχολική κοινότητα, τη σχολική τάξη από τον πλούτο και από την ομορφιά της διαφορετικότητας και το να καταδικάζω τη διαφορετικότητα στο να είναι πηγή προβλήματος είναι μια φτωχοποίηση της εκπαίδευσης και μια φτωχοποίηση της κοινωνίας".

