Τι συζητήθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής για τον υποθαλάσσιο αγωγό της Αίγινας. Τα δύο αιτήματα διάλυσης της σύμβασης, τα θέματα της ασφάλειας και της φύλαξης του αγωγού.

pesy-syzitisi-agogou.jpg

Στη συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής στις 25 Ιανουαρίου 2023, συζητήθηκε το έργο κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού για την υδροδότηση της Αίγινας. Όπως είχε επισημάνει το Aegina Portal στις 23 Ιανουαρίου 2023, η συζήτηση αναμενόταν με ενδιαφέρον, καθώς στη διατύπωση του θέματος δεν υπήρχαν περισσότερες πληροφορίες.  

Από το Podcasting Feed του Ενημερωτικού Δελτίου στο ραδιόφωνο του Aegina Portal.




Τα θέματα για τον υποθαλάσσιο αγωγό που συζήτησαν οι σύμβουλοι στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής.

Επιγραμματικά θα αναφέρουμε, ότι τα κεντρικά θέματα που συζητήθηκαν για τον υποθαλάσσιο αγωγό της Αίγινας ήταν, τα  δύο αιτήματα διάλυσης της σύμβασης από τον ανάδοχο του έργου, στις 5 Σεπτεμβρίου 2022 και στις 11 Νοεμβρίου 2022, σύμφωνα με τα πρακτικά της συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Αττικής στις 13-12-2022, με θέμα την επιμήκυνση του χρονοδιαγράμματος του έργου, που είχε παρουσιάσει το Aegina Portal στις 19 Ιανουαρίου 2023. Αιτήματα, που είχαν παραπεμφθεί στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προς κρίση.

Επίσης, η πορεία του έργου και ειδικά όσον αφορά το ποσοστό κάλυψης του αγωγού με τσιμεντοστρώματα, που όπως είναι γνωστό φτάνει ή ξεπερνά κατά τι το 60% και οι κίνδυνοι που προκύπτουν από το γεγονός ότι στο παρελθόν έχουν γίνει δύο δολιοφθορές, που επηρέασαν σημαντικά το χρονοδιάγραμμα του έργου, δημιουργώντας μεγάλη καθυστέρηση. 

Επισημάνθηκε ο κίνδυνος, εάν επαναληφθεί μία τέτοια δολιοφθορά σε μεγαλύτερα βάθη πόντισης, να δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα, για τη λειτουργία του αγωγού και την επισκευή του. Η συζήτηση διήρκησε περισσότερο από 40 λεπτά. Στη συνέχεια παρουσιάζονται απομαγνητοφωνημένα από το Aegina Portal, τμήματα της συζήτησης.  

Το θέμα της φύλαξης του αγωγού.

Πρόκειται ίσως για το πιο σημαντικό ζήτημα, το οποίο αναπτύχθηκε, με πολύ χρήσιμες πληροφορίες από τον Διευθυντή Τεχνικών Έργων της Π.Ε. Πειραιώς και Νήσων κ. Στράτο Παγωτέλη. Κι αυτό γιατί η ασφάλεια του αγωγού απαιτεί τεχνολογία, που δεν υπάρχει στην Ελλάδα και έχει πολύ υψηλό κόστος.

Όπως εξήγησε ο κ. Παγωτέλης από έρευνα που έκανε η υπηρεσία για την φύλαξη του υποθαλάσσιου αγωγού, στη Ελλάδα δεν βρέθηκαν εταιρίες που να ασχολούνται με το συγκεκριμένο αντικείμενο. Οι περισσότερες που υπάρχουν είναι Ισραηλινές.

