Featured

Ομιλία Θοδωρή Δρίτσα. "Τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις για τα μεγάλα προβλήματα και για την εναλλακτική μας πολιτική για ένα καλύτερο αύριο".

 
Στο πλαίσιο της πανελλαδικής εξόρμησης του κόμματος, η Οργάνωση Μελών Σύριζα -Προοδευτική Συμμαχία Αίγινας, διοργάνωσε στο προαύλιο του ξενοδοχείου "Μιράντα", το Σάββατο 16 Οκτωβρίου εκδήλωση με κεντρικό ομιλητή τον Θοδωρή Δρίτσα, Βουλευτής Α’ Πειραιά και Νήσων - Τομεάρχη Εθνικής άμυνας ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Την εκδήλωση συντόνισε ο κ. Αντώνης Ντελής, μέλος της Οργάνωσης Μελών του ΣΥΡΙΖΑ Αίγινας Π.Σ. και δημοτικός σύμβουλος.


Ο Θοδωρής Δρίτσας ξεκίνησε την ομιλία του, κάνοντας αναφορά στην απώλεια του αδελφού του συντονιστή της Οργάνωσης Μελών Παναγιώτη Πατσακιού: "Το μήνυμα ο Παναγιώτης το πήρε όταν ήμασταν στο τέλος της σημερινής περιοδείας. Είχαμε πάει στο Δήμαρχο μία ώρα είχαμε πάει στο Λιμεναρχείο, είχαμε πάει στο στο Σύλλογο Επαγγελματιών, είχαμε πάει στον Συνεταιρισμό των παραγωγών και στο Σύλλογο των Φιστικοπαραγωγών και επιστρέφαμε μετά από πολύ σημαντικές συζητήσεις που κάναμε για να συναντηθούμε με τα δύο σωματεία των αλιέων όπου και τελείωσε η σημερινή μας δραστηριότητα και οι συναντήσεις και αύριο θα έχουμε το Κέντρο Υγείας και την Πυροσβεστική Υπηρεσία, το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο και εκεί ακριβώς πήρε ο Παναγιώτης το μήνυμα για την απώλεια του αδερφού του. Σχεδόν ήθελε να μείνει, συγκλονίστηκε και δεν μπορούσε να κρατηθεί καν όρθιος, αλλά βέβαια και η Ντίνα και εγώ και η Ειρήνη αφού του σφίξαμε με το χέρι του είπαμε να φύγει αμέσως και αυτό έκανε δεν μπορούσε να γίνει αλλιώς".
 
Ο κ. Δρίτσας ευχήθηκε στον κ. Παναγιώτη Πατσακιό να είναι δυνατός ο ίδιος, ο δικοί του και όλη του η οικογένεια.
 
Ξεκινώντας την ομιλία του είπε: "Είναι βέβαιο, ότι υπάρχουν και μικρά και μεγάλα προβλήματα, δηλαδή προβλήματα που η ανθρωπότητα συγκρούεται μ' αυτά δεκαετίες ή και αιώνες. Είναι βέβαιο ότι υπάρχουν προβλήματα μεγάλα, που για να λυθούν δεν χρειάζεται μόνο η κινητοποίηση ενός κόμματος ή κάποιων κοινωνικών ομάδων και κάποιων κυβερνήσεων, αλλά χρειάζονται επίμονες προσπάθειες ανάτασης σε πολλαπλά επίπεδα και της πολιτικής και της κοινωνικής δράσης και των ιδεών και των αξιών.

Αλλά παρόλα αυτά, ακόμα και αυτά που σε αντιστοίχιση με τα μεγάλα προβλήματα θεωρούνται μικρά, δηλαδή καθημερινά και που μπορεί πράγματι να τα επιλύσει μία καλή Δημοτική Αρχή που έχει βάλει ένα πρόγραμμα ένα στόχο, έχει μία στήριξη σε από την κοινωνία την οποία υπηρετεί ή αντίστοιχα μία κυβέρνηση, εντούτοις αν το σκεφτούμε λίγο περισσότερο, νομίζω ότι στην πραγματικότητα θα συμφωνήσουμε όλες και όλοι, έτσι τουλάχιστον το αισθάνομαι εγώ και σας το προτείνω, ότι δεν υπάρχουν μικρά και μεγάλα προβλήματα.

Η αλληλοσυσχέτιση και η αλληλεπίδραση των μικρών καθημερινών ζητημάτων με τις μεγάλες εκκρεμότητες της χειραφέτησης και της δημοκρατικής εξέλιξης των κοινωνιών είναι απολύτως συνυφασμένα ζητήματα. Και βέβαια όλοι οι καθημερινοί άνθρωποι είμαστε είναι κάποιοι μπορεί να αρνούνται αυτό το ρόλο και να επιλέγουν μία άλλη στάση, αλλά κανένας δεν είναι άμοιρος των πιέσεων που τα καθημερινά προβλήματα ασκούν απάνω μας". Αναλυτικά η ομιλία του στο video.
 
Η εκδήλωση αφιερώθηκε στην μνήμη του Τάσου Κουράκη, πανεπιστημιακού, πρώην υπουργού και βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ.
Featured

Ομιλία για το φιστίκι Αιγίνης, από τον Αγροτικό Σύλλογο Αίγινας και το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο.

 
Ομιλία για το φιστίκι Αιγίνης, από τον Αγροτικό Σύλλογο Αίγινας και το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο, πραγματοποιήθηκε σήμερα το απόγευμα στην αυλή του Λαογραφικού Μουσείου Αίγινας. Την εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος του 12ου Φεστιβάλ Φιστικιού Αίγινας, προλόγισε η πρόεδρος του Φεστιβάλ κ. Μαριλένα Γιαννούλη, ο Δήμαρχος Αίγινας κ. Γιάννης Ζορμπάς και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΕΤΑΑ  κ. Σπύρος Σπυρίδων.


Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου παρουσιάστηκαν οι ακόλουθες εισηγήσεις.. Η πρώτη με εισηγητή τον Δρ Παναγιώτη Μυλωνά, Αναπληρωτή Διευθυντή του Ινστιτούτου με θέμα: "Το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο και η συνεισφορά στην ελληνική γεωργία"  και η δεύτερη με θέμα: "Βιολογική καταπολέμηση εχθρών της φιστικιάς μέσα στον οικιστικό ιστό".

Η επόμενη εισήγηση είχε τίτλο: "Οικολογικό αποτύπωμα και μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της καλλιέργειας και τη μεταποίησης του φιστικιών" από την Δρ Μαρία Ντούλα, Ερευνήτρια, Προϊσταμένη Εργαστηρίου Μη Παρασιτκών Ασθενειών.

