Σε εγρήγορση οι τοπικές κοινωνίες για την απόρριψη των βυθοκορημάτων στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Αίγινας και Σαλαμίνας.


Σε εγρήγορση βρίσκονται οι τοπικές κοινωνίες για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει στο θαλάσσιο οικοσύστημα και στις παράκτιες ζώνες του Σαρωνικού, η απόρριψη βυθοκορημάτων στη θαλάσσια περιοχή  μεταξύ της Αίγινας και της Σαλαμίνας. Αρκετοί από τους δημοτικούς συμβούλους στην τηλεδιάσκεψη που έγινε στις 5 Μαΐου εξέφρασαν τον προβληματισμό τους, αλλά και την αγωνία τους για τα προβλήματα που θα δημιουργήσει αυτή η πρακτική. Ο δήμαρχος κ. Γιάννης Ζορμπάς ενημέρωσε το Σώμα ότι έχει ζητήσει επίσημα έγγραφα για να ενημερωθεί για την κατάσταση.

Από το Podcasting Feed του Ενημερωτικού Δελτίου στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.



Την Δευτέρα οι βουλευτές της περιφέρειας και εκπρόσωποι φορέων, σε σύσκεψη με τον Δήμαρχο Πειραιά.

Σε επικοινωνία σήμερα με τον βουλευτή κ. Νικόλαο Μανωλάκο, είπε ότι οι βουλευτές της περιφέρειας από όλα τα κόμματα, το πρωί της Δευτέρας θα συμμετάσχουν μαζί με εκπροσώπους φορέων, σε σύσκεψη που γίνεται με πρωτοβουλία του δημάρχου Πειραιά για το ίδιο θέμα. Ο κ. Μανωλάκος επιφυλάχθηκε να μιλήσει για το κρίσιμο αυτό θέμα στο ραδιόφωνο του Aegina Portal την Δευτέρα μετά την σύσκεψη.

Η επίκαιρη ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ.

Το πρωί της 5ης Μαΐου βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρώτο υπογράφοντα τον κ. Θοδωρή Δρίτσα, κατέθεσαν σχετική ερώτηση προς τους Υπουργούς Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ο κ. Δρίτσας θα μιλήσει για το ζήτημα αύριο το πρωί στο ραδιόφωνο του Aegina Portal, καθώς σήμερα ήταν ομιλητής στην Βουλή.

Σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου που είχε εκδώσει ο ΟΛΠ στις 25 Φεβρουαρίου 2020, η νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα Πειραιά θα δημιουργήσει 2 θέσεις για πρόσδεση κρουαζιερόπλοιων "νέας γενιάς" μήκους μεγαλύτερου των 280μ. με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης 32 μήνες. Πρόκειται για ένα έργο αρχικού προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ το οποίο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης μέσω του Άξονα Προτεραιότητας 7 του ΠΕΠ Αττικής 2014-2020.

Στο Δελτίο Τύπου που εξέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει ότι: "Αυτή τη στιγμή, τα έργα περιλαμβάνουν ορισμό θαλάσσιου εργοταξιακού χώρου, βυθοκορήσεις με πλωτά μέσα, εξομάλυνση βυθού και απόρριψη βυθοκορημάτων στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Αίγινας και Σαλαμίνας".

Το Δελτίο Τύπου από το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας "Αρχιπέλαγος".

Το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας "Αρχιπέλαγος" σε Δελτίο Τύπου που εξέδωσε και το Aegina Portal δημοσίευσε στις 28 Απριλίου αναφέρει μεταξύ άλλων ότι: "Ιδιαίτερη ανησυχία για δραματικές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον, προκαλεί η διαδικασία απόρριψης χιλιάδων τόνων τοξικού ιζήματος από τον πυθμένα του λιμανιού του Πειραιά σε θαλάσσια περιοχή του Σαρωνικού. Το ίζημα αυτό χαρακτηρίζεται ως επικίνδυνο υλικό, καθώς περιέχει υψηλές συγκεντρώσεις από πολυάριθμες τοξικές ουσίες. Για παράδειγμα λίγες εκατοντάδες μέτρα από την περιοχή των βυθοκορήσεων, το αποδεδειγμένα καρκινογόνο βενζο(a)πυρένιο (BaP) έχει καταγραφεί σε ιδιαίτερα υψηλές συγκεντρώσεις – 15620% περισσότερο από τις τιμές που καταγράφονται στην ανοικτή θάλασσα".