"Μπαίνουν κάποια συστήματα, τα οποία τα παρακολουθούν με αισθητήρες, που είναι σε συγκεκριμένα σημεία, δεν είναι παντού, σε όλο το μήκος του αγωγού, αλλά επιλέγοντας τα σημεία που είναι τα σημεία κλειδιά, που είναι τα πιο προσβάσιμα, για να μπορούν να τα παρατηρούν. Η τοποθέτηση των συσκευών που έχουν, ελέγχεται από τους ίδιους, ένα δίκτυο δικό τους, που σημαίνει ότι πρέπει να βγει συνολικά η σύμβαση με ολόκληρο το πακέτο, όχι να μας δώσουν τα μηχανήματα κι εμείς να κάνουμε την επιτήρηση, αλλά θα κάνουν οι ίδιοι την επιτήρηση", είπε ο κ. Παγωτέλης και πρόσθεσε ότι είναι πολύ υψηλής δαπάνης αυτή η διαδικασία.

Ποια η τύχη των δύο αιτήσεων του αναδόχου για διάλυση της σύμβασης.

"Υπάρχει θέμα διάλυσης της σύμβασης;" ρωτήθηκε από το Σώμα ο κ. Παγωτέλης: "Υπήρξανε δύο αιτήσεις του αναδόχου για διάλυση της σύμβασης, πήγανε στο υπουργείο, δεν συζητήθηκαν, έχει περάσει η προθεσμία και έχουν απορριφθεί, λόγω παρέλευσης της προθεσμίας. Σε κάθε περίπτωση η σύμβαση του έργου, είναι ενιαία σύμβαση, κατασκευή και λειτουργία και τελειώνει το 2025, που σημαίνει ότι η διάθεση που επικαλείται για οριακή προθεσμία δεν μπορεί να τεκμηριωθεί, γιατί η σύμβαση είναι μία δεν είναι δύο συμβάσεις, η κατασκευή και η λειτουργία, είναι μία σύμβαση πακέτο.  Άρα, η προθεσμία είναι το '25 και από το '25 και μετά αρχίζει η οριακή προθεσμία", απάντησε.

Εισηγητής του θέματος ήταν ο κ. Παναγιώτης Χατζηπέρος. Τι είπε για το έργο του υποθαλάσσιου αγωγού.

"Το έργο της υδροδότησης της Αίγινας, από την Σαλαμίνα με νερό η ΕΥΔΑΠ, ένα έργο κορυφαίο, ένα έργο εμβληματικό, για το οποίο τολμήσαμε να το κάνουμε, είναι ένα έργο το οποίο είναι πρωτόγνωρο για την Ελληνική πραγματικότητα, κινδυνεύει να μείνει απροστάτευτο και κινδυνεύει να μην μπορεί να λειτουργήσει στο μέλλον κι αυτό διότι λόγω των διαφορών οι οποίες υπάρχουν και της έλλειψης χρηματοδότησης προς τον εργολάβο.

Ο εργολάβος έχει κάνει δύο φορές αίτημα για διακοπή. Καταλαβαίνετε λοιπόν τι σημαίνει αυτό, να διακοπεί το έργο πριν ολοκληρωθούν οι τοποθετήσεις των τσιμεντοστρωμάτων για να προστατευτεί το έργο.

Οι τοποθετήσεις των τσιμεντοστρωμάτων αυτά τα οποία δηλαδή προστατεύουν τον υποθαλάσσιο αγωγό, έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό γύρω στο 55 με 60%, επομένως μένει ένα 40% πλούσια, το οποίο δεν έχει καλυφθεί. Αυτό τι σημαίνει; αυτό σημαίνει ότι ο αγωγός είναι έκθετος, είτε στις πόρτες των αλιευτικών πλοίων (οι πόρτες είναι το εργαλεία τα οποία σέρνονται στο βυθό) είτε από άγκυρα, είτε από δολιοφθορά, γιατί έχουμε ήδη τρεις δολιοφθορές, τρεις απόπειρες δολιοφθοράς, η μία απέτυχε, οι δύο μάλλον πετύχανε.