Την εκδήλωση παρακολούθησαν ο δήμαρχος Αίγινας κ. Γιάννης Ζορμπάς, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΕΤΑΑ  κ. Σπύρος Σπυρίδων, η πρόεδρος της ΚΕΔΑ κ. Μαίρη Κουκούλη, ο δημοτικός σύμβουλος κ. Παναγιώτης Ηλίας, ο δημοτικός σύμβουλος κ. Αντώνης Ντελής, η πρόεδρος του Φεστιβάλ κ. Μαριλένα Γιαννούλη, ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Αίγινας κ. Νίκος Αλυφαντής, ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Φιστικοπαραγωγών Αίγινας κ. Νίκος Γιαννούλης, μέλη των αγροτικών συλλόγων, ο κ. Παναγιώτης Πατσακιός συντονιστής της Οργάνωσης Μελών ΣΥΡΙΖΑ Αίγινας, εκπρόσωποι συλλόγων και καλλιεργητές.
Featured

Video με την αρχαιολογική έρευνα στις λιμενικές εγκαταστάσεις της Αίγινας, παρουσιάστηκε στο 15o Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ. Τι είπε η αρχαιολόγος Δέσποινα Κουτσούμπα.

koutsouba-00.jpg

Με έναν ξεχωριστό τρόπο ξεκίνησε χθες το βράδυ, η βραδιά του 15oυ Διεθνούς Μουσικού Φεστιβάλ Αίγινας. Η υπεύθυνη της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων για την Αίγινα, αρχαιολόγος Δέσποινα Κουτσούμπα, μετά την παρουσίαση σχετικού video, μίλησε στο κοινό για την αρχαιολογική έρευνα στις αρχαίες λιμενικές εγκαταστάσεις της Αίγινας.

Τι είπε η αρχαιολόγος Δέσποινα Κουτσούμπα στην ομιλία της:

"Από την δεκαετία του ‘70 έχουν γίνει έρευνες σοβαρές εδώ, τώρα το γνωρίζουμε ήδη από τους ανασκαφείς της Κολώνας που είχαν κάνει παρατηρήσεις για το αρχαίο λιμάνι.

Αλλά αυτό που δεν είχε γίνει και προσπαθούμε να κάνουμε τώρα, είναι μία πιο εκτεταμένη μελέτη σε ένα λιμενικό έργο το οποίο είναι πραγματικά μοναδικό στο σύνολο του, γιατί περιλαμβάνει το πολεμικό λιμάνι, το εμπορικό λιμάνι και μία θωράκιση όπως είδατε και όπως ακούσατε, που ξεκινάει από την παραλία Ξεφλούδα και φτάνει στο Ακρογιάλι.

Είναι κάτι που το γνωρίζετε και σήμερα, γιατί είναι οι ύφαλοι που εμποδίζουν τα πλοία να μπαίνουν στο λιμάνι. Είναι ακριβώς οι αρχαίοι ύφαλοι που εμπόδιζαν τα πλοία τα Αθηναϊκά και τότε μάλλον, γιατί η Αίγινα με την Αθηνά είχε τον ανταγωνισμό, να μπαίνουν πάλι στο λιμάνι της Αίγινας, να πολιορκούν την Αίγινα κτλ. Είναι ο λόγος που έχουμε το πρόβλημα εδώ με το λιμάνι της Αίγινας , που είναι πάρα πολύ μικρό, γιατί δεν μπορεί να επεκταθεί, ακριβώς γιατί βρίσκονται οι αρχαίοι μόλοι σε όλοι αυτή την έκταση που σας λέω.

Παρόλα αυτά, αυτό  μπορεί να δημιουργεί κάποιο πρόβλημα στους κατοίκους της Αίγινας καμιά φορά το χειμώνα, είναι όμως ένας τεράστιος πλούτος τον οποίο εμείς προσπαθούμε να αποδώσουμε σε όλους εσάς τους πολίτες της Αίγινας και επιστημονικά να μαθευτεί και θα γίνει πραγματικά πολύ γνωστό.

Η αρχαιολογική έρευνα, η ενάλια, γενικά, έχει αργούς ρυθμούς, τα είδατε και στα βίντεο, δεν είναι κάτι το εύκολο. Όμως, αυτά που μας δίνει αυτό το λιμάνι είναι πολύ σημαντικά και έχουμε σκοπό να διοργανωθεί και ένα διεθνές συνέδριο, για τις αρχαίες λιμενικές εγκαταστάσεις και εκεί να ενταχθούν και οι λιμενικές εγκαταστάσεις της Αίγινας, στη θέση που τους πρέπει.

Αλλά πέραν αυτού, αυτό που μας ενδιαφέρει πάρα πολύ, είναι πώς μπορούμε να το δώσουμε αυτό στο κοινό, στους πολίτες και στους τουρίστες της Αίγινας. Γι’ αυτό το λόγο το βιντεάκι αυτό φτιάχτηκε για να κατατεθεί μία πρόταση από το Δήμο της Αίγινας με τον οποίο συνεργαζόμαστε, πολύ στενά, έχουν αγκαλιάσει δηλαδή το το εγχείρημα και τους ευχαριστούμε γι’ αυτό, να χρηματοδοτηθεί ένα πρόγραμμα με το οποίο θα μπορούν σε κάποια σημεία του λιμανιού να μπουν κάποια QR στα οποία ο καθένας με το iphone το tablet χωρίς να βουτήξει καν, να μπορεί να δει τι υπάρχει μέσα τη θάλασσα και να το δει και πώς είναι σήμερα και να το δει και πώς ήταν στην αρχαιότητα σε αναπαράσταση.

Αυτό, επίσης, είναι κάτι πρωτοποριακό δεν έχει ξαναγίνει σε άλλες λιμενικές εγκαταστάσεις. Ελπίζω, ότι με αυτό τον τρόπο και οι Αιγινήτες θα αγαπήσουν περισσότερο, αυτό που έχουν εδώ και που το ξέρουν, γιατί το κολυμπούσαν, γιατί κάνανε βουτιές όταν ήταν παιδιά πάνω από τους λιμενοβραχίονες, αλλά δεν γνώριζαν ότι είναι αρχαίοι λιμενοβραχίονες ή ότι είναι το τείχος της πόλης.

Και βέβαια τη μικρή ενόχληση που έχουν από το λιμάνι, ελπίζω, γιατί το ζω από το 2008 που ήρθα εδώ να δουλέψω, ελπίζω αυτή τη μικρή ενόχληση που προκαλεί το αρχαίο λιμάνι, στο νέο λιμάνι, να καταλάβουν όλοι, ότι υπάρχει λόγος που γίνεται αυτό κι ο λόγος είναι μία πολύ σημαντική αρχαία κατάσταση και μοναδική, την οποία πρέπει να προβάλουμε και πρέπει να την αγαπήσουμε γιατί την προβάλουμε.

Θα ήθελα να ευχαριστώ ξανά τους διοργανωτές το Δημοτικό Λιμενικό ταμείο Αίγινας, που μας μας βοηθάει πάρα πολύ και την Saronic Ferries, που μας βοηθάει πάρα πολύ στην έρευνα, και βέβαια τους συνεργάτες, είδατε στο τέλος, εκτός από την Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή, το Πανεπιστήμιο της Γαλλίας και το Πανεπιστήμιο της Πάτρας, το Αρχαιολογικό της Αθήνας, το Πανεπιστήμιο της Καλαμάτας και πολλούς άλλους, γιατί μία τέτοιου τύπου  γεωαρχαιολογική έρευνα, τέτοιας έκτασης, έχει πάρα πολλές απαιτήσεις. Δεν είναι μόνο ανασκαφή, είναι και γεωλογία, είναι και τοπογραφία, είναι και αρχιτεκτονική, είναι πάρα πολλά πράγματα. Θέλει γεωφυσικά, θέλει αναλύσεις, θέλει πολλά πράγματα.  Ακόμα δεν είναι και στην πλήρη ανάπτυξη και βέβαια δεν νομίζω ότι θα τελειώσει σε πέντε χρόνια. Σίγουρα έχουμε δουλειά εδώ πέρα για τα επόμενα αρκετά χρόνια.