Το Δελτίο Τύπου του Ινστιτούτου σε άλλο σημείο σημειώνει ότι: "Όπως καταγράφεται από συνεργάτες του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας "Αρχιπέλαγος", έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία βυθοκόρησης και απόρριψης του θαλάσσιου ιζήματος, ενώ σύμφωνα με την ΜΠΕ που έχει υποβληθεί προς τις αρμόδιες αρχές, ο ανάδοχος του έργου προγραμματίζει να αντλήσει από το λιμάνι του Πειραιά και να απορρίψει στον Σαρωνικό τουλάχιστον 620.600 m3 βυθοκορημάτων!".

Τα πρακτικά στην Δημόσια Αρχή Λιμένων.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα πρακτικά της Συνέλευσης Διαβούλευσης σχετικά με την διαχείριση βυθοκορημάτων στο λιμάνι του Πειραιά, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 28/5/2019 και φιλοξενείται στην ιστοσελίδα της Δημόσιας Αρχής Λιμένων.

Το ψήφισμα του Δήμου της Σαλαμίνας.

Στις 5 Μαΐου, ο Δήμος της Σαλαμίνας σε έκτακτη δια περιφοράς συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με ομόφωνη απόφασή του εξέδωσε ψήφισμα σχετικά την αντίθεσή του για το έργο επέκτασης της νότιας προβλήτας κρουαζιέρας από τον Ο.Λ.Π. στο λιμάνι του Πειραιά.

Το φήψισμα αναφέρει τα ακόλουθα:
Σχετικά με το έργο επέκτασης της νότιας προβλήτας κρουαζιέρας από τον Ο.Λ.Π. στο λιμάνι του Πειραιά.
Το έργο αυτό περιλαμβάνει μεταξύ άλλων βυθοκορήσεις με πλωτά μέσα, εξομάλυνση βυθού και απόρριψη βυθοκορημάτων στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Αίγινας και Σαλαμίνας.
Θεωρούμε απολύτως απαράδεκτο αυτό το έργο τόσο μεγάλης κλίμακας να έχει ήδη ξεκινήσει την στιγμή που α)η ΑΕΠΟ έχει λήξει, β) Οι δραστηριότητες που αναπτύχθηκαν από τον ΟΛΠ έχουν τροποποιηθεί σε σημαντικό βαθμό από την έγκριση της αρχικής ΑΕΠΟ, γ) Η ΣΜΠΕ δεν έχει κατατεθεί στην αρμόδια υπηρεσία (ΔΙΠΑ) από την ΟΛΠ ΑΕ.

Απαιτούμε, εφόσον ζούμε σε μια ευνομούμενη πολιτεία, όπου ο σεβασμός στον Νόμο είναι αυτονόητος, την άμεση διακοπή των εργασιών άλλως επιφυλασσόμαστε ρητά για κάθε νόμιμο δικαίωμα μας.

Αναλυτικότερα,

Α. Η ΑΕΠΟ έχει λήξει. Η αρχική ΑΕΠΟ για το σύνολο των υφιστάμενων εγκαταστάσεων του ΟΛΠ εκδόθηκε στις 17-5-2006. Στις 11-3-13 υπήρξε τροποποίηση της ΑΕΠΟ σε ότι αφορά τη κατασκευή και λειτουργία της επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά προς τη νότια πλευρά. Με απόφαση του ΥΠΕΝ δόθηκε παράταση βάσει του ν. 4014/2011 παράταση ισχύος της ΑΕΠΟ ώστε να συμπληρωθούν τα 10 έτη από την αρχική ισχύ της (δηλ. ως τις 17-5-2016). Στις 29-2-2016 επήλθε νέα τροποποίηση για τα νέα έργα και ανανεώθηκαν οι περιβαλλοντογικοί όροι για 2 έτη από την έκδοση της απόφασης (Α.Π. οικ.32907/30-6-20160).δλδ. μέχρι 30-6-2018. Συνεπώς, η ΑΕΠΟ έχει λήξει στις 30-6-2018 και το έργο εκτελείται χωρίς εν ισχύ ΑΕΠΟ.