Αυτό λοιπόν σημαίνει, ότι θα πρέπει σύντομα να καλυφθούν οι εκκρεμότητες χρηματοδότησης του έργου και το έργο να ολοκληρωθεί σωστά, ο αγωγός να προστατευτεί σωστά και στη συνέχεια να λειτουργήσει κιόλας σωστά. Λειτουργεί τώρα, αλλά έχει υποχρέωση ο εργολάβος για τρία χρόνια να το λειτουργήσει, ήδη έχει περάσει ο ένας χρόνος άρα λοιπόν θα πρέπει να υπάρξει η σωστή χρηματοδότηση, για να μπορέσει να ολοκληρωθεί το έργο της κάλυψης, της ασφάλειας του αγωγού και να προχωρήσει ομαλά η λειτουργία του.

Βέβαια δεν θα αναφερθώ τώρα στο άλλο το θέμα το οποίο έχει να κάνει με την ασφάλεια του αγωγού, διότι ο αγωγός πρέπει να επιτηρείται και πρέπει να επιτηρείται, διότι είναι πολύ ευαίσθητο έργο, το οποίο έχει υποστεί τρεις φορές απόπειρες εκ των οποίων οι δύο πέτυχαν και κινδυνεύει. Ποιος θα μας πει ότι και μεθαύριο δεν θα γίνει το ίδιο και δεν θα κινδυνεύσει η Αίγινα να μείνει χωρίς νερό και να γίνουν οι κάτοικοι της Αίγινας και οι επισκέπτες μετανάστες.

Άρα λοιπόν για όλα αυτά τα ερωτήματα, καλείται η περιφέρεια να λάβει μέτρα να χρηματοδοτήσει το έργο για την ομαλή συνέχιση αυτού του τόσο σοβαρού και κορυφαίου έργου". 

Τι απάντησε η πρώην Αντιπεριφερειάρχης κ. Βάσω Θεοδωρακοπούλου Μπόγρη.

"Θέλω να πω και εγώ από την πλευρά μου, ως προηγούμενη Αντιπεριφερειάρχης, ότι ο κύριος Χατζηπέρος φυσικά και παραδέχτηκε, ότι χρειαζόταν τόλμη για ένα τόσο πολύ δύσκολο έργο. Φυσικά χρησιμοποίησε την έκφραση “τολμήσαμε”. Πολύ σωστά το είπε, διότι πραγματικά είναι ένα δύσκολο έργο, το οποίο γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και έχουμε παρατηρήσει ότι ακόμη και σε πιο εύκολα έργα υπάρχουν σίγουρα καθυστερήσεις.

Είπε και ο εκλεκτός κύριος Κατσικάρης, ότι ο ανάδοχος βρίσκει λύσεις και προχωράει. Αυτές οι λύσεις όμως, που χρειάζεται να βρει ο ανάδοχος είναι χρονοβόρες.

Για παράδειγμα θα υπενθυμίσω ότι η δεξαμενή αναρρύθμισης, τόσες διαδικασίες, είναι και ο κύριος Παγωτέλης ο διευθυντής μας, όλες αυτές οι διαδικασίες που χρειάστηκαν ώστε να προχωρήσουμε στην κατασκευή μιας ολόκληρης δεξαμενής, αδειοδοτήσεις που χρειαζόταν, να περάσει από τα ελεγκτικά συνέδρια και όλα αυτά.

Όσον αφορά λοιπόν το πόσο φειδωλοί είμαστε στα χρήματα που ζητάει ο ανάδοχος, προσπαθούμε να τηρήσουμε τις σωστές διαδικασίες, διότι είμαστε της άποψης, ότι δεν δίνουμε αμέσως τα χρήματα στον ανάδοχο, όταν εκείνος τα ζητάει. Παίρνουμε τη γνώμη των διευθυντών, των τεχνικών υπηρεσιών, των νομικών υπηρεσιών της Περιφέρειας, περιμένουμε να γνωμοδοτήσουν επιτροπές και συμβούλια, άρα ίσως εκεί οφείλεται η καθυστέρηση.

Κατά την άποψή μου νομίζω ότι καλώς πράττουμε και δεν δίνουμε αμέσως και χωρίς δεύτερη σκέψη τα χρήματα που ζητάνε οι ανάδοχοι, γιατί ξέρουμε ότι αυτή είναι την τακτική ακολουθούν όλοι οι εργολάβοι στα έργα.