Το νησί το αγαπάμε πάρα πολύ, γιατί κι αυτό μας έχει αγκαλιάσει και όχι μόνο εμάς και τους συναδέλφους από τη Γαλλία και τους φοιτητές που έρχονται κάθε χρόνο. Έχουν να πουν τα καλύτερα για το νησί της Αίγινας, για τον τρόπο των κατοίκων.

Σας ευχαριστούμε όλους πάρα πολύ, σας εύχομαι μία πάρα πολύ όμορφη βραδιά και όταν έρχεται εδώ και ακούτε λίγη φασαρία από την αντλία να ξέρετε ότι είναι για καλό".

Featured

Το κείμενο της ομιλίας του Προέδρου της Βουλής κ. Κωνσταντίνου Τασούλα στα εγκαίνια της έκθεσης  "Το Κυβερνείο της Αίγινας υποδέχεται και πάλι τον Ιωάννη Καποδίστρια".

omilia-proedrou-voulis.jpg

Δημοσιεύθηκε από το Γραφείο Τύπου της Βουλής των Ελλήνων, το απομαγνητοφωνημένο κείμενο της ομιλίας του Προέδρου της Βουλής, κ. Κωνσταντίνου Τασούλα, στα εγκαίνια της έκθεσης "Το Κυβερνείο της Αίγινας υποδέχεται και πάλι τον Ιωάννη Καποδίστρια".

Ο κ. Τασούλας ανέδειξε κατά την ομιλία του διαφορετικές πτυχές της ιστορικής πορείας, της ζωής, της αγάπης και της αφοσίωσης του πρώτου Κυβερνήτη της Ελλάδας προς την πατρίδα, επισημαίνοντας πως «είναι άδικο για τη χώρα, η δικαίωση των πράξεων να έρχεται μετά από δεκαετίες ή εκατονταετίες. Πρέπει όλοι να προσπαθούμε να φέρουμε κοντά τη συγκυρία με την Ιστορία και να φερόμεθα ως ιστορικά όντα και όχι ως συγκυριακά, γιατί εμείς χάνουμε, όταν η συγκυρία μας οδηγεί στο να δολοφονούμε τον Καποδίστρια και να τον τιμούμε 190 χρόνια μετά». Πρόσθεσε, ωστόσο, ο Πρόεδρος της Βουλής ότι «δεν επιτυγχάνεται εύκολα αυτό, δεν μπορείς να απαιτείς να σκέφτεται ο καθημαγμένος καθημερινός άνθρωπος την Ιστορία. Οι ηγεσίες όμως οφείλουν να του παρουσιάζουν την πλευρά της Ιστορίας».

Αναφερόμενος στη στάση που επικρατεί σήμερα έναντι όσων ασχολούνται με τα δημόσια πράγματα, ο κ. Τασούλας σημείωσε: «Σήμερα δεν πιστεύουμε σε τίποτε. Είμαστε καχύποπτοι, νομίζουμε ότι όσοι ασχολούνται με τα κοινά, ασχολούνται για τον εαυτό τους. Και σπάνια πιστεύουμε πως κάποιος που ανακατεύεται με τα κοινά, με τα δημόσια πράγματα, δεν είναι ανιδιοτελής. Όλη αυτή λοιπόν η δυσπιστία, όλη αυτή η αποστασιοποίηση δεν επιτρέπει σε αξιόλογους ανθρώπους, σε αφοσιωμένους ανθρώπους, σε ανθρώπους της αυταπάρνησης, να γοητευθούν απ’ τον δημόσιο βίο. Και γοητεύονται περισσότερο, σε παγκόσμιο πλέον επίπεδο, άνθρωποι που είναι διακονιάρηδες δημοσιότητος, άνθρωποι που ανταμείβονται απ’ αυτό, γιατί κι εμείς οι ίδιοι ως πολίτες έχουμε υποκύψει στη γοητεία της εικόνας και δεν έχουμε αναδείξει την πρωταρχία της σημασίας των όσων έλεγε ο Καποδίστριας για τη μαρτυρία των πράξεων».

Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας.

Κυρίες και κύριοι,
«H μέρα», λέει ο ποιητής, «ήτανε ζεστή και ποιητική, ο ουρανός ένα γαλάζιο ανοιχτό, το Αλεξανδρινό Γυμνάσιον ένα θριαμβικό κατόρθωμα της τέχνης, των αυλικών η πολυτέλεια έκτακτη». Έτσι περιγράφει ο Καβάφης τη μέρα που η Κλεοπάτρα παρουσίασε στους Αλεξανδρινούς τα παιδιά της. Έτσι νιώθω κι εγώ σήμερα. Η μέρα είναι λαμπρή και ποιητική, ο ουρανός ένα γαλάζιο ανοιχτό και η ψυχική πολυτέλεια όλων μας έκτακτη. Μια ψυχική πολυτέλεια που τη δίνει η βεβαιότητα ότι δικαιώνουμε, 190 χρόνια μετά τη δολοφονία του, τον πρώτο Κυβερνήτη της χώρας, εδώ στην Αίγινα, που είναι η Γη Δελφύς του νεοελληνικού κράτους. Η μήτρα που γέννησε το νεοελληνικό κράτος, το οποίο δεν ξεκίνησε από το μηδέν, διότι και ο Καποδίστριας, γνώστης της Ιστορίας προφανώς, στον  λόγο που έβγαλε στη Μητρόπολη του νησιού, μίλησε για εθνική και πολιτική ανακαίνιση, δεν μίλησε για εθνική και πολιτική εκκίνηση, γιατί ήξερε ότι η Ελλάδα έχει συνέχεια, έχει ρίζες κι έχει και προοπτική.

Έτσι λοιπόν, κυρίες και κύριοι, γεμάτοι μνήμη, γεμάτοι ευγνωμοσύνη, είμαστε εδώ σήμερα για να τιμήσουμε τον πρώτο Κυβερνήτη της χώρας, στο νησί όπου αντίκρισε όλα εκείνα που τον έθεσαν αντιμέτωπο με την αποστολή του. Και την οποία μέσα σε τρία χρόνια, οχτώ μήνες και είκοσι μία μέρες έφερε σε πέρας. Και έφερε σε πέρας, υπό συνθήκες που για μας τους νεότερους Έλληνες, και ιδίως για τη δική μου γενιά, την αρκετά μεταπολεμική γενιά, είναι αδιανόητες. Ο Ύμνος προς την Ελευθερία, που ξέρουμε κυρίως τις δύο πρώτες στροφές, έχει μια συγκλονιστική σκηνή και περιγράφει πώς διεξαγόταν τότε ο Αγώνας. Και λέει ο Ύμνος προς την Ελευθερία -δεν θέλω να αδικήσω τη δύναμη του κειμένου από την ασθενική μου μνήμη- «Κοίτα χέρια απελπισμένα, πώς θερίζουνε ζωές, χάμω πέφτουνε κομμένα, χέρια, πόδια, κεφαλές». Αυτό κράτησε περίπου εννιά χρόνια. Και για να καταλάβετε τη σημασία αυτής της αγριότητας, αυτής της σκληρότητας, αυτής της αβάσταχτης πολεμικής αναμέτρησης, θα πρέπει να αναλογιστείτε πόσο εύκολα σήμερα χρησιμοποιούμε τη λέξη «αγωνιστής», «αγώνας», και αυτοκαθοριζόμεθα ως αγωνιστές, χωρίς να έχουμε την παραμικρή επίπτωση στη ζωή μας. Για πάτε 200 χρόνια πίσω, να καταλάβετε τι σημαίνει αγωνιστής και μήπως κοντά στις δικαιώσεις των προσώπων θα πρέπει να έρθει και η δικαίωση των λέξεων, ώστε κάθε μία από αυτές, όταν εκστομίζεται, να έχει την πραγματική βαρύτητα και όχι την υπερβολική βαρύτητα που θέλουμε να της δίνουμε.

