Μεταφορικό ισοδύναμο. Οι βελτιώσεις του μέτρου εξήγγειλε ο Νεκτάριος Σαντορινιός. Με ποιους τρόπους θα επηρεάσει τις επιχειρήσεις στην Αίγινα.


Του τρεις πυλώνες, που θα δημιουργήσουν νέα δεδομένα στην τοπική οικονομία περιέγραψε λίγες ημέρες πριν, σε εκδήλωση με θέμα την εφαρμογή του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου, η οποία διοργανώθηκε από κοινού με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, ο Νεκτάριος Σαντορινιός.

Να υπενθυμίσουμε ότι η έννοια του μεταφορικού ισοδύναμου είναι ο νησιώτης να πληρώνει εισιτήριο ανάλογο των μέσων μεταφοράς της ξηράς και αποτελεί πάγιο αίτημα των νησιωτικών περιοχών. Η έννοια του μεταφορικού ισοδύναμου είναι ένα πάγιο αίτημα για την τοπική κοινωνία και έχει εκφραστεί με διάφορους τρόπους, τόσο σε επίπεδο δευτέρου βαθμού αυτοδιοίκησης, όσο και σε ημερίδες που έγιναν στην Αίγινα, επιστολές, συνεντεύξεις άλλο υλικό, δημιουργώντας, μάλιστα, ένα από τα πρώτα κοινά μέτωπα για την αντιμετώπιση κοινών προβλημάτων στα νησιά που σήμερα αποτελούν την Περιφερειακή Ενότητα Νήσων. Σε γενικές γραμμές, η έννοια του μεταφορικού ισοδύναμου είναι ο νησιώτης να πληρώνει εισιτήριο ανάλογο των μέσων μεταφοράς της ξηράς, κάτι που συχνά αποτέλεσε ενότητα των πάγιων αιτημάτων, όπως ο εκσυγχρονισμός των λιμενικών υποδομών και η χρονική επιμήκυνση των δρομολογίων.

Νησιώτες Επιβάτες
  • "Από 1/1/2019 (αυτή τη στιγμή εφαρμόζεται πιλοτικά σε 49 νησιά της χώρας), κάθε πολίτης που έχει φορολογική έδρα σε νησί της επικράτειας- πλην Κρήτης, Ευβοίας και Λευκάδας- μπορεί να μπει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μέτρου metaforikoisodynamo.gr να εγγραφεί αυτός και η οικογένεια του, με μια εξαιρετικά απλή και καθόλου χρονοβόρα διαδικασία και να αποκτήσει τον Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη (ΜΑΝ), τον οποίο από τούδε και στο εξής θα τον επιδεικνύει στις συναλλαγές του με τα ακτοπλοϊκά πρακτορεία και θα λαμβάνει την διαφορά του κόστους του εισιτηρίου, στο τέλος του μήνα, στο λογαριασμό του".
  • "Μέχρι τώρα, στην πιλοτική εφαρμογή του μέτρου, υπήρχε πλαφόν στα εισιτήρια που δικαιούται κάποιος κάτοικος νησιού, ανάλογα με συγκεκριμένες παραμέτρους που είχαμε βάλει. Η εμπειρία μας από αυτούς τους έξι μήνες εφαρμογής, μας οδήγησε στο να αλλάξουμε αυτόν τον περιορισμό και έτσι πρόκειται να αυξηθεί κατά πολύ ο αριθμός των εισιτηρίων, μετ’ επιστροφής, που δικαιούται κάποιος».
  • "Μια ακόμη προωθούμενη αλλαγή, για τους κατοίκους που αναγκάζονται να κάνουν πολύωρα ταξίδια είναι ότι πια δε θα επιδοτούμε μόνο εισιτήρια τρίτης θέσης, αλλά και εισιτήριο με καμπίνα».
  • "Πρέπει ακόμη να σημειωθεί, γιατί πολλοί ρωτάνε, πως το ΜΙ καλύπτει όλα τα ταξίδια- με στάση, με μετεπιβίβαση, κα.- που χρειάζεται να κάνει κάποιος νησιώτης μέσα σε ένα 24ωρο, για να φτάσει στον τελικό του προορισμό".
Νησιωτικές Επιχειρήσεις
  • "Οι νησιωτικές επιχειρήσεις επιδοτούνται την διαφορά του κόστους μεταφοράς των προιόντων τους, από και προς τα νησιά, σε σχέση με την ίδια απόσταση που κοστίζει η χερσαία μεταφορά. Οι επιχειρήσεις γράφονται στο μέτρο με τον ίδιο τρόπο όπως οι επιβάτες και περνάνε, στην πλατφόρμα, τα παραστατικά των μεταφορικών, ανά τρίμηνο. Αυτή τη στιγμή λαμβάνει χώρα η διαδικασία αυτή για το τρίμηνο Ιούλιος 2018- Σεπτέμβρης 2018 και σύντομα θα δούνε οι νησιώτες επιχειρηματίες τα χρήματα στους λογαριασμούς τους".
  • "Τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν, ότι πάνω από το 50% του μεταφορικού κόστους μιας επιχείρησης επιδοτείται πλήρως από το μέτρο".
  • "Επιλέξιμη δαπάνη είναι η μεταφορά προϊόντων με φορτωτική αλλά ακόμη και με ίδιο μέσο της επιχείρησης, πχ. φορτηγάκι".
  • "Η επιδότηση των επιχειρήσεων ανατρέπει στην πράξη το χωρικό μειονέκτημα που είχαν οι επιχειρήσεις των νησιών, αυξάνει η ρευστότητά τους, ελαφρύνει από το επιπλέον κόστος που τους βάραινε, δίνει κίνητρο μείωσης των τιμών των προϊόντων και κάνει τις ίδιες και τα εμπορεύματά τους πιο ανταγωνιστικά".
Επιδότηση Καυσίμων
  • "Στον σχεδιασμό που έχουμε κάνει για την επιδότηση των καυσίμων, λαμβάνουμε υπόψη τρείς παράγοντες: το μέγεθος της αγοράς, δηλαδή πόσα πρατήρια λειτουργούν στο νησί, η απόσταση και το αν το νησί διαθέτει αποθηκευτικούς χώρους φύλαξης καυσίμων.
  • "Οι υπολογισμοί μας, βάση των παραπάνω παραμέτρων, δείχνουν ότι θα έχουμε μια διαφορά τιμής στην αντλία, σε σχέση με το μέσο όρο τιμής της Αττικής, 10-13 λεπτά στα πρατήρια των νησιών".
  • "Στόχος μας είναι ο εξορθολογισμός της τιμής των καυσίμων, βασικό στοιχείο για την προσέλκυση τουριστών, για την βιωσιμότητα των ίδιων των νησιωτικών κοινωνιών και τελικά στοιχείο βοηθητικό για την ανάπτυξή τους".
Αυτά είπε, ανάμεσα σε άλλα, ο κύριος Νεκτάριος Σαντορινιός.