Β. Οι δραστηριότητες που αναπτύχθηκαν από τον ΟΛΠ έχουν τροποποιηθεί σε σημαντικό βαθμό από την έγκριση της αρχικής ΑΕΠΟ. Τούτο προκύπτει από τις συνεχείς τροποποιήσεις των Π.Ο.(περιβαντολλογικών όρων) αλλά και στην αναφορά στην απόφαση ανανέωσης του ρητά για 2 έτη.  Πρέπει λοιπόν να εκπονηθεί ολοκληρωμένη ΜΠΕ για το σύνολο των έργων.

Γ. Η ΣΜΠΕ δεν έχει κατατεθεί στην αρμόδια υπηρεσία (ΔΙΠΑ) από την ΟΛΠ ΑΕ.  Η ΣΜΠΕ που απαιτείται από την σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ προβλέπεται ρητά από την κοινοτική οδηγία όπως μεταφέρθηκε στην ελληνική έννομη τάξη με την ΚΥΑ107017/2006, (όπως τροποποιήθηκε με την ΚΥΑ οικ.40238/2017, ΦΕΚ 3759Β/2017) και είναι απαραίτητη σε κάθε έργο τέτοιας κλίμακας.

Συνεπώς, το έργο εκτελείται ενώ δεν διαθέτει ΜΠΕ, ΑΕΠΟ και ΣΜΠΕ. Έτσι, δεν υπάρχει συνολική εκτίμηση των επιπτώσεων στο περιβάλλον.
Για τους λόγους αυτούς ζητούμε:

-Να διακοπούν άμεσα οι εργασίες επέκτασης του επιβατικού λιμένα (νότια πλευρά – Α φάση) στον Πειραιά, καθώς κρίνεται από τον Συνήγορο του Πολίτη τουλάχιστον αμφίβολης νομιμότητας.
-Να αναβληθεί η κάθε περαιτέρω παρέμβαση έως την ολοκλήρωση και έγκριση της ΣΜΠΕ και της νέας ΑΕΠΟ

Ομόφωνα αποφασίστηκε:

Να διακοπούν άμεσα οι εργασίες επέκτασης του επιβατικού λιμένα (νότια πλευρά - Α φάση) στον Πειραιά, καθώς κρίνεται από τον Συνήγορο του Πολίτη τουλάχιστον αμφίβολης νομιμότητας.
Να αναβληθεί η κάθε περαιτέρω παρέμβαση έως την ολοκλήρωση και έγκριση της ΣΜΠΕ και της νέας ΑΕΠΟ.

Η επιστολή του Περιφερειάρχη Γιώργου Πατούλη και η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας  και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη.

Μέσα σε όλα αυτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η επιστολή του Περιφερειάρχη Αττική κ. Γιώργου Πατούλη στις 28 Απριλίου, προς στους Υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κ. Χατζηδάκη και Ναυτιλίας -Νησιωτικής Πολιτικής Γ. Πλακιωτάκη σχετικά με την εκτέλεση των εργασιών επέκτασης του λιμένα κρουαζιέρας στον Πειραιά. Κεντρικό θέμα της επιστολής είναι η εκτέλεση των εργασιών επέκτασης του λιμένα κρουαζιέρας στον Πειραιά και η δυνατότητα διερεύνησης της αναστολής των έργων μέχρι την έκδοση από τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του ΥΠΕΚΑ της απόφασης έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Στην επιστολή ο Γ. Πατούλης αναφέρεται στην αδυναμία γνωμοδότησης του Περιφερειακού Συμβουλίου επί της μελέτης ανανέωσης των Περιβαλλοντικών Όρων που υποβλήθηκε από τον ΟΛΠ Α.Ε., λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

Ο κ. Πλακιωτάκης απαντώντας στον κ. Πατούλη στις 30 Απριλίου αναφέρει ότι: "το συγκεκριμένο έργο πραγματοποιείται έχοντας όλες τις αναγκαίες αποφάσεις και εγκρίσεις που απαιτούνται" σημειώνοντας ότι και ο ίδιος ο κ. Πατούλης, αναγνωρίζει, καθώς συμπεριέλαβε στην επιστολή του (28/4/2020), τις σχετικές αποφάσεις, σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου που εξέδωσε το Υπουργείο Ναυτιλίας. "Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής πρόσθεσε ότι είναι διαθέσιμος προκειμένου να οριστεί συνάντηση κατά την οποία θα συζητηθούν όλα τα θέματα που αφορούν στην ανάπτυξη της Αττικής και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της", αναφέρει το ίδιο Δελτίο Τύπου.