Επανέρχομαι στον Καποδίστρια και στην Αίγινα. Και λέω ότι εάν σήμερα έχει αξία αυτό που κάνετε εδώ, ο Δήμος Αίγινας, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, η Επιτροπή 2021 της Αίγινας, με τη συμπαράσταση της Βουλής των Ελλήνων, η αξία του έγκειται εις το ότι θα πρέπει να κάνουμε δύο σπονδές σήμερα, σε δύο στοιχεία που χαρακτηρίζουν τον Καποδίστρια και τον δικαιώνουν. Η μία σπονδή είναι ότι πρέπει να αντιληφθούμε πως η Ιστορία πρέπει να μας απασχολεί περισσότερο από ό,τι η συγκυρία. Ο Καποδίστριας σε επιστολή του προς τον  Εϋνάρδο λέει, αυτό που περίπου υπονόησε ο κ. Κοττάκης, ότι «ας γράφουν και ας λένε ό,τι θέλουν, για εμένα μετράει η μαρτυρία των πράξεων μου». Απλώς είναι άδικο για τη χώρα η δικαίωση των πράξεων να έρχεται μετά από δεκαετίες ή εκατονταετίες. Πρέπει όλοι να προσπαθούμε να φέρουμε κοντά τη συγκυρία με την Ιστορία και να φερόμεθα ως ιστορικά όντα κι όχι ως συγκυριακά. Γιατί εμείς χάνουμε όταν η συγκυρία μάς οδηγεί στο να δολοφονούμε τον Καποδίστρια και να τον τιμούμε 190 χρόνια μετά. Άρα χρειάζεται μια προσπάθεια να γίνουμε περισσότερο ιστορικά όντα και λιγότερο συγκυριακά. Δεν επιτυγχάνεται εύκολα αυτό. Η ανθρώπινη φύση έχει μια ροπή προς την καθημερινότητα, μια ροπή προς τα βάσανα της ζωής και δεν μπορείς να απαιτείς να σκέφτεται ο καθημαγμένος καθημερινός άνθρωπος την Ιστορία. Οι ηγεσίες όμως οφείλουν να του παρουσιάζουν την πλευρά της Ιστορίας. Κι όπως έλεγε ένας σπουδαίος πολιτικός, «πολιτική είναι μια Ιστορία που αλλάζει, αλλά Ιστορία είναι μια πολιτική που δεν αλλάζει».

Η δεύτερη σπονδή προς τον Καποδίστρια είναι η σπονδή προς την ιδιότητα κάποιων ανθρώπων να αγαπούν την πατρίδα τους και να αφοσιώνονται σ’ αυτή. Σήμερα δεν πιστεύουμε σε τίποτε. Είμαστε καχύποπτοι, νομίζουμε ότι όσοι ασχολούνται με τα κοινά, ασχολούνται για τον εαυτό τους. Και σπάνια πιστεύουμε πως κάποιος που ανακατεύεται με τα κοινά, με τα δημόσια πράγματα -που ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος απεκάλεσε τα δημόσια πράγματα, τον δημόσιο βίο, ως «τον δρόμο όπου στήνονται οι πιο πολλές ενέδρες»- δεν είναι ανιδιοτελής. Μία ενέδρα, ως γνωστόν, στοίχισε στον Καποδίστρια. Όλη αυτή λοιπόν η δυσπιστία, όλη αυτή η αποστασιοποίηση δεν επιτρέπει σε αξιόλογους ανθρώπους, σε αφοσιωμένους ανθρώπους, σε ανθρώπους της αυταπάρνησης, να γοητευθούν απ’ τον δημόσιο βίο. Και γοητεύονται περισσότερο, σε παγκόσμιο πλέον επίπεδο, άνθρωποι που είναι διακονιάρηδες δημοσιότητος, άνθρωποι που ανταμείβονται απ’ αυτό, γιατί κι εμείς οι ίδιοι ως πολίτες έχουμε υποκύψει στη γοητεία της εικόνας και δεν έχουμε αναδείξει την πρωταρχία της σημασίας των όσων έλεγε ο Καποδίστριας για τη μαρτυρία των πράξεων.

Η Βουλή των Ελλήνων σήμερα, εδώ, τιμά τη μνήμη του Καποδίστρια εμπράκτως, με μια έκθεση, με μια στήριξη, μ’ ένα λεύκωμα, με μια ψυχική διάθεση η οποία τιμά μια μνήμη αυτού εγκαινίασε εδώ, στην Αίγινα, το Ελληνικό Κράτος. Το εγκαινίασε με παιδεία, με οικονομία, με θρησκεία, με πολιτισμό, με πρόνοια, με στρατιωτική φροντίδα, το εγκαινίασε με κάθε τρόπο. Με κάθε τρόπο εγκαινίασε το Ελληνικό Κράτος εδώ ο Καποδίστριας. Και πότε; Όταν ένα χρόνο πριν, το 1827, η Επανάσταση είχε περίπου εξαντλήσει τα όριά της. Κι όπως γράφει η Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, στον 12ο τόμο, στον πρόλογο, μόλις ήρθε ο Καποδίστριας η κατάσταση άλλαξε άρδην. Επεκράτησε τάξη και ευνομία, με τα κριτήρια της εποχής, αναδιοργανώθηκε ο στρατός, ανακαταλήφθηκε η Στερεά Ελλάδα, αναθεωρήθηκαν παλιά Πρωτόκολλα προς όφελος των συμφερόντων της Ελλάδος και ανεξαρτητοποιήθηκε η χώρα, με τη Συμφωνία στο Λονδίνο, του Φεβρουαρίου του 1830, σε όρια ασφυκτικά μεν, αλλά ανεξάρτητη. Για φανταστείτε τα όρια της τότε Ελλάδος, από τις εκβολές του Σπερχειού στις εκβολές του Ασπροποτάμου, του Αχελώου. Αυτά ήταν τα ασφυκτικά όρια της Ελλάδος. Και ο Καποδίστριας πέτυχε την ανεξαρτησία της χώρας και διεκδικούσε συνεχώς το μεγάλωμά της. Και το μεγάλωμά της έγινε, από τον Παγασητικό μέχρι τον Αμβρακικό, δυο-τρεις βδομάδες, χάρις σ’ αυτόν, μετά τη δολοφονία του. Δυο-τρεις βδομάδες μετά τη δολοφονία του μεγάλωσε η Ελλάδα. Σαν την απόπειρα δολοφονίας στον σταθμό της Λυών κατά του Βενιζέλου, όταν υπήρχε η Συνθήκη των Σεβρών. Γιατί δεν μπορούμε να δραπετεύσουμε από τη συγκυρία και να αντικρύσουμε την Ιστορία.