Ένα άλλο σοβαρό θέμα που άγγιξε ο κύριος Χατζηπέρος και έχει απόλυτο δίκιο, είναι η επιτήρηση του αγωγού. Ναι, ίσως να είναι απαραίτητη η επιτήρηση του αγωγού, δεν είχε προβλεφθεί φυσικά, γιατί ούτε προηγούμενη διοίκηση, ούτε η προ προηγούμενη διοίκηση του κ. Σγουρού, είχε περάσει από το μυαλό τους, ότι θα υπήρχαν άνθρωποι οι οποίοι θα έκαναν δολιοφθορά, γιατί εάν είχε περάσει από το μυαλό τους θα το είχαν προβλέψει και εκείνοι στις μελέτες και στην ένταξη του έργου να υπήρχε ένα κόστος για την φύλαξη του αγωγού.

Αυτό όμως θα πρέπει να το συνεννοηθούμε με το δήμο της Αίγινας, διότι όταν εμείς παραδώσουμε το έργο, μετά από δύο χρόνια που τελειώνει η επιτήρηση, είναι ένα κόστος που πρέπει να το επωμιστεί ο δήμος της Αίγινας. Άρα, σωστά είπε, δεν ξέρω, νομίζω ο κύριος Κατσικάρης, ότι όλα αυτά θα πρέπει να γίνονται σε άμεση συμφωνία και σε παρουσία και του δήμου της Αίγινας, γιατί σε δύο χρόνια πια θα τον αφορά όπως και η φύλαξη του αγωγού".

Τι δήλωσε για το έργο ο αντιπεριφερειάρχης Οικονομικών και πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπή κ. Νικόλαος Πέππας.

"Παρότι εγώ έχω οικονομικές σπουδές, τρία χρόνια απέκτησα και κάποιες μηχανικές γνώσεις, χωρίς να θέλω να διεκδικήσω τις δικές τους γνώσεις τις επιστημονικές. Έχω παρακολουθήσει πάρα πολύ στενά το έργο και κατ’ επανάληψη μ’ έχει ενημερώσει ο κύριος Παγοτέλης για τις τεχνικές που έχουν ακολουθηθεί και θα τολμήσω να πω ότι και από τον ανάδοχο έχω εν πάση περιπτώσει, καθίσει και έχω ακούσει επί μακρόν όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες και τους κινδύνους, που ελλοχεύουν γι’ αυτό το έργο και τις δυσκολίες τις μεγάλες που υπήρχαν.

Καταρχάς να ξεκινήσουμε με το σημαντικότερο, αυτή τη στιγμή το έργο εκτελείται. Όταν υπάρχει κακοκαιρία, που δεν επιτρέπει σ‘ αυτά τα επικίνδυνα και μεγάλα βάθη να γίνουνε οι εγκαταστάσεις των τσιμεντοστρωμάτων, τότε δεν προχωράει το έργο. Παρ’ όλα αυτά, το μόνο που έχει απομείνει από τα κεφάλαια της υλοποίησης του έργου, είναι η ολοκλήρωση των τσιμεντοστρωμάτων και απομένει αυτό το 35% ή κατά άλλους 40% για την ολοκλήρωση του.

Αυτή τη στιγμή όμως που μιλούμε, όπως είναι κοινά αποδεκτό και παραδεκτό, το νερό πηγαίνει στην Αίγινα, δηλαδή η ουσιαστική λειτουργία του έργου είναι υπαρκτή. Το νερό πηγαίνει και από ότι μ' έχει ενημερώσει ο κύριος Παγωτέλης και από ότι έχω δει και εγώ από τα επίσημα έγγραφα, οι δύο προσπάθειες διάλυσης που έκανε ο ανάδοχος έχουν πέσει στο κενό. Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να επανέλθει με μία τρίτη απόπειρα διάλυσης του έργου. Όλοι όμως και η διοίκηση και ο κύριος Πατούλης ο Περιφερειάρχης, πιέζουμε με κάθε τρόπο, να μη φτάσουμε σ’ αυτό που περιέγραψε ο κύριος Καραμάνος νωρίτερα, ότι να γίνει μία διαπαραταξιακή επιτροπή, όχι να μη φτάσουμε σ’ αυτό, να μη φτάσουμε στο αποτέλεσμα το επικίνδυνο, να τιναχτεί το έργο στον αέρα.