Σήμερα λοιπόν εδώ, τιμούμε έναν άνθρωπο, ο οποίος και μεγάλωσε την Ελλάδα και τη στερέωσε κι έβαλε τις βάσεις του τι είμαστε σήμερα. Για φανταστείτε ότι την άνοιξη του 1828 πίεζε τους Γάλλους για να διώξουν μια ώρα αρχύτερα τα στρατεύματα του Ιμπραήμ, εκτός των άλλων, και γιατί ερχόταν ο θερισμός κι έπρεπε την εσοδειά του 1828 να την πάρουν οι Έλληνες και όχι οι Αιγύπτιοι. Για καταλάβετε πώς ήταν τότε τα πράγματα! Η εσοδειά του 1828 έπρεπε να μη λεηλατηθεί από τους Αιγυπτίους. Κι ήταν ο άνθρωπος ο οποίος, πριν έρθει στην Ελλάδα και στην Αίγινα, συνάντησε για μια βδομάδα τον ήρωα του Τραφάλγκαρ και τον νικητή του Ναυαρίνου, Κόδριγκτων, στη Μάλτα. Εκεί τον γοήτευσε και τον έπεισε ότι δεν έρχεται ως εκπρόσωπος ή πράκτορας της Ρωσίας, αλλά έρχεται για να εφαρμόσει το Πρωτόκολλο του Λονδίνου. Και, προσέξτε, είναι ο άνθρωπος εκείνος που έπεισε τον Κόδριγκτων, ο οποίος πήγε στην Αίγυπτο, είδε τον Βαλή της Αιγύπτου, ο οποίος πείσθηκε και έστειλε μεταγωγικά από την Αίγυπτο και πήρε τον στρατό του Ιμπραήμ κι απαλλάχτηκε η Πελοπόννησος. Βλέπετε, δηλαδή, ότι όταν άρχισε η διπλωματική φάση του Αγώνα, οι Έλληνες, η Βουλή, οι πρόγονοί μας αποφάσισαν να φέρουν τον κορυφαίο Έλληνα της εποχής εκείνης και κορυφαίο διπλωμάτη για να εφαρμόσει τη σωστή πολιτική.

Τιμώντας λοιπόν τον Καποδίστρια σήμερα, εδώ, τιμούμε την προσήλωσή μας στην ιστορική ματιά της ζωής μας, τιμούμε την προσήλωσή μας προς ανθρώπους που μπορούμε και οφείλουμε να τους διακρίνουμε, που αγαπούν την πατρίδα και αφοσιώνονται σ’ αυτή και αποφασίζουμε να δικαιώνουμε τέτοιες φυσιογνωμίες, όχι 200 χρόνια μετά, αλλά –ει δυνατόν– ταυτόχρονα με τη ζωή τους. Αυτό θα ήταν το μέγιστο όφελος για τη χώρα.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.
Featured

Ο πανηγυρικός λόγος της ημέρας από τον πρώην υπουργό Αλέξανδρο Παπαδόπουλο.

 
 
Τον πανηγυρικό λόγο της ημέρας εκφώνησε, μετά το τέλος της δοξολογίας στην Μητρόπολη της Αίγινας, ο πρώην υπουργός Αλέξανδρος Παπαδόπουλος. Τον Αλέξανδρο Παπαδόπουλο καλωσόρισε εκ μέρους του Δήμου Αίγινας, της Επιτροπής 2021 του Δήμου Αίγινας και του Δικτύου Πόλεων Ιωάννης Καποδίστριας ο κ. Μανώλης Κοττάκης.

Το κείμενο του πανηγυρικού λόγου
 
Κυρίες και Κύριοι,
Έχουν γραφτεί πολλά για τη ζωή και τη μεγάλη προσφορά του Ιωάννη Καποδίστρια στο Έθνος μας. Δεν θα επαναλάβω σήμερα τα όσα ειπώθηκαν κατά καιρούς για το μαρτυρικό κυβερνήτη και ιδιαίτερα εδώ στο νησί σας, απ’ όπου ξεκίνησε η δημιουργία εκ του μηδενός του νεοσύστατου κράτους μας. Εσείς εδώ οι Αιγινήτες, τον τιμήσατε και τον τιμάτε τόσο πολύ, όσο, ίσως, πουθενά στη χώρα. Έχετε ταυτιστεί με τη μνήμη του, όχι μόνο γιατί κατέστησε την Αίγινα εφαλτήριο του νέου κράτους επιλέγοντάς την ως πρώτη πρωτεύουσα, αλλά κυρίως γιατί ο πόνος και το πάθος ψυχής του κυβερνήτη ελευθέρωσε από μέσα του τεράστιες ψυχικές δυνάμεις προκειμένου να μετατρέψει έναν απλό και κατεστραμμένο χώρο σε μία σύγχρονη χώρα και να δώσει στο καθημαγμένο λαό τη ψυχική και πνευματική δύναμη να σταθεί στα πόδια του, να κινητοποιήσει νέες κινητήριες δυνάμεις, να χτίσει καινούρια ελπίδα. Αυτός ο αχός, αυτή η υπόκωφη βοή που έρχεται από τα βάθη των δύο αιώνων, τη νιώθετε εσείς, καλά ακόμα, όπως την ένιωσαν περισσότερο οι πρόγονοί σας, βλέποντας κάθε μέρα έναν άνθρωπο να παλεύει σχεδόν μόνος του και να επιτυγχάνει τόσα πολλά στο λίγο διάστημα που τον άφησαν να ζήσει. Εμπιστεύτηκαν και συμπαραστάθηκαν στον ερημίτη πολιτικό, τον αφοσιωμένο στην πατρίδα Άγιο της πολιτικής.

Είναι αλήθεια, ότι ο θάνατος του κυβερνήτη έμεινε αδικαίωτος και η μοίρα του “αχυρένιου” ελληνικού κράτους ήταν προδιαγεγραμμένη να εξελιχθεί σε ένα μετά-οθωμανικό κράτος που ταλανίζεται επί δύο αιώνες να ανακαλύψει τον εθνικό του χαρακτήρα ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση.

Η περίοδος μετά τη δολοφονία του και όσα αμέσως ακολούθησαν οδήγησαν το μεγάλο μας ιστορικό Κωνσταντίνο Παπαρρηγόπουλο πλήρως απογοητευμένος να διατυπώσει σπαρακτικά: “Δυστυχώς το νέον ελληνικόν κράτος σκότωσε το Ελληνικό Έθνος”. Γιατί έβλεπε να αφυδατώνονται οι πνευματικές του δυνάμεις, αυτές που κράτησαν όρθιο  το Γένος μας τα 400 χρόνια υποτέλειας. Ήταν φανερή η έλλειψη διάθεσης και πίστης στη δημιουργία ενός νέου αξιόπιστου κράτους με ρίζες σε θεσμούς και κανόνες. Είδε τον ελληνισμό να πορεύεται με οδηγούς “Τας στρατιάς της ήττης” όπως έγραψε αργότερα ο Κ. Καρυωτάκης. Να καταρρέει σε σημείο εξαφάνισης κάθε προσπάθεια που ξεκίνησε ο Κυβερνήτης να θεμελιώσει στέρεα παιδεία, δικαιοσύνη, κοινωνική μέριμνα, στρατό, δημοσιονομικό και νομισματικό σύστημα και πάνω απ’ όλα, το αίσθημα εθνικής αξιοπρέπειας.