Άποψή μου είναι, επειδή δεν θέλω να είμαι ούτε μάντης δυσάρεστων γεγονότων, διότι αυτή τη στιγμή βλέπουμε ότι το έργο λειτουργεί, ένα πραγματικά πολύ πρωτοποριακό και πολύ δύσκολο τεχνικά έργο, λειτουργεί και αυτό είναι πραγματικότητα.

Δεν χρειάζεται λοιπόν να πηγαίνουμε με όλη αυτή, την αν θέλετε αρνητική διάθεση, ότι το έργο θα διαλυθεί. Αυτό βεβαίως, δεν σημαίνει κιόλας, ότι δεν πρέπει να επαγρυπνούμε εις τον ύψιστο βαθμό και να παρακολουθούμε την εξέλιξη του έργου και βεβαίως εδώ πρέπει να αναγνωρίσουμε και ένα άλλο, παρότι ίσως δεν είναι για αυτό το λόγο η συζήτηση σήμερα, ότι η Περιφέρεια από το 2019 και μετά, επιστράφησαν στα ταμεία της Περιφέρειας, ότι είχε πληρωθεί από ίδιους πόρους, συν το υπολειπόμενο ποσό, το οποίο δεν πληρώνεται πλέον από ίδιους πόρους κι αυτό πρέπει να το αναγνωρίσουμε με παρρησία και στην παρούσα διοίκηση να μην να μην συζητάμε μόνο για τα τεχνικά, να δούμε και το οικονομικό σκέλος αυτού του μεγάλου έργου, αυτής της μεγάλης προσπάθειας, που είναι διαχρονικά και από όλες τις διοικήσεις.

Λοιπόν, άποψή μου είναι ότι επαγρυπνούμε, παρακολουθούμε πολύ προσεκτικά το έργο”, είπε ο κ. Πέππας, συμπληρώνοντας ότι: “Εγώ δεν έχω καμία αντίρρηση να γίνουνε και νεότερες παραστάσεις και γι' αυτό το έργο, θεωρώ όμως ότι θα εξελιχθεί και δεν θα διαλυθεί αυτό το έργο και θα φτάσουμε και στο οριστικό και επίσημο και στην οριστική και επίσημη ολοκλήρωσή του”.

Τοποθετήθηκαν, επίσης, ο κ. Δημήτρης Κατσικάρης (επίσης μέλος της Οικονομικής Επιτροπής), ο κ. Παναγιώτης Ασημακόπουλος, ο κ. Χρήστος Καραμάνος, περιφερειακοί σύμβουλοι και ο κ. Σταύρος Βοϊδονικόλας ( επίσης μέλος της Οικονομικής Επιτροπής), νέος Αντιπεριφερειάρχης της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων. Επιμέρους τοποθετήσεις θα παρουσιαστούν. Μπορείτε να δείτε αναλυτικά το video της συνεδρίασης εδώ.


Ακολουθήστε το Aegina Portal στο Google News

google-news.png
Το σύνολο του περιεχομένου του Aegina Portal είναι πρωτότυπο, αποτέλεσμα δημοσιογραφικής έρευνας και προστατεύεται από τους νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων.
Απαγορεύεται η αντιγραφή ολόκληρου ή μέρους αυτού χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια.

Tune in Apps

Ακούστε το Aegina Portal Talk Radio από το λογαριασμό μας στο Tunein

Aegina Portal Talk Radio

Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε έναν εξωτερικό player:


iTunes.png vlc.png winamp.png wmp.png