Είναι αληθές, ότι η χώρα αν και προόδευσε πολύ από τότε και μέχρι σήμερα, πορεύεται ακόμα με παλινωδίες, με λυσσαλέους πολιτικούς και άκαρπους ανταγωνισμούς, με δημαγωγούς, με λαοπλάνους. Μία κοινωνία χωρίς ιεραρχήσεις, με μεγάλα πολιτιστικά και κοινωνικά ελλείμματα, με έλλειψη των αναγκαίων κοινών κανόνων, όπου οι άνθρωποι υπακούουν σε αυτούς, όχι από φόβο τιμωρίας, αλλά από συνείδηση αυτοπειθαρχίας σ’ αυτούς και στο συλλογικό καλό, που είναι χαρακτηριστικό των ολοκληρωμένων κοινωνιών. Δυστυχώς, αυτή η καταστροφική εγκατάλειψη του πνεύματος και του έργου του Ιωάννη Καποδίστρια και η εν συνεχεία αποκαθήλωση καθετί που πρόλαβε να οικοδομήσει στο πλαίσιο του πνεύματος αυτού, μας οδηγεί στο βέβαιο συμπέρασμα ότι αυτός ήταν και ο λόγος που η νεότερη Ελλάδα δεν ολοκληρώθηκε ποτέ πολιτισμικά γιατί δεν ολοκληρώθηκε ποτέ κοινωνικά μέχρι σήμερα.

Γι’ αυτό το συλλογικό όραμα έδωσε τον αγώνα τον καλό ο Ιωάννης Καποδίστριας σε τέτοιο βαθμό όσο κανένας άλλος μεταγενέστερος πολιτικός σ’ αυτό τον τόπο. Το όραμα του Καποδίστρια έγινε και όραμα του λαού του και για αυτό το όραμα έχυσε ιδρώτα και, δυστυχώς, αίμα. Το όραμά του ήταν η ανασύσταση της κρατικής υπόστασης της ρωμιοσύνης μέσα από τις πολιτικές στάχτες της και η θεμελίωσή της σε γερές βάσεις ώστε να πορευθεί συντεταγμένα και πατώντας γερά στα πόδια της να φέρει το βάρος της απαράμιλλης πολιτιστικής κληρονομιάς της, μιας κληρονομιάς που καμία άλλη χώρα δεν έχει στην πεπολιτισμένη Δύση σήμερα.

Βάση της ιδρυτικής και μεταρρυθμιστικής πολιτικής του Καποδίστρια για την υλοποίησή του οράματός του ήταν η Παιδεία. Πάνω σε αυτή έχτισε και όλα τ’ άλλα που προαναφέρθηκαν γι’ αυτό περιορίζομαι να αναφερθώ μόνο στη Παιδεία για να διαγνωσθεί το μέγεθος της συνολικής έμπνευσης του Κυβερνήτη και να γίνουν οι συγκρίσεις όλης της μετέπειτα διαδρομής μέχρι και σήμερα.
Ο Καποδίστριας βρήκε την Παιδεία διαλυμένη και στην ουσία μη λειτουργούσα λόγω των χρόνων του πολέμου από το 1821 και μετά. «... Διά τα σχολεία χρειάζονται οικήματα, εγώ δε φθάσας ενταύθα εύρηκα μόνον καλύβας όπου εσκεπάζοντο πλήθος οικογενειών πειναλέων».

Οι ιδέες του Καποδίστρια για την παιδεία των Ελλήνων πήγαζαν από το Πιστεύω του. Συνοπτικά μπορούμε να πούμε αυτό που ο ίδιος έγραφε: «... Αποτελεί Θεία τιμή το να αναθρέψει κάποιος Ελληνόπαιδες, με τις γνώσεις της Ιεράς μας Θρησκείας, να τους εκπαιδεύσει στην πάτριον γλώσσα και να τους προπαρασκευάσει για ανώτερες Πανεπιστημιακές σπουδές».

Δεν είναι τυχαία η ίδρυση Υπουργείου «επί των Εκκλησιαστικών και της Δημοσίου Εκπαιδεύσεως Γραμματείαν»,με γραμματέα τον Ν. Χρυσόγελο, που είχε την ευθύνη για τα Εκκλησιαστικά και τα εκπαιδευτικά θέματα, μια συνύπαρξη που υπάρχει μέχρι και σήμερα.

Ο Καποδίστριας πίστευε ότι ο λαός έπρεπε να μορφωθεί διότι αλλιώς θα υπερίσχυε το «δίκαιο του ισχυρότερου στηριζόμενο εις την αμαθίαν και αποκτήνωσιν του πλήθους». Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με τον συνδυασμό της πνευματικής και χειρωνακτικής εργασίας και την προώθηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Έβαλε σκοπό και στόχο την ίδρυση ενός τουλάχιστον σχολείου σε κάθε χωριό και κωμόπολη «Εντεύθεν και καταγίνομαι μετ' επιμονής μάλιστα εις τα τρία ταύτα, να συστήσω εις πάσαν κοινότητα έν ή περισσότερα αλληλοδιδακτικά σχολεία, να βάλω θεμέλια τυπικών σχολείων και σχολείων τεχνών και εργοχείρων, ...» με σύστημα διδασκαλίας την αλληλοδιδακτική μέθοδο.

Η αλληλοδιδακτική μέθοδος χρησιμοποιήθηκε από τα μέσα του 17ου αιώνα στην Αγγλία και τελειοποιήθηκε τον 18ο αιώνα στη Γαλλία του Sarazin. Ονομάστηκε έτσι για το λόγο ότι με την καθοδήγηση του δασκάλου χρησιμοποιούνταν οι καλύτεροι μαθητές (οι πρωτόσχολοι) για να διδάσκουν τους υπόλοιπους μαθητές στις μικρότερες τάξεις. Η αλληλοδιδακτική εισήχθη επίσημα απο τον Ιωάννη Κοκκώνη στα χρόνια του Καποδίστρια, ο οποίος και μετέφρασε (1830) τον οδηγό της αλληλοδιδακτικής μεθόδου του Σαραζίνου.

Ο Καποδίστριας προχώρησε στη σύσταση ειδικών επιτροπών που θα επιδίδονταν «εις την μετάφρασιν και σύστασιν βιβλίων στοιχειωδών και εις την αναθεώρησιν συγγράμματος ήδη μεταφρασμένων, συντεινόντων προς ομοιόμορφον και τελειότερον οργανισμόν των αλληλοδιδακτικών και τυπικών σχολείων».

Επιβράβευε τους αρίστους μαθητές με υποτροφίες και βοηθούσε τους απόρους μαθητές να συνεχίσουν τις σπουδές τους: «Να μας σημειώσης εκείνους των μαθητών σου,όσοι έδωκαν αδιακόπως προφανή δείγματα της εμφύτου κλίσεως και ικανότητος των καθότι έχομεν σκοπόν να τους προσκαλέσωμεν δια να τελειοποιηθώσιν εις το πρωτότυπον σχολείον..». Ο Νικόλαος Δραγούμης αναφέρει: «Της δ' αυτής αξιοθαυμάστου προνοίας έδιδε καθ' εκάστην δείγματα της εν Ελλάδι, αγωνιζόμενος διά παντός τρόπου να προβιβάζη τα της παιδείας και διά τούτο επισκεπτόμενος συνεχώς τα σχολεία, ενθαρρύνων ευμενώς διδάσκοντάς τε και διδασκομένους διά λόγου, βραβείων, ευσήμων και αυτογράφων ευχαριστηρίων επιστολών προς νεανίσκους».
Ήθελε οι δάσκαλοι να έχουν τις απαραίτητες γνώσεις για να διδάξουν και προέτρεπε: «Η επιτροπή δεν θέλει συστήσει ουδένα εις την Κυβέρνηση ως ικανό ινα διευθύνη αλληλοδιδακτικόν σχολείον, εαν δεν είναι ειδήμων της Γραμματικής, και ικανός να εξηγήση εις την καθομιλουμένην τον Αίσωπον,Ισοκράτην και Ξενοφώντα ευχής έργον ήτον να είναι ικανός να εξηγεί και Ομηρον».
Επίσης εμψύχωνε τους δασκάλους: «Διδάσκαλε, είπον μία των ημερών, οδηγείς τας ελπίδας της πατρίδος.» και τους ενίσχυε με χρηματικά βοηθήματα, «δια ν΄αποζημιώσωμεν δε κατά το δίκαιον τους διδασκάλους δια τα έξοδα, όσα μέχρι τούδε έκαμον, θέλοντες να διεγείρουν των μαθητών την φιλοτιμίαν, προσφέρομεν εις αυτούς δωρεάν ανα 300 γρόσια δι' έκαστον των μαθητών οσοι μέλλουν να γενούν παραδεκτοί εις το πρωτότυπόν σχολείον».

Σύμφωνα με την έκθεση του Ν. Χρυσόγελου, γραμματέα των εκκλησιαστικών και της δημόσιας εκπαίδευσης, τα λιγοστά σχολεία του αγώνα είχαν αυξηθεί μέχρι το 1831 σε 121, ενώ ο αριθμός των μαθητών σε 9.246 από τους οποίους οι 6.718 φοιτούσαν στα 75 αλληλοδιδακτικά που λειτουργούσαν την περίοδο αυτή στη χώρα.
Καρπός όλων αυτών των προσπαθειών ήταν η ίδρυση στην Αίγινα, του Ορφανοτροφείου. Στο Ορφανοτροφείο λειτουργούσαν παράλληλα τρία αλληλοδιδακτικά σχολεία. Το ένα ονομάστηκε Ευνάρδειο: «διότι δαπάναις του Ευνάρδου εκτίσθη και συνετηρήθη». Λειτούργησαν πολλά χειροτεχνεία (τορνευτικής, πλεκτικής, ξυλουργικής, σιδηρουργείας, σκυτοτομικής, ραπτικής, τυπογραφίας, βιβλιοδετικής, λιθογραφίας, ωρολογοποιίας κτλ). Στο Ορφανοτροφείο διδασκόταν και το μάθημα της μουσικής με αποτέλεσμα να συσταθεί και χορωδία. Ο Καποδίστριας όταν επισκέφθηκε το Ορφανοτροφείο και διαπίστωσε την πρόοδο των μαθητών στην μουσική ενέκρινε με Διάταγμα του την αγορά 12 βιολιών και ειδική στολή για τα μέλη της χορωδίας «λευκὸν ποδήρες ένδυμα και ζώνην κυανόχρουν». Επιπλέον λειτούργησε Πρότυπο Σχολείο το οποίο είχε σκοπό τη μόρφωση δασκάλων που θα στελέχωναν τα αλληλοδιδακτικά σχολεία. Επίσης ιδρύθηκε το Κεντρικό Σχολείο την 1η Νοεμβρίου 1829 με το υπ.άρ. 97 ψήφισμα που σκοπό είχε τη μόρφωση των νέων που θα ήθελαν να ακολουθήσουν Πανεπιστημιακές σπουδές. Μετά τη δολοφονία του Καποδίστρια το ορφανοτροφείο και τα χειροτεχνεία φυτοζωούσαν και αντιμετώπιζαν τεράστια προβλήματα λόγω της αδιαφορίας από την πολιτεία. Επιπλέον, στην Αίγινα ιδρύθηκε η Εθνική Τυπογραφία.

Στην Τίρυνθα, η Αγροτική Σχολή για τη διδασκαλία των σύγχρονων τρόπων γεωργικής καλλιέργειας και κτηνοτροφίας, το Κεντρικό Πολεμικό Σχολείο Ναυπλίου, η Εκκλησιαστική Σχολή στη μονή Ζωοδόχου Πηγής στον Πόρο για την εκπαίδευση των μελλοντικών κληρικών, το Εμπορικό Σχολείο στην Ερμούπολη από τους εμπόρους της πόλης. Σχολεία ιδρύθηκαν στο Ναύπλιο, στο Άργος, στην Τρίπολη, στην Αθήνα , στην Αίγινα, στον Πόρο, στην Ύδρα, στο Γαλαξείδι, στη Ναύπακτο, στη Μεθώνη, στα Φιλιατρά, στην Πάτρα, στα Καλάβρυτα, στη Σκιάθο, στη Σύρο, στην Αμοργό και σε πολλές άλλες πόλεις και νησιά. Συστήθηκαν δευτεροβάθμια σχολεία τα οποία ονόμαζε "πρότυπα" ή "τυπικά", ενώ παράλληλα διατηρήθηκαν και τα λεγόμενα Ελληνικά σχολεία. Ο Καποδίστριας έδωσε και μεγάλη βαρύτητα στη μόρφωση των κοριτσιών, σε μια εποχή κατά την οποία η θέση της γυναίκας στην κοινωνία ήταν υποβαθμισμένη. Για την εκπαίδευση των κοριτσιών λειτούργησε στη Σύρο, στην Τήνο και στο Ορφανοτροφείο Αιγίνης σχολείο θηλέων. Στην Κόρινθο λειτούργησε μεικτό σχολείο. Φιλοδοξούσε στην ίδρυση, εν ευθέτω χρόνω, Πανεπιστημίου, αφού συγκεντρώνονταν οι απαραίτητοι οικονομικοί πόροι αλλά και οι υποψήφιοι φοιτητές. Όπως είπε ο Νικόλαος Δραγούμης: «Διότι την δημοτικήν αγωγήν θηρεύων εκείνος δεν εθήρευεν ως σκοπόν και τέρμα της όλης εκπαιδεύσεως, αλλ' ως προστοιχείωσιν εις ανωτέραν βαθμίδα. Μωρός δε ο αρχιτέκτων ο ανεγείρων οικίαν, μεγάλην μάλιστα και πολυτελή, άνευ θεμελίων, τοιαύτην όμως μωρίαν δεν είχεν ο Κυβερνήτης. Την ανωτάτην παιδείαν και ηγάπα και ετίμα και παρεδέχετο και την επί τον νούν και την καρδίαν ευγενεστάτην επίδρασιν των αρχαίων συγγραφέων ωμολόγει είπερ τις και άλλος, διότι είπερ τις και άλλος είχε μελετήσει αυτούς». Προχώρησε στην έκδοση, στις αρχές του 1831 στην Αίγινα της φιλολογικής, επιστημονικής και τεχνολογικής εφημερίδας ποικίλης ύλης ονόματι «ΑΙΓΙΝΑΙΑ» με την συνδρομή του Εθνικού Τυπογραφείου, υπό των Γ. Αποστολίδη Κοσμιτή. Κύριος αρθρογράφος, μεταφραστής και υποκινητής της εκδοτικής φιλόδοξης προσπάθειας ήταν ο αεικίνητος Ι. Καποδίστριας πίσω από τα αρχικά Ι.Κ.

Ο Καποδίστριας δεν φρόντισε μόνο για την ίδρυση των σχολείων, αλλά και παρακολουθούσε από κοντά τη λειτουργία τους. Αυτό προκύπτει και από την επιστολή του προς τον διευθυντή του αλληλοδιδακτικού σχολείου Ναυπλίου Κ. Νικητόπουλο, στην οποία έγραφε: «....ευφράνθην χθες ευρεθείς εν μέσω των μαθητών σας και ιδών την μελέτην αυτών. Σας ευχαριστεί η Κυβέρνηση δια τον ζήλον καθ' ον διδάσκετε και εις επίδοσιν προάγονται 250 μαθητές μη χλιανόμενος την προαίρεσιν μηδέ καταργών την φιλόπατρη υμών προαίρεσιν υπό τας παντελείς στερήσεις των αναγκαίων...».

Συμπέρασμα Κυρίες και Κύριοι,
Σήμερα, στην διακοσιοστή επέτειο του 1821 μεγάλα και ψηλά γύρω μας έχουν χτίσει τείχη. Εμείς με περίσκεψη, λύπη και αιδώ καλούμαστε να σκεφθούμε και να βάλουμε στην άκρη την όποια απελπισία μας. Ζώντας μία ιδιότυπη αξιακή και θεσμική παρακμή, κλεισμένοι έξω από τον κόσμο, το ’21 μας προκαλεί να γκρεμίσουμε τα τείχη της στασιμότητάς μας και να αναλογισθούμε το τότε και το τώρα για να οραματισθούμε το μετά. Το ’21 χωρίς το μετά δεν έχει αξία. Το ’21 δεν είναι αφορμή για φαμφάρες και λαϊκισμούς. Είναι ο οίστρος που πρέπει να μας ξυπνήσει από τον ύπνο της λήθης.
Συνδυάζοντας δημιουργικά την παράδοσή μας με έναν αναγκαίο εκσυγχρονισμό, η εποχή μας καλείται να αναδείξει έναν νέο τύπο ηγεσίας από καθολικούς και αναγεννητικούς ανθρώπους,  που θα εμπνεύσει το λαό μας και θα συνεχίσει το έργο και το όραμα του Καποδίστρια από εκεί που εκείνος άξαφνα και βίαια άφησε. Μόνο τότε θα είμαστε σε θέση να σηκώσουμε κεφάλι, να σκεφθούμε, να αισθανθούμε και να πιστέψουμε το συλλογικό μας καημό για ένα αξιόπιστο μέσα και έξω από τη χώρα κράτος, που τόσο έχουμε ανάγκη.

Πρέπει να ξεφύγουμε το συντομότερο από τη μέγγενη, όχι με ευχολόγια, με παρηγορίες και αγοράζοντας συνεχώς πολιτικό χρόνο. Πρέπει να αρχίσει τώρα η απεμπλοκή της χώρας από την κατάσταση της πνευματικής στασιμότητας, της θεσμικής αναιμίας, της  παραγωγικής αποξήρανσης στα οποία έχουμε περιέλθει. Ν’ αρχίσουμε να διακρίνουμε τους επαπειλουμένους  γεωπολιτικούς κινδύνους.
 Να κατανοήσουμε, ότι σήμερα στη χώρα μας, κυριαρχούν αφυδατωμένες σε αξιοπιστία ελίτ και ότι η κοινωνία μας βρίσκεται σε συνεχή ροπή υποδούλωσης στο διαλυτικό λαϊκισμό. Δηλητηριασμένες οι νεότερες γενιές πολιτικών από την αρρώστια του ηλεκτρονικού επικοινωνισμού και της εικόνας προσπαθώντας μεν να κερδίσουν τις εντυπώσεις χάνουν όμως τις υποθέσεις. Αντίθετα, ο Καποδίστριας του καθήκοντος, της φιλεργατικότητας και της πίστης που ορίζει ένας σκοπός κέρδισε τις υποθέσεις στο μέτρο που η άτεγκτη πραγματικότητα της εποχής, του άφηνε περιθώρια. Γιατί ήταν μαχητής για τη μεγάλη υπόθεση του Έθνους και όχι για να επιβεβαιώσει τον ήδη επιβεβαιωμένο εαυτό του. Σήμερα μας αφήνει μια βαριά παρακαταθήκη και πρόσταγμα και την εθνική ευκαιρία να ξαναγυρίσουμε στο πνεύμα αυτού του μεγάλου εθνικού πατριώτη.

Είμαι βέβαιος, ότι η Επιτροπή Εορτασμού θα κάνει καλαίσθητες και αξιοπρεπείς εκδηλώσεις. Δεν φτάνουν όμως για να επανακάμψει το δημιουργικό πνεύμα του Καποδίστρια για ένα σύγχρονο και βιώσιμο κράτος και για να αποκτήσει ο λαός μας οδηγητές και αυτοπεποίθηση, ώστε να διεγερθεί μία νέα εθνική αποφασιστικότητα, μέσα στη διάρκεια αυτού του αιώνα. Ο εορτασμός  της παλιγγενεσίας, ως αφετηριακό μέγα πνευματικό γεγονός αλλά και ως ένα βαθιά πολιτικό γεγονός είναι κρίμα να πάει χαμένος και φοβούμαι ότι αυτό θα γίνει.

Δεν πρέπει να χαθεί η ιστορική ευκαιρία να καλλιεργηθεί στο λαό μας ένα νέο πνεύμα προσδοκιών αλλά και ευθυνών του, ώστε να κυριαρχήσει στο μέλλον του. Με κενολόγες μεγαλαυχίες, δεν νοηματείται το μέλλον ούτε χτίζεται ελπίδα.

Οφείλουν οι πολιτικές, κοινωνικές αλλά και οι σχολάζουσες δυνάμεις της χώρας να επανιχνεύσουν νέες αφετηρίες που θα οδηγήσουν προς ένα νέο ιστορικό κεφάλαιο. Απαιτείται ρήξη πνευματική με όσα εξεμέτρησαν το ζήν και εμποδίζουν τη χώρα να θωρακιστεί με άλλη ποιότητα αξιών.

Οι γενιές μας, συνέβαλαν πράγματι στην υλική ανόρθωση της χώρας, αλλά στέρεα πνευματικά υπόβαθρα, για να σταθούν οι επερχόμενες γενιές άφησαν δυστυχώς λίγα και ασθενή.

Το αποτέλεσμα είναι να φωλιάσει φόβος στους νέους ανθρώπους. Νιώθουν ότι ζουν σε μία εποχή πολτοποιημένων συνειδήσεων και η μηδενιστική αίσθηση του αναπότρεπτου τους οδηγεί σε άλλες κοινωνίες.
Έχουμε ανάγκη σήμερα από ένα ηχηρό κάλεσμα σε όσους θέλουν να συστοιχηθούν γύρω από ένα σύγχρονο Εθνικό Λόγο. Δεν χρειάζεται να κοπιάσουν να τον εφεύρουν υπάρχει και μας καρτερεί. Δεν είναι άλλος από αυτό που εκπέμφθηκε από τον Κυβερνήτη εδώ σε αυτό το νησί και μας περιμένει  να αρπάξουμε την ευκαιρία για μία νέα αναγεννητική πνοή που θα επικυρώνει την νέα ελληνική μέρα, στο φως ενός εμπνευσμένου ρεαλισμού. Με τη δημιουργία επιτέλους ενός σύγχρονου ισχυρού κράτους όπως το οραματίστηκε ο αδικαίωτος κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας.
Σας ευχαριστώ


Ακολουθήστε το Aegina Portal στο Google News

google-news.png
Το σύνολο του περιεχομένου του Aegina Portal είναι πρωτότυπο, αποτέλεσμα δημοσιογραφικής έρευνας και προστατεύεται από τους νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων.
Απαγορεύεται η αντιγραφή ολόκληρου ή μέρους αυτού χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια.

Tune in Apps

Ακούστε το Aegina Portal Talk Radio από το λογαριασμό μας στο Tunein

Aegina Portal Talk Radio

Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε έναν εξωτερικό player:


iTunes.png vlc.png winamp.png wmp.png